søndag 5. september 2010

World Wide Viking treff på Innerdalshytta

Innerdalstårnet, tatt fra hytten om fredagen.
Vi kjørte fra Bergen torsdag ettermiddag, via Lærdal og til Øvre Årdal. Her tok vi Tindevegen og nøt synet av Skagestølstindane og Hurrungane mot knall blå himmel. Veien videre gikk til Lom hvor vi leide oss inn på vandrerhjemmet i Bøverdalen (rett ved oppkjørselen til Juvasshytta) og mimret om da vi besteg Galdhøpiggen.
Til 500,- var det ingenting og si på hytten. Fredag suste vi videre via Otta, Dombås og forbi Sunndalsøra. Her fant vi veien som førte opp i fjellet mot Innerdalshytten. Fra parkeringen var det en liten times lett vandring på grusvei inn til hytten, som var en stor hytte med mange gårdshus. Vi ble plassert i "Låven" som var nyrestaurert med strøm, men uten innlagt vann, og dermed den tradisjonelle "kaggen". I hovedhuset fant vi vannkloset og dusj og all den service et fjellhjerte kunne begjære.
Utover ettermiddagen kom de andre treff-deltagerene, og vi ble uniformert i make t-sjorter og navneskilt. Det var kjempegøy å få se ansiktene på alle vi har lest om turene til, og som vi har lært oss å kjenne via nettsiden.

På kvelden holdt Stein foredrag med bilder fra Mount Everest og ekspedisjonen hvor han var med å redde Jarle Traa ned. Det var veldig spennende og vi lærte masse nytt om sånne turer og hvordan en må gå fram. Han gir ut bok i september, så det skal bli gøy å følge med i nyhetene når det skjer.

Vi samlet oss på tunet før tur
Lørdag var det tid for fellestur til Innerdalstårnet (kjenner du det igjen som "Blåfjell"?). Dette hadde vi gledet oss til. Ingen kunne forstå hvor heldige vi var, da vi startet turen med knall blå himmel uten et vindpust. Sondre la ivei, og med så mye skryt som han hadde fått, ble det et forrykende tempo oppover bakkene. Det var en flott sti inn til foten av fjellet, hvor det ble betraktelig brattere. Vi kløv oppover og måtte ta i med armer og bein.

Sondre, Frode og de andre kommer krypende.
Ca. 200 meter fra toppen stoppet Sondre opp og ville ikke mer, så da gikk han og jeg ned igjen, mens Frode fortsatte til toppen med de andre. Vi hadde det fine været med oss hele dagen, så det ble blåbærplukking og soling til vi møtte de andre igjen.
Da vi kom tilbake til hytten igjen, ble det god stemning og vi kunne sitte ute i solen og nyte en velfortjent pils. På kvelden ble det servert mat og en ekte døl spilte musikk for oss.
Søndag startet vi tidlig på det som skulle bli en 10 timers biltur. Vi tok samme veien hjem igjen, sånn at vi slapp ferge.