søndag 28. juni 2009

Sørdalsnuten 957 moh, høyeste topp i Lindås

Dette er en utilgjengelig topp, uten sti det meste av turen. Ruten gikk fra Dyrkolbotn, vi fulgte stien mot Skavlabu et lite stykke, før vi stakk avgårde mot toppen. Det var bratt. Veldig bratt et stykke, men vi klamret oss til breiner og lyng og kom oss opp. Vi la ruten opp sør for Ljosavotni. Alle vannveier var forserbare uten å bli våt, og etter 3,5 time var vi på toppen, glad for å finne både varde og bok. Boken var plassert der i 2007 og det var 5-6 stykker som har skrevet til i dag. Vi tok returen rett sør for Instebotnsknolten, denne veien var bratt men ikke fult så bratt som oppoverturen. På tross av faktor 20 er vi lett rød alle sammen. Vi hadde 25 grader og så godt som vindstille hele veien. Litt klegg fikk vi følge av, men ikke mer enn jeg tåler, (og jeg tåler ikke mye). Utrolig vill tur, 6,5 time, for det meste utenom sti.


Pust i bakken på vei opp.

Sondre og Tine på toppen

På vei ned mot Langeneset igjen

4 kommentarer:

  1. Dere er tøffere enn tøffest!

    SvarSlett
  2. Hei på deg.

    Jeg er imponert over dere, ekstrabonus at så få hadde tatt turen.
    pappa

    SvarSlett
  3. Hei Tine.
    Imponerende! Jeg har stor respekt for lange turer uten sti, spesielt på problematisk underlag. Ikke minst fordi jeg har med meg en liten kortbent spaniel som nå er 11 år. Hvordan var det på denne turen - var det mye brake/einer eller var det rimelig greit å ta seg frem?
    Ivar Bull

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ivar
      Så vidt jeg kan huske var dette en utrolig flott tur, men det var mye vegetasjon å forsere. Vi hadde med oss en kortbent 6 åring, men han er tøffere enn de fleste når det gjelder å bestige fjelltopper. Tror spaniellen kanskje vil få problemer.
      Det går jo an å gå så langt som det går :)

      Slett