torsdag 14. september 2023

Den offisielle Harry Potter-bakeboken av Joanna Farrow

Harry Potter ser ikke ut til å gå ut på dato, for i år får du hele Harry Potters univers i kakeform! Den første av de syv Harry Potter-bøkene kom ut i 1997, og etter det har det vært Potterfeber i hele verden. Mine Harry Potter-lesende barn har for lengst flyttet hjemmefra, men bakeboken den måtte jeg prøve meg på!

Forlaget om boken:
Bak deg gjennom Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom og Harry Potters verden! I denne bakeboka får du 43 oppskrifter på alt fra skumle uglemuffins til gresskarpaier og ikke minst et Galtvort skole pepperkakeslott. 

Her er det kaker som egner seg for en stor vennefest eller godbiter du kan kose deg med helt på egen hånd. Boka inneholder også et utvalg glutenfrie og veganske alternativer.

Forlag: Vigmostad Bjørke
Utgitt: 2023
Sider: 127
Kilde: Leseeksemplar


For en fin bakebok! Godt voksen som jeg er, og ikke har jeg lest Harry Potter heller, så var jeg litt skeptisk da jeg mottok denne boken. Men, etter å ha bladd rolig gjennom den, og studert oppskriftene ble jeg mer begeistret.

Boken er delt i to, med oppskrifter på salt mat og søt mat. Hver oppskrift er merket med vanskelighetsgrad, fra de enkle Trollmannshattene til den adskillig mer kompliserte Galtvorts honningkakeborg. Honningslurps berlinerbollekake som du ser på bildet er middels vanskelig, og absolutt overkommelig for en middels baker som meg.

Storsalens kyllingpai

Den forbudte skog-kake

Honningslurps berlinerbollekake

Med en oppskrift på hver dobbeltside blir det veldig oversiktlig. Sidene er gjennomillustrerte med bilder fra Harry Potter bøkene. Her er også magiske fakta fra Potter-universet, og forskjellige tips som kan variere retten du skal bake. Det opplyses også om hvor mange retten er beregnet for og tiden du vil bruke.

I den salte delen får vi oppskrifter på brød inspirert av Harrys lyn i pannen. Dødstalimanbrød, Plattform 9 3/4 - polentabrød, og oppskrifter med navn fra bøkene, som Galtvort, Nibus, Snaredraug, Rumpeldunk. 

I den søte delen finner vi kaker, kjeks og boller i skjønn forening. Alrunebrødet falt jeg for og ikke minst Gygrids steinkaker, som er en slags grove kjeks.

Det brukes butterdeig og filodeig, som er lett og få tak i, og ingen "rare" ingredienser. Hver rett har få ingredienser, og selv om rettene ser komplisert ut på bildet, så er det ikke så vanskelig som det ser ut.

Bakerst i boken finner du maler for de vanskeligste formene, og et register som er sortert etter ingrediens og type rett.

Mitt inntrykk av boken er at oppskriftene gjerne kan brukes selv om du ikke ønsker å pynte i like stor grad som det som er gjort her. Alrunebrødet for eksempel høres kjempegodt ut, og skulle jeg bakt det ville jeg kanskje droppet hår og ansikt, og kost meg med det deilige søte brødet. 

God bakst dere!

2 kommentarer:

  1. Tror jeg må titte litt i denne i helgen. De berlinerbollene så skikkelig gode ut. Tenker at det går fint å lage noen av oppskriftene uten å pynte slik de har gjort i boken, smaker nok like godt for det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Boken var virkelig bra, en bok jeg aldri hadde kjøpt, siden jeg ikke har hjemmeboende barn, eller er en racer på baking.
      Håper dere hadde det kjekt i kveld :)

      Slett