fredag 3. februar 2023

Sammenkomsten av Anne Enright

Anne Enright er en irsk forfatter som har gitt ut en rekke bøker. Noen av dem er oversatt til norsk, blant annet Veien ved Boolavaun, som jeg har lest tidligere. Sammenkomsten har vunnet flere priser, blant annet The Man Booker Prize i 2007. I boken 1001 bøker du må lese før du dør, står denne oppført, og i 1001-lesesirkelen valgte jeg denne under "tema kvinnelig forfatter".

Forlaget om handlingen: 
Sammenkomsten er et familiedrama, lagt til Irland og England. I Victorias historie fortoner fortiden seg som et puslespill der brikkene til slutt faller på plass og skaper et bilde man ikke vet om man ønsker å se.Elegant trekkes tråder fra fortid til nåtid, fra sex til begjær og fra selvdestruksjon til livsglede. Anne Enright har et rikt språk og en utsøkt litterær stil som får teksten til å gløde.

Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2007
Oversatt av: Johann Grip
Sider: 303
Kilde: Biblioteket

I Sammenkomsten befinner vi oss i Irland, gjennom en periode som favner tre generasjoner. 


Hovedpersonen Veronica er 39 år, hun er sånn passe lykkelig gift med Tom, og sammen har de to jenter. Hun er oppvokst i en familie med mange barn, så pass mange at det var lett å miste oversikten. 

"Ikke si det til mamma" var noe som gikk igjen blant barna, og denne romanen tar oss med tilbake til begivenhetene som utløste uttalelsen blant barna. 

Det fantes jenter på skolen med familier som vokste til et robust antall på fem eller seks. Det fantes jenter med familier på sju eller åtte - noe som ble betraktet som litt entusiastisk - og så fantes det de patetiske jentene, som meg, med foreldre som bare ikke kunne noe for det, og avlet unger like naturlig som de dreit.

Det er spennende å lese bøker hvor noen setninger tidlig i romanen, skal vise seg å ha en langt viktigere betydning, enn det jeg først trodde. Og det er ikke bare oppbyggingen av romanen jeg satt pris på, språket Enright bruker er formidabelt - saftig og spekket med treffende metaforer. Her er mye humor også, både i valg av ord og i fremstilling av erindringer. Små språklige tankevekkere får vi og, som for eksempel uttalelsen om at engstelse egentlig er en annen form for fryd.

Liam er død. I den store søskenflokken var han den Veronica var mest glad i, kanskje fordi han var den som var nærmest henne i alder. Hun har i seg en fornemmelse, noe hun gjennom årene har ant om ham, men som aldri har materialisert seg som en konkret tanke. Begravelsen hans, og denne tanken, er det som holder historien sammen, i tillegg til fortellerens forhold til bestemor Ada, sin demente mor, mann og barn.

Familien Heagarty har mye uforløst å bære på, men romanen går egentlig ikke i dybden på relasjonene. Handlingen lar leseren fylle inn hullene selv, og med de mange meningsbærende sekvensene, er det ikke vanskelig å se for seg en fremstilling av dette familielivet, som mye mer dramatisk, enn sånn det er fremstilt her.

Jeg likte romanen godt, den har noen rolige sekvenser innimellom, men jeg frydet meg over å få øye på gamle irske tradisjoner underveis. 

Til deg som er glad i irsk kultur og historie, vil jeg anbefale kinofilmen Banshees of inishering som går nå, virkelig fornøyelig, litt dyster men tankevekkende på flere plan ☺

10 kommentarer:

  1. Har lest Veien til B, som jeg husker jeg likte ganske godt.
    Jeg har egentlig valgt meg kvinnelig forfatter-bok, den afrikanske som Marianne skrev om, men jeg skal huske denne til en annen kategori. Virker interessant:) Liker Irland og England, natur og kultur. God helg Tine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Og jeg har Firdaws klar til henting på biblioteket, skal si vi inspirerer hverandre for tiden, det er gøy. Har ikke funnet kategori for den, men skal nok få ordnet det.
      God helg Anita, håper den ikke regner vekk :)

      Slett
    2. Jepp, det er den boka jeg venter på, ja..Har fått napp på Bookis, så jeg får den til mars.
      Artig det at vi inspirerer hverandre:) Bare ikke det legger alle andre leseplaner til side, haha..
      Takk, samme til deg- her har det snødd i to døgn, så nå er det hvitt over alt igjen. Skiføre også her i lavlandet. Så lenge det varer..

      Slett
    3. Det er no godt for noe dette regnet, vi slipper snøen :)
      Bookis har jeg ikke brukt, skjønner at du er dreven, har du fått solgt noen av bøkene?

      Slett
    4. Dreven og dreven... Har konto og har lagt inn noen bøker der. Har solgt to veganske kokebøker, men det var på en fb-gruppe. Boksalg er ikke enkelt for tiden, det er så mye bøker der ute.. Folk gir bort bøker gratis på facebook og Finn. På Bookis går veldig mye for 20,- hvis det ikke er veldig nye bøker eller noe helt spesielt.. Elida har mye erfaring med Bookis, tror jeg..Vet ikke hva hun erfarer..

      Slett
  2. Jeg er programforpliktet både til å lese boka, og se filmen. Siden kinoen brått ble nedlagt her (!) så ble det ikke anledning til å se den her borte. Hjem kommer vi nok for seint, så det blir nok en strømmeløsning som hjelper oss i havn.
    Mulig jeg kan bytte Sammenkomsten ut med ei bok i en annen kategori i lesesirkelen etterhvert. Ikke alltid jeg følger planene som er satt i begynnelsen av året nei :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det Firdaws som også finnes som film? Heldigvis bifaller Elida endringer i lesesirkelen, så jeg bytter gjerne ut bøker underveis.

      Slett
    2. Det var Banshees-filmen jeg tenkte på 🙂

      Slett
  3. Jeg likte veien til B. veldig godt så dette var et fint tips til 1001, jeg har ikke fått studert eller sett på 1001 lista enda i år. Takk for tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må ta en titt, kjekt om du er med :)

      Slett