lørdag 11. november 2023

En liten Jon Fosse bonansa i forbindelse med Nobelprisen

Tenk at Jon Fosse "vant" Nobelprisen i litteratur i år! Det er jo helt fantastisk, haugesunderen som vokste opp i Strandebarm. Mannen som ikke liker å flotte seg i beste sendetid, men har skrevet seg inn i hjertene til mang en leser. Jon Fosse har gitt ut i overkant av sytti verk, fordelt på mange sjangere. Jeg har lest en del av ham, og sett flere av hans oppsetninger på teater, men etter denne glade nyheten var jeg klar for å tette noen hull, og fylle ørene mine med noen av hans utgivelser på Storytel.

Forlaget om Stengd gitar: 
Liv er 20 år og bur i ei toromsleilegheit med sin eittårige son. Ho skal berre kaste boset, men døra smekkar att bak henne, og inne i leilegheita er den vesle sonen hennar heilt åleine. Den unge mora er hjelpelaus, mentalt forvirra og ute av stand til å løyse vansken med den stengde døra.
Tanken på ungen, ungen som skrik, ungen som søv, ungen åleine i senga, kvernar i hovudet hennar. Samstundes med denne marerittaktige historia rullar historia om fortida hennar opp. 

Jon Fosse debuterte som forfatter i 1983 med romanen Raudt, svart. Boken jeg åpnet lesefesten min med er "den vanskelige andreboken", og etter å ha lest den ble jeg ikke mindre nysgjerrig på hvordan debutromanen hans er.

Stengd gitar er like klaustrofobisk som den kan virke som, ut i fra forlagets introduksjon. Jeg ble overrasket over at Fosses stil tydelig kan gjenkjennes, allerede så tidlig i forfatterskapet, jeg kjenner igjen den repeterende stilen fra det jeg allerede har lest av ham.

Handlingen favner over mye av Livs liv, og mens ungen skrik og skrik hører vi om oppvekst, familien, broren som kommer og ser etter henne, og om faren til ungen.

Forlag: Samlaget
Utgitt: 1985
Sider: 175
Lest av: Anderz Eide


Forlaget om Naustet: 
Tre dagar ein sommar utspeler det seg ei trekanthistorie mellom eg-personen, barndomskameraten Knut og kona til Knut. Naustet er spennande som ein kriminalroman, skriven i ein repeterande, suggererande stil. Romanen handlar om vennskap, kjærleik, sjalusi og død. Boka er ein av dei sentrale romanane til Jon Fosse, og opningsreplikken har vorte ein klassikar: «Eg går ikkje ut lenger, ei uro er kommen over meg, og eg går ikkje ut.»

Naustet var den fjerde utgivelsen til Jon Fosse, og den som gjorde at det norske publikumet fikk øynene opp for hans forfatterskap. 

Det er et knapt persongalleri vi blir presentert for i denne romanen, men flere trengs det ikke for å lage et indre drama av dimensjoner. Den gjentagende stilen til Jon Fosse gjør at en stakkars lytter kan bli kokko i hodet av mindre, men handlingen er ikke vanskelig å følge. Det er også lett å sette seg inn i sjalusien som utspiller seg mellom to menn som knapt nok snakker sammen.

Forlag: Samlaget
Utgitt: 1989
Sider: 126
Lest av: Anderz Eide

Forlaget om Morgon og kveld: 
Eit barn, som skal heite Johannes og bli fiskar, blir fødd. Ein gammal mann, som heiter Johannes og har vore fiskar, døyr. 

Mellom dei to ytterpunkta i eit menneskeliv, fødsel og død, spenner denne konsentrert komponerte romanen seg ut i stort format. Johannes' liv er formidla ved dei to punkta, i eit språk som skriv seg inn mot inngangen og utgangen av livet.


Av disse tre bøkene var det begynnelsen på denne som fenget meg mest. Både fødselen til lille Johannes og morgenen til Johannes den eldre var fengslende å lytte til. 

Fødselen til Johannes den yngste gir en dimensjon til farfaren med samme navn, som dør samtidig. Vi får små broker av hans historie, og en fin skildring av hvordan det kan oppleves å være død. Ikke minst datterens opplevelse av farens dødsøyeblikk er varmt skildret. 

Forlag: Samlaget
Utgitt: 1992
Sider: 115
Lest av: Jørgen Langhelle


For meg ble denne gjennomlyttingen en fin måte å hedre Nobelprisvinneren 2023 Jon Fosse. Hans forfatterskap har alltid utfordret meg, men også pirket frem et ønske om å forstå, så jeg har aldri "gitt opp", selv om skrivemåten fremdeles provoserer for mye til at jeg kan si at jeg nyter denne prosaen.  


Andre bøker jeg har lest av Jon Fosse: Det andre namnet, Eg er ein annan, Eit nytt namn, Kvitleik og Nokon kjem til å kome.

10 kommentarer:

  1. Jeg leste Stengd gitar og Naustet tidligere i år, Morgen og kveld har jeg kjøpt men ikke lest ennå. Har nettopp lyttet til Det er Ales, og Melancholia-hvor sistnevnte handlet om maleren Lars Hertervig-den anbefales om du ikke har lest.

    Jeg liker det gjentagende jeg og finner av og til litt humor i det, flirer godt rett som det er.

    Ser det er to ulike innlesere så da blir jeg nysgjerrig på hvordan Lanhelle var i forhold til Eide som er supergod på Fosse.

    Nå er frokosten unnagjort og det skal vaskes i kjøkkenskap før skiskytterne skal ut å gå, endelig er sesongen i gang!

    Ha en fin lørdag, Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for supert tips, den er notert for neste lydbok. Jeg flirer jeg og, men som den utålmodige leseren jeg er så pirker skrivemåten i meg.
      Det var rart å gå over til Langhelle etter to bøker med Eide, men han leser godt, så det går fint.
      Heldige deg som elsker skisport på tv, vi har vært i Haugesund i helgen, så før Makta ble det litt Duolingo og litt blogg. Håper helgen din ble fin Beathe!

      Slett
  2. Eg har lest 90% av det som blir rekna som Fosses romanar og forteljingar. Mest fordi det er på nynorsk, men nå som det er Nobelpris-materiale er det enda betre. Hjartespråket mitt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nynorsken har jeg blitt vant med, men det er noen ganger jeg ikke synes det passer. Jon Fosse sin skrivemåte er noe annet, men jeg jobber med saken. Artig at du har lest så mye av ham, jeg har litt igjen, men ikke ambisjoner om å nå opp til ditt nivå :)

      Slett
    2. Eg syns alltid det passer, men det er nynorsken som snakker ;-) Ein dag har du plutselig og lest alt av Jon Fosse.

      Slett
    3. Skal bare se at jeg fortsetter prosjektet med å lese og forstå Jon Fosse :)

      Slett
  3. Han skriver utrolig bra, jeg skal nok få med meg flere jeg også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var digg å få disse korte bøkene på lyd, Storytel er virkelig verdt pengene :)

      Slett
  4. Herlig bonanza. Jeg skal lese mer Fosse snart:)

    SvarSlett