lørdag 30. september 2023

Hvordan tegne manga steg for steg av Yishan Li

Med et tegneserieinteressert barnebarn, så har også jeg blitt fortrolig med stilen som kalles manga. Tegning har aldri vært min sterke side, men jeg falt for fristelsen til å prøve meg med en lettfattelig bok som denne.

Forlaget om boken:
Hvis du alltid har ønsket å tegne manga, men har ikke funnet inspirasjonen til å komme i gang, er denne morsomme og enkle steg-for-steg-boken perfekt for å sette i gang tegneseriereisen din.

Lær hvordan du tegner mennesker, dyr og ekstraordinære skapninger med utgangspunkt i grunnleggende former. Mangakunstneren Yishan Li viser hvor enkelt det er å gjøre sirkler, rektangler, firkanter og ovaler til ungdommer, barn, hekser, trollmenn, monstre, dyr og mye mer.

Forlag: Kontur
Utgitt: 2021/på norsk 2023
Sider: 128
Kilde: Leseeksemplar

Forfatteren av boka Yishan Li, er en profesjonell tegneserie skaper. Hun bor i Scotland og kunsten hennes har blitt utgitt i USA, Kina, Storbritannia og et par land til.

I denne boken viser hun oss mer enn 130 steg-for-steg illustrasjoner. Dette er en enkel tegnemetode som, med litt håndlag kan gi fantastiske resultater.

Introduksjonen til boken forteller meg at "kawaii" er et japansk ord som betyr søt. Vi kjenner figurene fra japansk populærkultur, og de voksneste av oss synes nok disse illustrasjonene har et noe barnslig uttrykk, men i Japan finner vi dem på det meste. 

De 116 ferdige illustrasjonene er delt inn i fem kategorier: Chibis (miniatyrfigurer), dyr, hverdagsgjenstander, kjøretøy og mat. Åtte steg leder tegneren gjennom prosessen frem mot ferdig tegning. 

Du trenger ikke annet enn kopipapir, 2B gråblyant og viskelær for å sette i gang, men når du begynner å få det til trenger du en svart penn, fargeblyanter eller tusj.

Jeg brukte litt tid på å velge meg ut figur til mitt første forsøk, siden jeg hadde bestemt meg for at resultatet skulle få være med her. Det var ikke så lett som det så ut til, men så har jeg ikke øvd skikkelig enda. Det er forskjell på å prøve og å øve ☺

Her kan du se hvordan boken er bygget opp, en side per bilde



Mitt første forsøk har klare forbedringspotensial, men når jeg fremdeles tegner som en femåring (unnskyld alle femåringer..) så sier jeg meg passe fornøyd ☺

Har du lyst å gjøre noe kreativt, men ikke vet helt hva, så kan jo dette være noe, å få utfordret seg selv litt er jo kjekt, og den deilige mestringsfølelsen ligger klar til å spre seg i kroppen. Nå gjenstår det å se om åtteåringen, som er min neste testperson blir like begeistret for boken som meg ⚄

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar