torsdag 28. desember 2023

Bokliste Jan - Des 2024

Det er det sekstende året jeg lager bokliste på bloggen, en liste jeg er avhengig av for å ha kontroll på hva jeg har lest. Listen viser som før forfatter, tittel og terningkast. Terningkastet indikerer min leseglede innenfor den aktuelle sjangeren, derfor har dagsform og lesero mye å si for hvor medrivende jeg fant boken.

Håper jeg klarer å inspirere akkurat DEG til å lese bøkene jeg har likt aller best, og at du vil følge bloggen i året som kommer ☺ 

OBS! nedenunder ser du min plan for starten på året, når terningkastet kommer på, har jeg lest boken. De fleste bøkene omtaler jeg på bloggen, og lenken til omtalen vises hvis du holder musepekeren over boken i denne listen.

Du finner også statistikken min på Bokelskere 

  1. Debora Levy - August Blue - 4
  2. Ben Lerner - 10:04 - 1001 bok - 5
  3. Lars Mytting - Skråpånatta - 5
  4. Jon Fosse - Melancholia I - 4
  5. Vidar Sundstøl - Dag fra natt - 6
  6. J.M. Coetzee - Langsom mann - 1001 bok - 4
  7. Sara Strømberg - Skygger - 4
  8. Bjørn Bakken - Blind hevn - 5
  9. Henry James - Tommeskruen - 1001 - 4
  10. Mohlin og Nystrøm - Det siste livet - 5
  11. Jennifer Egan - Bølle på døra - 1001 - 4
  12. Thomas Bagger - Stamina - 5
  13. Tina Åmodt - Den andre moren - 5
  14. Karin Härjegård - Å isbade blant fjellene - 4
  15. Kjell E.P. Hurum - Dødelig makt - 5
  16. Bjarte Breiteig - Mine fem år som far - 4
  17. John Ajvide Lindqvist - Vennligheten - 5
  18. Sara Strömberg - Skred - 4
  19. Johanna Mo - Hjertegress - 3
  20. Johan Lindvall - Februar - 5
  21. Liza Marklund - Stormberget - 3
  22. Jaran Dammann - Mørkets ansikt - 4
  23. Håkan Nesser - Det kom et brev fra München - 6
  24. Randi Fuglehaug - Fallesjuke - 4
  25. Eva J. Stensrud - Skyggeadvokaten - 5
  26. Myriam H. Bjerkli - Samiras død - 5
  27. Agnes Lovise Matre - Fritt vilt - 4
  28. Thomas Korsgaard - En måtte nok ha vært der - 3
  29. Therese Aasvik - Ingenstedsøya - 5
  30. Randi Fuglehaug - Tonedød - 4
  31. Max Seeck - Djevelpakten - 5
  32. Randi Fuglehaug - Skallebank - 5
  33. Keum Suk Kendry-Kims - Ugress - 6
  34. Bernard Minier - Lucia - 4
  35. Audur Ava Olafsdòttir - Eden - 6
  36. Didrik Morits Hallstrøm - Kvinne savnet - 3
  37. Alex Ahndoril - Jeg kommer til å finne nøkkelen - 4
  38. Gwendolyn Brooks - Maud Martha - 3
  39. Signe Holm - Godset - 4
  40. Mikael Niemi - Stein i silke - 5
  41. Paul Auster - Usynlig - 1001 - 5
  42. J.M. Coetzee - Polakken - 5
  43. John Ajvide Lindqvist - Håndtering av udøde - 3
  44. Eva Fretheim - Fuglekongen - 4
  45. Nina Ring Aamundsen - Maria, Maria - barn - 5
  46. Anne Stern - Jordmoren i Berlin - 5
  47. Therese Bohman - Andromeda - 4
  48. Torborg Nedreaas - Jeg skal ha revansje - noveller - 6
  49. Wenche Mühleisen - Alt jeg frykter har allerede skjedd - 4
  50. Andreas Kolle - En kort historie om norsk kunst - 5
  51. Kristine T.G. Hardeberg - De fordømte - 5
  52. Elina Backman - Når kongen dør - 4
  53. Michel Houellebecq - Noen måneder i livet mitt - 4
  54. Elin Brend Bjørhei - Døden i Munkemyra - barn - 6
  55. Hanne Gellein - Alle fugler små - 5
  56. Maria Navarro Skaranger - Jeg plystrer i den mørke vinden - 5
  57. Katja Oskamp - Marzahn mon amour - 4
  58. Marit Reiersgård - Liksteinen - 5
  59. Maja Lunde - Lukkertid - 5
  60. Jon Øystein Flink - Dobbeltgjengerne - 4
  61. Hanne Gellein - Døden skal du lide - 4
  62. Eivind Hofstad Evjemo - Ingens herre - 4
  63. Hanne Gellein - Aldri være trygg - 5
  64. Maria Navarro Skaranger - Emily forever - 4
  65. Heine Bakkeid - St. Avenger - 4
  66. Inger Johanne Øen - Det du eier evig - 4
  67. Heine Bakkeid - Sorgsankeren - 5
  68. Anita Silden Prante - Menopauseboka - sak - 5
  69. Kristine Storli Henningsen - Den siste festen - 5
  70. Jim Thompson I - Fikserne - 4
  71. Joseph Roth - Opprøret - 4
  72. Jim Thompson II - Innbyggertall: 1280 - 5
  73. Solgunn Solli - Krigens modigste menn - barn - 5
  74. Jim Thompson III - Et helvetes kvinnfolk - 4
  75. Hege Duckert - Å bestemme over livet om Katti Anker Møller - biografi - 5
  76. A.M. Ollikainen - Klatreren - 5
  77. Sven Petter Næss - Løvinnen - 4
  78. Louise Kennedy - Overtredelser - 6
  79. Thomas Mann - Buddenbrook - 1001 - 
  80. Jim Thompson IV - I kveld, min elskede - 

4 kommentarer:

  1. Der var du i gang med bøkene for 2024 allerede. Ser du skal lese den engelske versjonen av Levy sin bok, jeg tror jeg venter på den norske utgaven som kommer til våren. Blir spennende å se hva du syntes, sånn etter hvert.
    I dag har jeg lest litt dikt for å kunne klare noen av leseutfordringene mine for året.
    Ha en fortsatt fin romjul, Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ny liste må til, og den bærer spor av noen av leseplanene mine for begynnelsen av året. Jeg har ikke vært i dikthumør i år, så den lesesirkelen fikk ikke mange bidrag fra meg (beklager Anita) Jeg prøver meg på Levy på engelsk, flyter det ikke lett, så gjør jeg som deg, venter på den norske versjonen.
      God romjul Beathe!

      Slett
  2. Eh, 9 bøker på ti dager, inkludert Melancholia? Du er rå..
    Kommer du med omtale av Melancholia? Spent på dine tanker om den. :)

    Ang diktsirkel; Tine, du er tilgitt, håpe du vil lese mer dikt i 2024. Usikker på om det blir ny runde enda, begynner å komme meg etter covid, så jeg får tenke litt mer på det etterhvert...

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå skal det sies at Melancholia ble påbegynt i romjulen, lydbok så det blir ikke noe omtale. Vurderte det underveis, men jeg klarer ikke si noe fornuftig om den.
      Takk den tilgivelsen varmet :) Har prøvd meg på Olav Nygards seng nylig, men ga opp (sikkert for mye på gang til å finne roen)

      Slett