søndag 1. januar 2023

Bokliste Jan - Des 2023

Det er det femtende året jeg lager bokliste på bloggen, en liste jeg er avhengig av for å ha kontroll på hva jeg har lest. Listen viser som før forfatter, tittel og terningkast. Terningkastet indikerer min leseglede innenfor den aktuelle sjangeren, derfor har dagsform og lesero mye å si for hvor medrivende jeg fant boken.

Håper jeg klarer å inspirere akkurat DEG til å lese bøkene jeg har likt aller best, og at du vil følge bloggen i året som kommer ☺ 

OBS! nedenunder ser du min plan for starten på året, når terningkastet kommer på, har jeg lest boken. De fleste bøkene omtaler jeg på bloggen, og lenken til omtalen vises hvis du holder musepekeren over boken i denne listen.

Du finner også statistikken min på Bokelskere 

  1. Trude Teige - Lene seg mot vinden - 5
  2. Abdelaziz Baraka Sakin - Messias fra Darfur - 4
  3. Èdouard Louis - Farvel til Eddy Bellegueule - 5
  4. Petra Hulovà - Alt dette tilhører meg - 4
  5. Haruki Murakami - Etter skjelvet - noveller (1001) - 5
  6. Trude Teige - Noen vet - 5
  7. Anne Enright - Sammenkomsten - (1001) - 4
  8. J.M. Coetzee - Vanære - (1001) - 6
  9. Anders De la Motte - De bergtatte - 6
  10. Maria Kjos Fonn - Memoria - 4
  11. Marie Aubert - Jeg er egentlig ikke sånn - 4
  12. Trude Teige - En hjelpende hånd - 4
  13. Tomas Espedal - Lyst - 5
  14. Kristian Bergquist - Jeg strekker armene ut av dette diktet - 4
  15. Karin Smirnoff - Havørnens skrik - 5
  16. Hernan Diaz - Tillit - 4
  17. Trude Teige - Svik - 4
  18. Lene Berg - Fra far - 5
  19. Majken von Brüggen - Utskudd - noveller - 5
  20. Trude Teige - Jenta som sluttet å snakke - 4
  21. Petra Rautiainen - Et land av snø og aske - 5
  22. Kathrine Nedrejord - Forbryter og straff - 4
  23. Annie Ernaux - Årene - 5
  24. Toril Brekke - Sara - 5
  25. Ali Smith - Andre tider - 6
  26. Toril Brekke - Brostein - 5
  27. Ia Genberg - Detaljene - 6
  28. Läckberg og Fexeus - Sekten - 4
  29. Frans-Arne Hedlund Stylegar - Den siste vikinghøvdingen - 4
  30. Nawal El Saadawi - Firdaws 1001 - 5 
  31. Barnett og Klassen - De tre bukkene Bruse - barn - 6
  32. Vidar Sundstøl - Nattsang - 5
  33. Toril Brekke - Granitt - 4
  34. Joyce Carol Oates - Barnevakten - 6
  35. John Boyne - Alt som er ødelagt - 5
  36. Jon Fosse - Kvitleik - 4
  37. Antoine de Saint-Exupery - Den lille prinsen - 5
  38. Balsam Karam - Singulariteten - 4
  39. Bror Hagemann - Ved elva - 4
  40. Gro Dahle - Ikke! - barn - 4
  41. Stig Holmås - Der gresshoppene aldri synger - 5
  42. Tor Åge Bringsværd - Den himmelske makrell - 5
  43. Ketil Bjørnstad - Drift - 4
  44. Nina Waha - Babetta - 4
  45. Florian Illies - Kjærlighet i hatets tid - 4
  46. Lise Kristine Viken - Heretter trenger jeg ingen - 4
  47. Monika Steinholm - Mange løgner små - 4
  48. J.M. Coetzee - Jesu barndom - 4
  49. Øystein Bogen - Provokasjonen - 5
  50. Louise Erdrich - Hjemsøkelsen - 4
  51. Tre år: God natt - Anders Roslund - 5
  52. Myriam H. Bjerkli - Elskede Emilie - 5
  53. Jonny Halberg - Johannes` åpenbaring - 5
  54. Pedro Carmona-Alvarez - Dobbeltliv - 5
  55. Igort - De russiske notatbøkene - 5
  56. Cormac McCarthy - Alle de vakre hestene - 1001 - 5
  57. Kim Leine - Etter åndemaneren - 4
  58. Liza Marklund - Kallmyren - 4
  59. J.M. Coetzee - Ungdom - 4
  60. Vibecke Groth - Ensom er den som ikke er nummer en for noen - 4
  61. Bret Easton Ellis - Skår - 3
  62. Roslund og Helstrøm (1) - Udyret - 4
  63. Annie Ernaux - Jeg er fortsatt her inne i mørket - 4
  64. Roslund og Helstrøm (2) - Boks 21 - 4
  65. Lena Andersson - Koryfeene - 4
  66. Maggie O`Farrell - Portrett av en brud - 5
  67. Petrus Dahlin og Sofia Falkenhem - Redd spøkelsene! - barn - 5
  68. Geir Tangen - Hundedager - 6
  69. Nina Lykke - Nei og atter nei - 5
  70. Joe Todd Stanton - Arthur og det gylne tauet - barn - 5
  71. Andreas Kolle - En kort historie om kunst - sak - 5
  72. Nikolaj Frobenius - Teori og praksis - 4
  73. Chris Whitaker - Alle de slemme jentene - 4
  74. Line Rustberggaard - Snakk mindre om det - sak - 4
  75. Ingrid Berglund - Den svarte svanen - 4
  76. Thomas Korsgaard - Hvis det skulle komme et menneske - 5
  77. Selma Lønning Aarø - Privatlivets fred - 4
  78. Britt Karin Larsen - Som hunder om natta - 6
  79. J.M. Coetzee - Jesu skoledager - 4
  80. Bernard Minier - Jakten - 5
  81. J.M. Coetzee - Jesu død - 4
  82. Cecilie Enger - Ett minutts stillhet - 5
  83. Ketil Bjørnstad - Fall - 3
  84. Han Kang - Leksjoner i gresk - 5
  85. Lars Mytting - Vårofferet - 4
  86. Levi Henriksen - Som vi forlater våre skyldnere - Noveller - 5
  87. Christian Borch - Reiser i maktens grenseland - 5
  88. Dolores Rodondo - Den usynlige vokteren - 4
  89. Thomas Bagger - Mannen i tre deler - 5
  90. Ellen G. Simensen - Den navnløse arven - 5
  91. Ida Marie Hansen - Jeg var gift med en bedrager - 5
  92. Johann Hari - Stjålet fokus - 4
  93. Rune Christiansen - Marginalia til Harriet Løwenhjelm - dikt - 4
  94. Lina-Marie Ulvestad Halås - Kimæren våkner - 4
  95. Runo Isaksen - Kongen av Sotra - ungdom - 6
  96. Sven Petter Næss - Den stille uke - 4
  97. Valèrie Perrin - De tre - 4
  98. Freddy Kjensmo - Må lære meg å melke kuer - 5
  99. Monika Yndestad - Inntrengeren - 5
  100. Åsne Seierstad - En av oss - 5
  101. Lucinda Riley og Harry Whittaker - Atlas - 6
  102. Roar Ræstad - Glasgow kiss - 4
  103. Faber og Pedersen - Skyggeriket - 3
  104. Tonje A. Lissandrin - Brytninger - noveller - 6
  105. Håkan Nesser - En fremmed banker på din dør - noveller - 5
  106. Linn Stalsberg - Det er nok nå - sak - 5
  107. Karin Fossum - Jonas Eckel - 4
  108. Camilla Bøksle - Bak åpne vinduer - 5
  109. Janne Haaland Matlary - Verden blir ikke den samme - sak - 6
  110. Alex Schulman - Malma stasjon - 5
  111. Ida Lødemel Tvedt - Marianegropen - sak - 4
  112. Renè Girard - Syndebukken - sak - avbrøt - 3
  113. Ruth Ware - Mord og misunnelse - 5
  114. V.S. Tideman - Min Camille C. - 4
  115. Ingrid Berglund - En skygge på min grav - 5
  116. Kristine T. G. Hardeberg - Kunsthistorie for alle - sak - 5
  117. Eva Frantz - Den blå villaen - 5
  118. Anita Østerbø - Skammens mødre - 5
  119. Kristina Ohlsson - Skoddehav - 5
  120. Bjørn Vatne - Død og oppstandelse - 4
  121. Margaret Atwood - Ryper i solnedgang - noveller - 5
  122. Valerie Perrin - Å vanne blomster - avbrøt - 2
  123. Alejandro Zambra - Chilensk poet - 4
  124. Eva Tind - Kvinnen som samlet verden - 5
  125. Vestgården og Aas - Skammens historie - 5
  126. Jo Nesbø - Natthuset - grøss - 5
  127. Tore Westre - Det er best sånn - 5
  128. Gøril Emilie Hellen - Hundreogtretten - 5
  129. Michel Houellebecq - Plattform - 1001 - 4
  130. Johanna Mo - Mittlandet - 4
  131. Levi Henriksen - Postkort fra alle tings utkant - 5
  132. Grethe Nestor - Trigger Warning - 5
  133. Karin Boye - Kallocain - 5
  134. Heidi Mittun-Kjos - Jenter i trær - 4
  135. Hilde Østby - Kart over ensomheten - 5
  136. Hilde Østby - Kreativitet - 4
  137. Karin Fossum - Farvel, Farah Diba - 6
  138. John Ajvide Lindqvist - Skriften i vannet - 5
  139. Erling Simon - Narsissisten - 4
  140. Samuel Bjørk - Hitra - 5
  141. Stefan Ahnhen - En helt annen historie - 5
  142. Bo Svernstrøm - Lekene - 3
  143. Thomas Bagger - Den nittende øya - 5
  144. Tove Jansson - Det usynlige barnet - 5
  145. Ulrik Høisæther - Den kongelige kidnappingen - 4
  146. Pedro Carmona-Alvarez - Chiquitita - 6
  147. Hilde Østby - Å dykke etter sjøhester - 4
  148. Sven Petter Næss - Tyv - 6
  149. Einar Stenseng - Ute - 3
  150. Seàn Hewitt - Gjennom det store mørket - 5
  151. Mèlissa Da Costa - Alt det blå på himmelen - 4
  152. Thomas Korsgaard - En dag vil vi le av det - 5
  153. Andrea Nicolaisen Brun - Verden er tegnet med skjelvende hånd - 5
  154. Camilla Grebe - Velkommen til evigheten - 4
  155. William Trevor - Å jukse i canasta - noveller - 4
  156. Tove Jansson - Billedhuggerens datter - 4
  157. Michel Houellebecq - Å holde seg i live - 3
  158. Jørgen Jæger - Skjebnedøgn - 6
  159. Hanne Lindbæk - Kommunikasjonskoden - sak - 4
  160. Frida Isberg - Merking - dystopi - 5
  161. Gunnar Staalesen - Forfulgt av død - 5
  162. Monika Steinholm - De dødes natt - barn - 5
  163. Joanna Farrow - Den offisielle Harry Potter bakeboken - sak - 5
  164. Lise F. Grimnes/Andreas Haga - Bacon eller bestevenn? - sak/barn - 5
  165. Vigdis Hjorth - Gjentakelsen - 6
  166. Monica Isakstuen - De små jentene - 5
  167. Jan-Erik Fjell - Nattravnen - 5
  168. Joanna Farrow - Den offisielle Harry Potter bakeboken - 5
  169. Tore Renberg - Lungeflyteprøven - 5
  170. Kim Leine - Karolines kjærlighet - 4
  171. Nikolaj Frobenius - Utryddelsen - 3
  172. Ingar Jonsrud - Patrioter - 5
  173. Yishan Li - Hvordan tegne Kawaii steg for steg - sak - 4
  174. Paul Gravett - Tove Jansson - Illustratøren - sak - 5
  175. Helene Sandvig - Et langsomt farvel - sak - 5
  176. Abida Raja - Frihetens øyeblikk - 4
  177. Annie Ernaux - Skammen - 4
  178. Simon Stranger - Museum for mordere og redningsmenn - 6
  179. Jørgen Brekke - Nattens bok - 4
  180. Tore Renberg - Tollak til Ingeborg - 5
  181. Agnes Ravatn - Alle mot alle - essay - 5
  182. Line Marie Warholm - Foreldrerevolusjonen - sak - 5
  183. Karin Fossum - De gales hus - 4
  184. Nadia Ansar - Min skam - 5
  185. Petter Fergestad - Saltstøtten - 5
  186. Frode Grytten - Den dagen Nils Vik døde - 6
  187. Chris Tvedt - På ære og samvittighet - 5
  188. Sandra Lillebø - En fransk familie - 5
  189. Jeanette McCurdy - Jeg er glad mamma døde - 5
  190. Martine Johansen - Lykkelige mennesker har ikke bikkje - 4
  191. Tess Gunty - Kaninburet - 4
  192. Silje Bekeng-Flemmen - Inn i vårt mørke - 5
  193. Aksel Inge Sinding - Sa jeg noe feil? - sak - 5
  194. Ståle Wig - Havanna taxi - 4
  195. Arnaldur Indridason - Mur av taushet - 5
  196. Bjørn F. Rørvik - Bukkene bruse og julenissen - barn - 5
  197. Ivo de Figueiredo - Stomen 1 om Edvard Munch - sak - 5
  198. Jon Fosse - Stengd gitar - 4
  199. Jon Fosse - Naustet - 4
  200. Jon Fosse - Morgon og kveld - 4
  201. Martine Johansen - Slam - dikt - 4
  202. Kjell Erling Bardal - Cafe Tivoli - 4
  203. Alex T. Smith - Grinebusten - barn -  4
  204. May Lis Ruus - Alle mine barn kom hjem - 4
  205. May Lis Ruus - Ta den ring og la den vandre - 5
  206. May Lis Ruus - Fare fare krigsmann - 5
  207. Graham Green - Den stillferdige amerikaner - 1001 - 3
  208. Lea Ypi - Fri - biografi - 5
  209. Cecilie Løveid - Jeg er Sylv - skuespill - 6
  210. Iris Murdoch - Klokken - 1001 - 4
  211. Karl Ove Knausgård - Nattskolen - 6
  212. Ingvild Bjerkeland - Udyr - barn - 5
  213. Joseph Conrad - Lord Jim - 1001 - 3
  214. Paul Lynch - Prophet Song - Booker - 5
  215. Mohsin Hamid - Den motvillige fundamentalist - 1001 - 5
  216. Anne Holt - Tolv utemte hester - 5
  217. Merethe Lindstrøm - Når vi synger - 4
  218. Karin Fossum - Brudd - 4
  219. Sumaya Jiride Ali - Et liv i redningsvest - 5
  220. Gunn Marit Nisja - Gullungen - 4
  221. Brit Bildøen - Gult farevarsel - 5
  222. Kim Leine - Karolines kamp - 4
  223. Marte Munkhaugen Eggan - Desemberfloker - noveller - 5
  224. Edvard Hoem - Husjomfru - 4
  225. Michel Houellebecq - Muligheten av en øy - 3
  226. Ørjan N. Karlsson - Natten reiser alene - 5
  227. Hjorth & Rosenfeldt - Skylden man bærer - 6
  228. Jocelyne Saucier - Mange mil før mørket faller - 4
  229. Stefan Ahnhem - Byttet - 4

11 kommentarer:

  1. Jeg skal bli flinkere til å sette opp liste og holde meg til den, ikke la stablene bli høyere og høyere . :)
    Ser nedenfor at du har hoppet på Goodreads, jeg har nok med instagram , og blogger. Prøvde meg på bokelskerne for noen år siden, men det tar for mye tid synes jeg. Ha en fin 1.januar 2023. Her skinner sola og jeg skal ut og gå på tur. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat det har jeg sagt til meg selv også, stikk til planen! men... jeg lar meg lett begeistre, lede og villede, så det spørs om det går. Jeg har savnet aktivitet rundt 1001-lesesirkelen, jeg aner jo ikke hva dere andre leser lengre, og hvem som bidrar i hver måned. Når hun sa at lesesirkelen er på Goodreads tenkte jeg at jeg skulle prøve meg. Det dumme er jo at det blir til at jeg legger inn bøkene mine og der, og jeg som har vært Bokelsker i 13 år har ikke lyst å gi slipp på den statistikken. Vi får se om GR funker for meg.
      Her på Snåsa snør det som bare det, og jeg som skal ut og kjøre og fly om bare en time, med mellomlanding i Oslo blir det enda mer spennende om jeg treffer køyen før midnatt :)

      Slett
  2. Godt nyttår på rette siden av årsskiftet Tine :) Jeg går sterkt ut og kopierer ideen din med terning på boklisten min dette året. Jeg ser at du triller seksere, men der sliter jeg, for GoodReads har bare "terningkast" opp til 5. Og jeg har vært en trofast GR-bruker siden 2011 og vil fortsette der. (Forstår derfor godt at du ikke vil gi helt slipp på Bokelskere pga statistikk!) Det er pga GR at jeg ikke har gitt noen offisielle terningkast på bloggen min. Man tenker jo at en sekser topper alt, men altså ikke hos meg.
    Jeg går sterkt ut på blogg. Igjen. Og krysser fingrene. Blir jo inspirert av dere da, så jeg klarer jo ikke helt legge den fra meg :) Krysser fingrene for fin flytur uten forsinkelser. Jeg sendte min sønn hjem fra Vancouver via Amsterdam igår. Han er nå på siste buss-strekket hjem. 24timers reise. Denne gang uten problemer. Endelig...

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt år, jeg heiste akkurat flagget her, over at det var liv i leiren hos deg. Skjønner dilemmaet med terningkast, har allerede kjent på det selv nå når jeg prøver meg på Goodreads. Det er noe eget med seksere, men 1,5 million lesere er vant med fem som topscore :)
      Kjedelig med lange hjemreiser, jeg hadde mellomlanding i Oslo fra Værnes i går, og kom hjem kl. 0000, så rett på jobb i dag, så nå er jeg litt koko i hodet. Heldigvis kviterer biblioteket med at jeg må hente en bok, så nå er det ut på tur

      Slett
    2. Henting av nye bøker prioriteres alltid :) Ja disse mellomlandringene er noe herk. Min sønn havnet på overnatting i London da han var på vei hit. Merk deg - utgangspunktet hans var KLM fra Stavanger via Amsterdam til Vancouver... Kanselleringer, forsinkelser og ombookinger. Helt utrolig. Godt han er 29 og ikke 19 og hode-/rådløs... Nuvel.

      Slett
    3. Mellomlandinger er ikke gøy, men på lange flygninger hører det ofte med. Bra han er 29 og ikke 19 sier du, jeg må innrømme at nå når det er en stund siden jeg passerte 50, er jeg ikke like komfortabel med å reise alene, så på ett eller annet tidspunkt snudde akkurat det der.

      Slett
  3. Jeg er også avhengig av boklista mi, der jeg legger inn bøker etter som jeg leser dem. Veldig kjekt.
    Kanskje jeg også skal legge inn terningkast, men da blir det som hos deg, min opplevelse.. for å gi et pekepinn for meg selv, hva likte jeg best, hva ikke..

    Ang Goodreads er det akkurat hva du gjør det til. Mange bruker det mye og legger inn linker, omtaler, deltar i utfordringer etc. Jeg bruker det lite, som kartotek mest og gir stjerner.. En femmer på GR er enten 5 eller 6 i terningkast for meg, avhengig av om den tipper mer mot 5 eller mot 6. Sjelden jeg gir topp, uansett. Det er treeren jeg synes er vanskeligst. Skulle sikkert gitt to istedet for tre noen ganger, tre er i grunn mer enn middels på GR. Hm, skal kanskje gjøre om min siste vurdering i dag..
    Bruker ikke så mye GR til 1001-sirkelen heller, av den grunn at jeg ofte glemmer at den er der.

    Jeg som Ingun synes det tar for mye tid å være overalt, derfor er jeg lite på Bokelskere..Men det spørs jo hva man er vant til, hvor man føler seg mest hjemme.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror jeg må bruke Goodreads minst mulig, men inn med bøker og markere dem som lest, må jeg prøve å få dreisen på. Rotet godt nå da, men jeg kan ikke gi opp så lett.
      Jeg har Bokelskere innarbeidet, så det tar egentlig ikke så mye tid.

      Slett
    2. GR er kjapt om man bare skal legge inn ei bok i lista og krysse av. Det er igrunnen det jeg også bruker GR til, selv etter 12 år... Følger Elidas lesesirkel der, men er ellers lite aktiv. Liker likevel favorittlistene i slutten av hvert år, med hvilke bøker innenfor de respektive kategoriene som fikk best score foregående år. Har funnet flere nye, utenlandske favoritter der.
      Jeg var en gang på Bokelskere, men da var jeg allerede igang med GR og fortsatte ikke. Irritasjonsmomentet på GR nå er at man ikke selv kan legge inn nye bøker som ikke eksisterer i databasen. Det kunne man tidligere. Nå må man være "GR bibliotekar" og det er en lang rekke syyyyke spørsmål man må besvare riktig for å få tilgang til å legge inn typisk norske bøker som ikke er fanget opp. Noe var bedre før ;)

      Slett
    3. I gode gamle dager ja, men en fugl hvisket meg i øret at skjønne Elida kan være behjelpelig :) Foreløpig har jeg måttet slette og legge inn bok på nytt, for plutselig lå den inne to ganger. Øvelse gjør mester heter det jo, så det kommer seg nok.

      Slett
  4. Ser du fortsetter med Èdouard Louis, spennende! Jeg har startet på Årene av Annie Ernaux, har du lest den?

    SvarSlett