søndag 3. desember 2023

Den motvillige fundamentalist av Mohsin Hamid

I 1001-lesesirkelen i august skulle vi lese en forfatter fra Asia. Jeg valgte meg pakistanske Mohsin Hamid, en helt ukjent forfatter for min del, men det betyr ingenting. Han har i likhet med hovedpersonen i denne boken, bodd i Lahore og New York, og og studert på Princeton. Boken Den motvillige fundamentalist, som kom ut i 2007 var en bestselger, som ble oversatt til over 30 språk. Boken var å finne på Bookerprisens kortliste, og den ble filmet i 2013. 

Forlaget om handlingen:
Ved et kafébord i Lahore konverserer en skjeggete pakistansk mann med en urolig amerikaner som han ikke kjenner. Mens skumring blir til natt begynner han å fortelle historien som har ført dem til dette skjebnesvangre møtet …

Changez lever immigrantens drøm om Amerika. Han uteksamineres som toppelev i sin klasse på Princeton og snappes opp av eliteselskapet Underwood Samson, som driver med finansanalyse.
Han nyter New Yorks energi, og en gryende romanse med den elegante, vakre Erica gir løfter om en inngangsbillett til Manhattan-sosieteten i samme opphøyde posisjon som hans egne familie en gang innehadde i Lahore. 


Men i kjølvannet av 11. september oppdager Changez at hans posisjon i sin nye hjemby plutselig er snudd på hodet, og at det gryende forholdet med Erica kommer i skyggen for spøkelsene fra fortiden hennes, som plutselig er blitt vekket til live igjen. Identiteten til Changez gjennomgår nå seismiske endringer som graver opp en troskap og tilhørighet som er mer fundamental enn penger, makt, kanskje til og med kjærlighet.

Denne korte og lettleste romanen er utformet som en monolog, hvor fortelleren uttaler hele samtalen, også det lille den amerikanske bordkavaleren sier. Handlingen tar oss med tilbake i hans liv, først fra studietiden på Princeton og jobben han fikk etter endt studie, men også tilbake til oppveksten i Lahore, hvor de er nå.

Changez er en høflig ung mann, som er opptatt av hva som sømmer seg. Han skjuler for omverdenen at han ikke sitter så veldig godt i det, spanderer villig, men har tre jobber på si, som ingen vet om. Med denne arbeidsomme holdningen kommer han langt, han uteksamineres som best i klassen, og via et underlig jobbintervju får han jobb som analytiker.

Kjærlighetsforholdet til Erica blir langt fra enkelt, siden den vakre jenten bærer på en sorg hun ikke greier å riste av seg. Changez sin personlighet og forelskelse i henne gjør ham litt handlingslammet, men denne delen byr på mange fine scener. Han er på middag hos Erica sine foreldre, og hennes far viser i sine uttalelser at han ikke har noe til overs for muslimer:

"Jeg liker pakistanere. Men eliten har virkelig plyndret det landet, hva? Og fundamentalismen. Dere har noen skikkelige problemer med fundamentalismen".
                    Jeg kjente at jeg reiste bust. Det var ikke noe direkte forkastelig i det han sa; det var faktisk en ganske velinformert oppsummering, om trent som de korte notisene på første side i The Wall Street Journal, som jeg nylig hadde begynt å lese. Men tonen hans - med, tilgi meg, denne typisk amerikanske biklangen av nedlatenhet - falt meg tungt for brystet, og det var kun for å være høflig at jeg begrenset meg til å svare: Ja, det er nok av utfordringer, men familien min bor der, og jeg kan forsikre om at det ikke er ille.


Han er på forretningsreise i Manila når tårnene blir truffet, en pakistaner med svart skjegg, som er på vei hjem til New York opplever dette helt surrealistisk. Han velger å snakke engelsk med amerikansk aksent, noe som strider mot hans personlighet, men med stemningen som oppstår i kjølvannet av krasjet, svelger han noen kameler.

Den motvillige fundamentalist, er en rolig og ettertenksom roman, som tar for seg stigmatisering av muslimer etter 9/11. Vi ser på ting som har skjedd flere år tidligere, etter at dramatikken har roet seg, og dette gjør at hovedpersonen reflekterer over begivenhetene mer enn å blåse dem opp.

Jeg likte boken godt, og anbefaler den gjerne videre ⚄

Utgitt: 2007
Sider: 160
Kilde: Biblioteket

6 kommentarer:

  1. Det låter som en intressant roman. Takk for smakebiten!

    SvarSlett
  2. Tack för smakbiten! Har läst några andra av författaren.

    SvarSlett
  3. Takk for supert tips, denne fikk jeg lyst til å lese også fordi den står på 1001 bøker lista. :)

    SvarSlett
  4. Det låter som en intressant bok! Känner igen titeln, men har inte läst den.

    SvarSlett
  5. Denne virker veldig interessant, og heller ikke så lang. Takk for tips:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Alltid kjekt å vite om korte 1001-bøker :)

      Slett