fredag 1. desember 2023

Lord Jim av Joseph Conrad

I oktober var utfordringen i 1001-lesesirkelen å lese viktorianske bøker/verk gitt ut i Storbritannia eller Irland i årene 1837-1901 (altså i dronning Victorias regjeringstid). Den valgte forfatteren må ha vært født i, eller bosatt i Storbritannia eller Irland i årene 1837-1901. Jeg har tidligere latt meg skremme av Joseph Conrad (1857-1924) sin roman Mørkets hjerte, og ville gjerne lese mer av ham. Klassikeren Lord Jim passet godt som svar på denne leseutfordringen.

Forlaget om handlingen: 
Conrad vokste opp hos en onkel fra han var 11 år gammel, og dro til sjøs som 17 åring. Joseph Conrad regnes blant de mest kjente av havets diktere på 1900 tallet. I klassikeren 'Lord Jim' er hovedpersonen Jim en lovende ung styrmann, som i panikk forlater skip og passasjerer i en truende situasjon. Ved et under blir skipet og de 800 muslimske pilegrimene om bord reddet. Skipet Patna skulle frakte passasjerer fra øya Hajj til Mekka da det nesten gikk galt.


Mannskapet fryktet for at båten skulle gå ned i en storm, og forlater den uten å varsle alle pilegrimene om bord, da de fryktet at panikken skulle ta livet av alle. 

I forvirring, panikk og etter press fra de eldre offiserene blir Jim med de andre. Ved et under synker ikke båten, og alle pilegrimene blir reddet. Etter en fryktelig seilas kommer mannskapet til land, og blir senere dømt for sitt svik.

Jim mister styrmannssertifikatet, og i vanære flakker han rundt i Østen, før han begir seg inn i jungelen i Malaysia. her bygger han seg opp en posisjon blant de innfødte, men blir innhentet av fortiden og må treffe enda mer krevende valg enn det han gjorde på Patna.

Bokens sentrale spørsmål er: Hvorfor svek en rettskaffen mann som Jim sin plikt og forlot sitt skip?

Boken er bygget opp ved at skikkelsen Marlow forteller historien gjennom et stadig skiftende perspektiv og fokuserer på hvordan en rettskaffen og skikkelig person som Jim kan svike i det avgjørende øyeblikk.

Det ble over femten lange timer med denne boken på øret. Dramatikken til sjøs er en veldig liten del av boken, og så veldig dramatisk var ikke resten av historien heller. Vi hører fra rettssaken som fulgte hendelsen, og senere fra Jims omflakkende liv. Conrad sine 16 år i handelsflåten gjorde nok sitt til at han kunne skrive så overbevisende om livet på sjøen. I perioder mister jeg dog Jim av syne, og handlingen glipper for meg, men ved å lytte på tur til og fra jobb, kom jeg meg gjennom boken. 

Mørkets hjerte som er den mest kjente av Conrads bøker, fengslet meg mye mer enn det Lord Jim gjorde. Jeg haker av for 9 av 12 bøker i 1001-lesesirkelen, og har en til på planen før jeg sier meg fornøyd.


Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 1900/min versjon 2012
Lyttetid: 15,5 time
Lest av: Per Paulsen
Kilde: Storytel

2 kommentarer:

  1. Skal si du soper unna 1001-bøker på tampen av året.:)
    Litt lang bok, ellers hadde tiltrukket meg. Kanskje siden..

    SvarSlett
    Svar
    1. Lang og lite engasjerende, du finner sikkert andre, bedre kandidater. Ja, jeg fikk en rakett i baken når det gjelder å ta unna litt 1001-bøker. Har en igjen, så gir jeg meg, greide ikke alle :)

      Slett