tirsdag 26. desember 2023

1001-lesesirkel 2024

De siste årene har Elida arrangert en lesesirkel som hadde fokus på å lese en utvalgt bok hver måned, fra boken 1001 bøker du må lese før du dør. Elida gir oss en konkret utfordring hver måned, og litt hjelp ved å bidra med liste over bøkene, hvor vi kan dobbeltsjekke utgivelse og nasjonalitet. 

Jeg har vært en ivrig deltager, i fjor greide jeg 10 av 12 bøker, så det er bare til å hive seg med i 2024 også. 



Denne siden finner du igjen på høyre side av bloggen, hvis du er nysgjerrig på hvordan jeg holder koken med lesingen. Lurer du på hvilke 1001 bøker det er du MÅ lese før du dør, så kan du ta en titt her! Du finner lesesirkelen på Goodreads, hvis du har lyst å være med!

Kategoriene for 2023 ser sånn ut:
(og under kan du se hva jeg planlegger å lese)

Januar: Bok utgitt mellom 1961 og listens ende
Ben Lerners roman 10:04 kom ut i 2014. Med sine 236 sider var den grei å lese, men med spennende tankegods - anbefales!
Lånt på biblioteket

Februar: Forfatter fra Afrika
J.M. Coetzees roman Langsom mann (Slow man). Han er fra Sørafrika, jeg har lest en del av ham før, og i år blir denne som kom ut i 2005.
Biblioteket

Mars: Kvinnelig forfatter
Jennifer Egan sin roman fra 2010 A visit from the Goon Squad (På norsk, Bølle på døra)
Biblioteket

April: Forfatter fra Amerika
Amerikanske Paul Auster sin roman Usynlig 
Biblioteket

Mai: Wild card - les hva du vil fra listen
Lar denne stå åpen, tilfelle jeg plukker opp noen fristende tips fra andre deltakere av lesesirkelen

Juni: Forfatter fra Europa
Per Olov Enqvist sin Boken om Blanche og Mari fra 2004
Biblioteket

Juli: Bok på over 500 sider
Thomas Mann Bruddenbrooks fra 1901 557 sider
Kjøpt selv

August: Forfatter fra Asia
Kazuo Ishiguro er født i Japan men bor i Storbritannia. Han mottok Nobelprisen i litteratur i 2017, og jeg har valgt meg hans roman fra 1986 som heter Kunstner i den flytende verden. 
Biblioteket

September: Mannlig forfatter
Jeffrey Eugenides sin Pulitzerpris vinnende roman The marriage plot (Formål ekteskap på norsk) kom ut i 2011
Biblioteket

Oktober: Det er et lesemaraton som går for seg i oktober der du skal lese viktorianske bøker/verk gitt ut i Storbritannia eller Irland i årene 1837-1901 (altså i dronning Victorias regjeringstid). Lesemaratonet sin definisjon sier at du kan kun lese bøker/verk gitt ut av britiske eller irske forfattere, eller forfattere bosatt i Storbritannia og Irland, i årene 1837-1901. 
Henry James sin Tommeskruen fra 1898 fanget min oppmerksomhet 
Biblioteket

November: Forfatter som har mottatt Nobelprisen - se denne listen
Peter Handke mottok Nobelprisen i litteratur i 2019. Han har tre bøker på 1001-listen, og jeg valgte meg den lille flisen Den kjevhendte kvinnen fra 1976.
Biblioteket

Desember: Bok utgitt mellom 1901-1960
Den egyptiske forfatteren Naguib Mahfouz mottok Nobelprisen i litteratur for arabiske bøker i 1988. Jeg leser hans roman Midaq alley fra 1947
Biblioteket



10 kommentarer:

  1. Spennande liste! Nå har eg oppdatert 2023-lista mi, og skrevet deg ner med 10 kategorier (stemmer det at 7 og 11 er uferdige?).

    Takk for at du er med og leser!

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart jeg er med i 2024 også! , selv om det føles uoverkommelig å ikke greie nr. 7 og 11 i år, så ja de ga jeg opp.

      Slett
  2. Jøss, allerede funnet bøker:) Men nå har du jo ufrivillig "fritid". ;) Jeg får nok ikke gjort dette før på nyåret, siden jeg reiser bort .. I dag og kveld blir travel med andre ting.

    Ishiguro-boka du har valgt, har jeg vurdert og tatt med på tur et par år nå.. Må få lest den i 2024.

    Skal lese en tynn 1001-bok i morgen, så da er jeg oppe i 6 i 2023.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg trengte tidtrøyte, så Elida hvisket meg i øret at utfordringen er den samme, da satte jeg i gang. Da blir vi to på Ishiguro, det er gøy! Tror flere av neste års 1001 er tynne, lykke til med din i morgen! Jeg skal lese ferdig Husjomfru i morgen, og få ryddet litt på bloggen.

      Slett
    2. Ja, skjønner den..
      Rart med det, selv om bøkene er tynne, kan de kreve en del annen type tilstedeværelse , enn det jeg har i travle reisetider med mye i hodet. Leste et kapittel i går (dvs 22 % ifølge GR), men jeg har den med i kofferten. (som enda ikke har kommet frem, selv om jeg landet 11.15 i dag- den skulle ha kommet til Svolvær ca 18.00, så jeg får bare vente tålmodig på den. Fikk telefon av en mann som kom med samme fly som min koffert og han hadde klart å ta feil attpå til, og måtte kjøre tilbake til flyplassen med min - det er over en time siden.. )

      Slett
    3. For et styr det har vært med både avganger og bagasje i år. Kjipt å ikke få med seg kofferten, så at Flesland hadde haugevis av kofferter stående, som de ikke hadde fått kjørt ut (hinn dagen)
      Jeg hadde håpt at Ben Lerner sin bok, som er ganske ny, ikke hadde den gamle stilen, men akk... tettpakkede sider med liten skrift, takk og pris for at de har sluttet å trykke bøkene sånn.
      Kos deg i Lofoten Anita!

      Slett
    4. Ja, det kan du si..
      Kofferten kom på døra nå ca kl.22.00.. Ollie bjeffa og skremte livskiten av den unge sjåfreøen og vekte dattta, men ungene sov like godt heldigvis..
      Så nå kan mor legge seg snart..

      Har diskutert gamle klassikere (Tolkien, Lovecraft, Herbert, Robert i Howard mm) med svigersønn nå og bestemt meg for å lese Dune i 1001-sirkelen neste år. Over 600 sider, så den får gå i den kategorien.. elns. Og jeg skal sjekke skriften, regner med at CappDamms nyeste utgave er bra nok, men må sjekkes.. Har du lest den?

      Takk takk:)

      Slett
    5. Hehe... godt gamla var våken da <3. Dune blir i tøffeste laget for meg, så filmen (en film..) på kino, men konsentrasjonen min glapp. Nå skal det sies at Frode leste bøkene etter vi så den filmen, så det var nok han som stjal alt engasjementet mitt.

      Slett
  3. Jeg har nesten ikke vært med på denne sirkelen jeg, selv om jeg har et stort ønske om å delta,eller i det minste lese bøker fra den listen. Så er det dette med å "tvangslese" da, det låser seg hos meg. Men som alltid gir jeg det et forsøk, så får jeg se hvor langt jeg kommer.
    Flere spennende bøker du har funnet frem, jeg har flere bøker av Handke, og et par andre av disse.
    Lykke til med lesingen og deltakelsen! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Der er vi litt forskjellig, for jeg trenger et tydelig mål med ting jeg skal gjøre, og denne utfordringen hjelper meg mot mitt mål om å lese gode gamle bøker også, ikke bare nyheter.
      Kjekt at du begynner, jeg har ikke kommet helt i mål noen gang, når jeg har bestemt meg for en bok som jeg ikke klarer å lese, så går det gjerne i ball, men jeg kjører på :)

      Slett