onsdag 5. april 2023

Hvis det skulle komme et menneske av Thomas Korsgaard

Thomas Korsgaard er en dansk forfatter, som til tross for sin unge alder allerede er mottaker av Danmarks viktigste litteraturpris De Gyldne Laurbær. Dette er første bind i trilogien om Tue, som har solgt mer enn 320 000 eksemplarer i Danmark.

Forlaget om handlingen:
Hvis det skulle komme et menneske er en sterk roman om fattigdom i utkanten av det danske velferdssamfunnet, om å være barn i en familie som mangler overskudd både av penger og følelser. Og om å være overlatt til seg selv og måtte ta altfor mye ansvar altfor tidlig i livet. Men det er også fortellingen om en oppfinnsom og nysgjerrig gutt med stor skapertrang. En gutt som kommer til å vokse opp og finne sin egen vei, uansett hvilken motgang livet byr på. Og ikke minst å aldri, ALDRI glemme hvor man kommer fra. Korsgaard forteller med så mye svart humor og så sterk empati med personene sine, at boken er umulig å legge fra seg. 

Forlag: Bonnier
Utgitt: 2023
Sider: 280
Kilde: PDF fra forlaget

Hvis faren min døde i morgen...

Sånn begynner denne romanen, med en setning som suger leseren inn og fortsetter å holde på oppmerksomheten. Hovedpersonen Tue er 12 år gammel når historien starter. Han er storebror til Morten og Nina, og mor er høygravid. En av de mange situasjonene vi blir presentert for, er dramatikken som omhandler morens graviditet. 

Romanen er et oppkomme av hendelser hvor Tue som oftest har en rolle, om ikke alltid hovedrollen. Far til Tue er gårdbruker, på et lite bruk langt fra folk, så barna må kjøres til skolen i hans gamle lastebil, noe Tue er veldig flau over. Familien er fattig, men far insisterer på å holde seg med 4-5 hunder. Oppvekstvilkårene til Tue og søsknene er ikke de beste, livene deres er preget av alkohol, trygdesvindel, tyveri og en mor som aldri er den samme.

Det er underlig hvordan fattiges liv skildres på likelydende måte, enten vi befinner oss i Amerika, Frankrike eller, som her i Danmark. Innimellom minner romanen om måten Edouard Louis skriver på, men det kan være tematikken som dukker opp mot slutten, som gjør at jeg tenker på ham.

Jeg likte denne romanen veldig godt, og fryder meg over at dette er første bok i en trilogi, for jeg gleder meg til å følge Tue når han skal begynne på videregående ☺

3 kommentarer:

  1. Svart humor kan jeg like. Al`a Karin Smirnoff?
    Noterer denne, selv om jeg nå har ørti bøker fra biblioteket liggende og til henting, samt enda flere uleste kjøpte og leseeks.
    Ser du leser Minier i påska. Det skulle jeg og, men den får vente til etter påske. Kan ikke lese alle de nye/nesten nye bøkene på en gang heller.. Damhaugs Hund uten grav som jeg begynte på i går har ligget siden i fjor. På tide å ta fatt på den. Har kommet godt inn i den nå.. Men måtte ta pause med Hendelser ved vann på NRK.Tv i kveld. Vedlig spennende etter en episode.

    SvarSlett
    Svar
    1. Humoren til Smirnoff er vel hakket mer treffende enn her, men skildringene av de fattige på landet, ligner hennes.
      Jeg har også blitt flinkere å låne, så det ligger tre bøker hjemme og venter på meg. Berglund var jeg i gang med, så den leser jeg på sengen nå. Skal begynne på Jakten i dag, holdt meg til lydbok i går, for solen kom og lytting ble lettere.
      Vi ser på Hendelser ved vann, kjempegod adaptering til film, alle detaljene de har fått med fra 70-tallet, eller når det er.
      Kos deg i Lofoten Anita :)

      Slett
    2. Ok.
      Gleder meg til mer av Hendelser ved vann i kveld. Svigersønn og jeg begynte på den i går. 1973, er det. Husker det godt. Var 13 år da. Alle røyka, klærne, bygdestilen, selv om vi som vokste opp i by var litt mer moderne enn disse folka i klærne våre. Men slengbuksene, de var moderne.
      Takk takk, strålende sol i dag. Blir vel en tur ut snart, og litt verandakos. Kos deg på Snåsa du og:)

      Slett