søndag 25. juli 2010

Flott tur på Hardangervidda

Turen går til Hårteigen 1690 moh. som er høyeste toppen i Ullensvang Kommune.
Vi kjørte fra Bergen i regn og parkerte i Øvre Eidfjord på ettermiddagen. Da hadde regnet gitt seg og vi fikk en fin tur inn til Vivelid Turisthytte på 1 time og 10 minutter. Her ble vi godt mottatt av vertskapet. De laget deilig hjemmelaget middag til oss og vi hadde hytten for oss selv den natten.
Etter frokost la vi i vei mot Torehytta. Turen gikk i flott terreng, det var varmt nok til å gå i shorts og t-sjorte og vi koste oss. Vading gikk lett når vi har crocks i sekken, og vinden gjorde at myggen ikke var så plagsom.

Torehytta hadde hyttevakt og godt var det for han tok seg av alle tyskerene som tok seg til rette. På kvelden var Hårteigen opplyst av de siste solstrålene som ga en trolsk stemning.
Så kom dagen hvor vi skal klatre opp skaret og bestige Hårteigen. Det er en times vandring bort til oppstigningen, og her satt vi fra oss sekkene. Vi var alene i skaret så vi slapp å passe på å ikke sparke stein på andre. Oppstigningen starter med steinras, og går over i løsmasse mot slutten. Nesten på toppen må en klamre seg til noen tau og litt wire for å komme helt opp. Sondre forserte tauene, men wiren var festet høyt oppe, så her meldte han pass. Frode og jeg satt med Sondre og gikk opp hvers en gang. Varden ligger 10 min. innpå platået, men er lett å finne. Vi var heldig og hadde flott klarvær, og kunne se Folgefonnen på ene siden og Hardangerjøkulen på andre siden.
Returen ble lang da vi bestemte oss for å gå helt til bilen. Først passerte vi Hadlaskar hvor vi egentlig skulle overnattet. Her kjøpte vi ferske rundstykker og smurte oss en ny runde med myggspray.Videre gikk turen på kjempeflott sti forbi Hedlo Turisthytte hvor jeg fikk låne doen, (vannklosett!) og Frode fikk seg en Cola. Vi voksne kjente det godt i kroppen når det var noen timer igjen, men heldigvis hadde vi Sondre med oss, han bar oss frem på sitt gode humør og enorme glede av å gå i fjellet.
Etter 11,5 timer var vi i bilen, ca. 32 kilometer hadde vi gått denne dagen, og vi var bra slitne. Vi hadde flaksen på vår side og kjørte rett på fergen, og etter et lite is stopp på Voss, var vi hjemme før midnatt.