fredag 5. mai 2023

Stjålet fokus av Johann Hari

Føler du av og til at oppmerksomheten din glipper? at du sitter og gjør helt andre ting, enn det du hadde planlagt å gjøre? Det er sikkert flere enn meg som nikker gjenkjennende til dette, og tenker at styrking av evnen til å forbli fokusert, sikkert ville vært positivt for stressmestring og andre utfordringer livet gir oss. Stjålet fokus havnet i 2022 på listene over årets beste sakprosabøker hos både The Financial Times og The Wall Street Journal.

Forlaget om handlingen:
Vår evne til å konsentrere oss er i fritt fall. Collegestudenter i USA klarer nå i gjennomsnitt å holde fokus på én oppgave i 65 sekunder, og kontormedarbeidere kun i tre minutter. I Stjålet fokus legger den internasjonale bestselgerforfatteren Johann Hari ut på en langstrakt reise for å snakke med verdens ledende eksperter og finne ut hvorfor dette skjer med oss – og det han konkluderer med er at alt vi trodde vi visste om dette feltet er feil.

Vi tror vår manglende evne til å konsentrere oss er våre egen personlige falitt – en skavank ved hver og en av oss. Det er det ikke. Dette har blitt gjort mot oss – av mektige eksterne krefter – og det har blitt gjort over tid. Vårt fokus har blitt stjålet fra oss.


Hari oppdager at det finnes tolv dypereliggende årsaker til denne krisen, og han viser oss hvordan han oppdaget det gjennom en engasjerende reise – en ferd som tar ham fra Silicon Valley-avhoppere, til veterinærer som diagnostiserer hunder med ADHD, fra en favela i Rio der alle har mistet konsentrasjonen på en spesielt surrealistisk måte, til et kontor på New Zealand som oppdaget en bemerkelsesverdig teknikk som ga deres ansatte konsentrasjonsevnen tilbake.

For viktigst av alt er dette en bok som viser oss hvordan vi kan gjenvinne vårt fokus, dersom vi bestemmer oss for å kjempe for det. Svarene vil både overraske og engasjere deg. Dette er en bok om vår pågående oppmerksomhetskrise ulik noen annen du har lest.

Oppmerksomhet er et søkelys som snevrer inn fokuset ditt. Den tid er over hvor vi kvinner skryter av at vi er god på å multitaske, mens mennene (bare) konsentrerer seg om en oppgave om gangen. Det er bare til å innrømme det først som sist, det er mennene som gjør det riktig!

Dette er mine ord, men det er essensen av det Johann Hari forteller oss i denne boken. Han belyser og begrunner tesene sine, godt støttet av forskere, psykologer, professorer og Google-ingeniører som har forsket på hjernen vår i lang tid. 

Selv har jeg lenge fylt det meste av min fritid med akademiske sysler som utfordrer tankene mine. De hullene som kunne vært pustepauser for hjernen, som fjellturer og bussturer blir også fylt igjen, med podcaster og lydbok, gjerne med alvorlige tema (sist Tomm Kristiansen om Sør-Afrika og Christian Borch skildringer av situasjonen i Israel og forskjellige andre steder i verden)

Johann Hari har lært meg at hjernen trenger mer enn mental stimulering, den trenger også pause. Det er da kreativiteten og svarene jeg venter på, åpenbarer seg. Jeg vet jo dette, men Hari minner jeg på dette på en overbevisende måte, og nå tas det til etterretning (igjen).

Dagen etter at boken var lest ferdig, gjorde jeg som Hari anbefalte. Over morgenens første kaffekopp planla jeg dagen, noterte ned det jeg ville få gjort, og innførte 10-minutters regelen: Får du en "skal bare..." -innskytelse, vent 10 minutter, klamre deg til PC`en, strykejernet eller det du var i gang med. 

Det aller viktigste, bli i den oppgaven du setter i gang med til du er ferdig, ikke la deg distrahere, trekk til deg armen, om et pip fra mobilen forsøker å lokke ditt fokus vekk fra oppgaven din. Høres det lett ut? det er ikke det.

Stålet fokus er en bok alle voksne mennesker vil ha glede og nytte av. Her er korte historier som underbygger poenget Hari vil frem til, og temaene han tar opp er mange. Stress, depresjon, kosthold og aspekter ved kontroversen rundt ADHD. Teksten er lettlest og matnyttig, tipsene til endring som han foreslår koster ingenting, og får du det ikke til, så er det bare til å skli sømløst tilbake til livet sånn som det artet seg før ☺

Boken anbefales på det varmeste!


Utgitt: 2021/på norsk 2023
Sider: 352
Oversatt av: Eve-Marie Lund
Kilde: Lånt på biblioteket

2 kommentarer:

  1. Så bra at du likte denne. Er på vei til meg:) Tviler på at det er så mye nytt her, men kan være interresant å lese likevel. Som samfunnsutvikling, tenker jeg det er interessant..Og liker måten Hari skriver på..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var irritert på den amerikanske skrivemåten i begynnelsen, men så gikk det seg til. Har benyttet flere av triksene jeg leste om i boken. Han beskriver samfunnet som det har blitt, og er på vei til å bli, det er veldig interessant, og skremmende.

      Slett