tirsdag 11. juli 2023

Hundreogtretten av Gøril Emilie Hellen

Hundreogtretten er ikke mitt første møte med Gøril Emilie Hellen. Det er nesten ti år siden jeg leste Portnerboligen og Veien over klippene, og husket dem som lettleste koseromaner. Hundreogtretten er ikke det, dette er en roman med brodd, som til tider tar pusten fra en.

Forlaget om handlingen:
Hundreogtretten handler om familie og grenser og det å leve i skyggen av en annen, en som har en sterk overbevisning om hva som er rett og galt.

Irene har to bonusbarn og et barn med Peder, som jobber som lege for Leger uten grenser. De lever et travelt, moderne familieliv med dine og mine barn – helt til det yngste barnet brått dør. For den idealistiske legepappaen Peder er organdonasjon det eneste riktige etter det tragiske tapet, noe han overbeviser Irene om. 

Men det er som om Irene ikke får fred til å sørge, som om hun står fast i et slags hvileløst etterpå. Etter hvert tvinges også Peder til å møte seg selv i den moralske og følelsesmessige spagaten de står i.


Min måte å velge og starte lesing av bøker på, gir meg ofte store overraskelser. Fra jeg har valgt og skaffet meg boken, til jeg leser går det gjerne noen uker, hvor jeg leser andre ting. Når jeg så starter lesingen av en bok, leser jeg ikke bakpå boken, eller om den, og i det ligger mulige overraskelser. 

Åpningsscenen i romanen består av små sekvenser som danner bakteppet for handlingen videre. Irene er klar til å reise på hytta, og venter på Peder som er alt for sen. De to sønnene til mannen har blitt avlevert av sin mor, som overrumpler henne med hjemmelaget, mat og drikke. Hennes egen datter er rolig, klager litt over hodepine, men kråner til innimellom. Sondre, den ene av de to guttene til mannen, er en villbass uten like, og en kan jo bare undre seg, om det er foreldrenes skilsmisse som har gjort ham sånn.

Peder dukker opp, uten unnskyldning for forsinkelsen, men litt høy på seg selv fordi han har en så viktig jobb. De kjører på hytten, inntrykket av persongalleriet forsterkes av små hendelser i løpet av kjøreturen og oppholdet på hytten.

I løpet av romanens første del, blir jeg temmelig irritert på, ikke bare den irriterende Sondre, men på Irene som ikke står opp for seg selv, og på selvgode Peder, som alltid vet best, og får Irene til å føle seg kravstor og materialistisk. Jeg begynte ærlig talt å bli litt mettet på dette, og ble egentlig litt lettet da de små hintene om veslejentas uvelhet plutselig forløser handlingen.

Siste del av boken er et mesterstykke, jeg klamret meg til permene og leste med store øyne. Ett år skildres i denne sekvensen, som viser oss krise og sorg, men også, at når tiden er inne, kan det løsne, og alle får det bedre.


Utgitt: 2023
Sider: 272
Kilde: Leseeksemplar

5 kommentarer:

  1. Har denne liggende. Tematisk appellerer den ikke så mye til meg, som de andre to romanene hennes, som jeg likte godt. (synes ikke Portnerboligen var en kosebok, men det er meg..Den berørte meg imidlertid sterkt) Men siden jeg likte de andre to, håper jeg det samme med denne.

    Jeg leser alltid bakpå, så jeg vet hvilken type bok jeg ønsker å lese.. enten legger jeg den tilbake i bunken igjen, eller prioriterer den, på bakgrunn av baksideteksten.
    Noen ganger må jeg ta fram baksideteksten underveis i lesingen også, for å skjønne mer av hvilken bok dette er..
    Så der har vi forskjellig inngang til lesingen når vi starter:)
    Interessant..

    SvarSlett
    Svar
    1. Er spent på hva du synes om denne :)
      Noen ganger når jeg en sjelden gang leser bakpå en bok før jeg begynner, så har forlaget fokusert på noe som ikke skjer før halvveis uti boken. Sånn som med denne, de røper jo den fantastiske vendingen som ikke kommer før halvveis i boken, og som virkelig fikk pulsen min opp.
      Jeg liker disse "sjokkene" så jeg holder på min inngang til lesingen :)

      Slett
    2. Jeg og.:) Skal lese den senere, har en del annet i bunken først. Fordelen med denne boka er at den er ganske kort, og da kan den fort snike i køen.
      Har begynt på tre bøker nå i kveld, lest prolog og litt mer, for å greie å bestemme meg.. Og ender opp med Lars Helle sin siste krim..

      Ang inngang til lesing, så gjør man jo det man selv synes fungerer, så bare forsett med det du;)

      Slett
  2. Hei! Så fint at du likte den, har den liggende på skrivebordet og gleder meg til å ta fatt på den. Jeg likte Portnerboligen veldig godt. Jeg leser alltid bak på boka før jeg starter.
    Det blir nesten bare lydbøker for meg nå om sommeren for enten er det hagearbeid, eller så maler og styrer vi med hus, med propper i ørene. Ha en forsatt fin sommer ferie :).

    SvarSlett
    Svar
    1. For en fin tid sommeren er, som tillater en å være arbeidsom ute. Kjekt å høre at du gjør det på samme måte som Anita, jeg antar at mange leser bakpå før de velger bok, også av oss bokslukere :)

      Slett