lørdag 18. mars 2023

Elskede Emilie av Myriam H. Bjerkli

Elskede Emilie er den sjette boken i serien om Håkon Haakonsen. Jeg har lest dem alle sammen, og er alltid like begeistret. Denne gangen ble det litt spesielt, for jeg hadde nettopp lest en annen bok med tematikken som blir belyst her. Boken kan gjerne leses uten å ha fulgt serien, for i denne skjer det ikke så mye i de personlige historiene til karakterene.

Forlaget om handlingen: 
En sensommerdag i Sandefjord bryter noen ungdommer seg inn i en container utenfor en matbutikk. Mens de ser etter mat de kan redde fra en unødig søppeldød, finner de et avhugget hode. Lokalavisene rapporterer sjokkert om hendelsen, men ingen er mer opprørt enn politioverbetjent Håkon Haakonsen: Han kjenner mannen. Frank Skår, enkemann og faren til Emilie Skår, en jente som fikk en tragisk fireårsdag da moren døde i en bilulykke. 

Når han nå skal overbringe nyheten om at hun har mistet faren også, oppdager de at den nå attenårige Emilie har forsvunnet. Da den dødssyke Dagny får vite om sønnens død, kan hun ikke fortelle noe om hvor verken Emilie, eller resten av Franks kropp, befinner seg.


I Elskede Emilie blir vi kjent med en familie som har vært gjennom mye. Lett sjokket over at han kjenner identiteten til den drepte, setter Håkon Haakonsen og kollegene på Sandefjord politistasjon i gang etterforskning.

Handlingen dreier seg stort sett om politiets arbeid, jobben med å sjekke mobilmaster, overvåkningskameraer, kontoutskrifter og bomringen går sin skjeve gang. De har ikke mange vitner å intervjue, men en gammel bestemor som er døden nær, bidrar med sitt.

Gjennom glimtene inn i Emilies dagbok, får vi vite bakgrunnen for det som har hendt, og det er ikke tvil om at alle løgnene denne familien har båret på, har fått fatale følger. 

Årets utgivelse fra Myriam H. Bjerkli er en slukebok av dimensjoner, denne var vanskelig å legge ned. Jeg ante, men konkluderte aldri på hvem som var ugjerningsmannen, men løsningen lå helt oppi dagen. Godt gjort tenker jeg i ettertid, å holde forbryteren skjult uten å måtte introdusere noe nytt mot slutten. 

Boken er lettlest og handlingen enkel å følge med på, noe som gjør at leseren kan fordype seg i krimgåten og la seg underholde. Nå er det ikke bare moro her, for tematikken som ligger og ulmer, som mørk filmmusikk i bakkant, holder leseren på pinebenken. 

Slutten ja, der fikk vi en fin cliffhanger, som vitner om at det kommer en ny bok i serien, jeg lener meg tilbake og ser frem til neste bok allerede.

Les gjerne Bokblogger og Henningbokhylle sine flotte omtaler av boken!

Forlag: Bonnier
Utgitt: 2023
Sider: 288
Kilde: Leseeksemplar

5 kommentarer:

  1. Så hyggelig at du likte den :-)

    SvarSlett
  2. Har og akkurat lest den. Så får lwse din annmeldelse senere. Nok ei bra bok fra hu. Måtte det bli mange flere bøker. Godt i gang med Geir Tangen si bok. Den loverbra for fortsettelsen. Forsatt god helg Tine

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er i alle fall enig om at boken er bra, og at vi vil ha mer av dette. Gleder meg til å lese omtalen din :)
      Jeg står som nummer 16 i køen på biblioteket til Geir sin bok, ser frem til å lese den. Ha en fin søndag Henning!

      Slett
    2. Takk for lenke Tine. Flott annmeldelse som jeg endelig kunne lese. Ser frem til neste bok fra Myriam.

      Slett
  3. Trallalaa - jeg har alle bøkene til Myriam til gode også. Elsker å ha serier til gode, og ikke vente på ei og ei bok. Spesielt kjekt å vite at dere liker bøkene hennes, for da vet jeg at de er verd å vente på.

    SvarSlett