søndag 24. september 2023

Lungeflyteprøven av Tore Renberg

Lungeflyteprøven tar oss med tilbake til 1600-tallet, hvor virkelige hendelser som det aldri har blitt fortalt om før, ligger til grunn for historien. Boken ligner ikke på noe av det andre jeg har lest av Tore Renberg, kanskje med unntak av Tollak til Ingeborg som jeg skal se fremført av Riksteateret i februar 2024. 

Forlaget om handlingen:
Sachsen, 1681: Femten år gamle Anna Voigt tiltales for å ha drept sitt nyfødte barn. Blir hun kjent skyldig, vil straffen være døden.

Denne romanen folder ut den forbløffende fortellingen om Anna Voigt, om et samfunn som straffer sine døtre og sønner hardt, om tortur og henrettelser, om den medisinske lungeflyteprøven som ble starten på moderne rettsmedisin, om hevn, forfengelighet og ortodoksi, om gammel tid mot ny tid. Ut fra et unikt historisk materiale trer et mylder av skikkelser levende frem, skildret med stor innsikt og innlevelse.

Forlag: Oktober
Utgitt: 2023
Sider: 559
Kilde: Leseeksemplar


For en helg jeg hadde sist uke, med denne historien, den er som et skattkammer for oss som liker faktiske hendelser satt langt tilbake i historien. Boken inneholder mange sider, men trekker en fra prologen og lovteksten i begynnelsen, og ser bort i fra kildeopptegnelsen, kart, illustrasjoner, listen over historiske personer, etterskrift og epilog, på slutten, så er en nede i temmelig nøyaktig femhundre lettleste sider.

De som virkelig vil fordype seg i hvem som var hvem i dette massive persongalleriet, kan gjøre det etter endt lesning, for takk og pris har Renberg spart oss for noter underveis i teksten. Lungeflyteprøven er en roman, og den er skrevet som en roman, en spenningsroman vil jeg påstå. 

Vi er i en tid preget av befolkningens begrensede frihet, i forhold til grunnlaget de hadde for å gjøre seg opp egne meninger. Her konkluderes det raskt, gjerne bygget på antagelser og overdrivelser. Rettsvesenet er av en miserabel forfatning, og selv den betrodde gruppen av advokater, har lite å stille opp med, overfor presteskapet, og dets makt. 

Pastor Carpzov og prestene i egnen trenger sårt en ny syndebukk, etter at det har blitt slutt på den siste pesten, den siste krigen, og ikke minst heksebrenningen, så det blir de fortvilte gravide jentene som får søkelyset på seg. 

Detaljert illustrasjon fra boken som skaper god stemning


Historien viser oss alt naget som ble Hans Heinrich Voigt til del, siden rikfolk, naboer og amtmannen, syntes han var kommet litt for lett til sin fine posisjon som godseier. Både kokke, huslærer og flere, rotter seg mot ham, når den 15 år gamle datteren (uten å vite at hun var gravid) føder et dødt barn hjemme på godset.

Heldigvis har den uhellsvangre familien noen på sitt lag, legen Johannes Schreyer og advokat Christian Thomasius. Disse to er litt mer oppegående enn de fleste andre, deres arena er naturvitenskap og de sider av jussen som forholder seg utelukkende til lovverket. Begge sier seg villig til å hjelpe familien Voigt.

I løpet av denne fortellingen danner det seg et tidstypisk bilde på netthinnen min. Vi hører om tjenerskapet, om skarpretteren og hans familie, om hvordan huslæreren endte opp som Annas lærer og om rettsprosessen. 

Jeg skal ikke late som jeg forstår datidens forhold mellom papister og lutheranere etter reformasjonen, men dette er et av flere tema som romanen tar opp.

Romanen er delt i passe store kapitler, og i del to har det gått 14 år fra det noe ville kalle ugjerningen fant sted. Vi befinner oss nå fire år etter at Anna er død, og faren har kun en tanke i hodet, hevn.

Det tar selvfølgelig litt tid å sluke en bok på 500 sider, men ved å stikke til gubben en spennende krim, da vi var på hyttetur, så ble jeg sittende med nesen i Lungeflyteprøven, til den var slutt. Historien er medrivende fortalt, med mange høydepunkter, og mange små detaljer det går an å huffe seg over underveis. Heldigvis har verden gått videre...

Du trenger ikke være spesielt historieinteressert for å ha glede av denne romanen, for Tore Renberg viser her fortellerkunst av ypperste klasse.

Denne må du få med deg! ⚄

13 kommentarer:

  1. Høres ut til at du har hatt en fin lese-opplevelse. Interessant å lese omtalen din. Venter på lydbok av denne, står på vent BookBites - skal nok få den med meg. Sannelig allsidig den godeste Renberg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han imponerer, du kan glede deg til denne :)

      Slett
  2. Denne skal jeg lese, eller kanskje jeg venter på lydbokutgaven, for Renberg pleier å lese sine egne bøker og det gjør han så fenomenalt . Ha en fin uke, her er det Bergensvær i dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja han leser godt, så den lydboken er det verdt å vente på. Kos deg i bergensværet (for en gangs skyld) vi har beholdt litt her :)

      Slett
  3. Denne ser eg fram til, Renberg er ein fenomenal forteljar. Spennande at han har gitt seg i kast med ein slik omfattande historisk roman.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke lite han har satt seg inn i, og for en fortellerglede! perfekt match :)

      Slett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Har holdt på med denne i en måned og har kommet til side 150, har vurdert å legge den fra meg men hørte på insta at det tar seg opp så jeg har ikke gitt den helt opp ennå. Jeg liker jo historie og saken om Anna virker jo veldig interessant, språket er veldig bra selv om det fremstår litt gammelmodig. Foreløpig forstår jeg ikke alle sekserne boken har fått men det kan jo være at de neste 400 er mye bedre enn de 150 første, som ikke er så veldig interessant. Krysser fingrene for at jeg skifter mening underveis og at det blir verd tiden jeg har brukt på den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje du ikke er i rett modus med alle høstutgivelsene som skal leses. Jeg tok boken med på hyttetur for noen helger siden, og hadde lange leseøkter mellom måltidene og et par korte lufteturer. Synd det går trått, prøv igjen Beathe!

      Slett
  6. Jeg pleier ikke kaste meg over fryktelig tjukke bøker skrevet av menn. Men dette er et tema som fanger min interesse! Det er forferdelig hva kvinner, unge, uskyldige, uvitende og naive jenter har måttet gjennomgå opp igjennom historien. Hvordan menn har tatt seg tilrette, og fremdeles gjør det, og deretter dømmer disse stakkars kvinnene. Jeg er fristet til å lese denne, samtidig som jeg gruer meg for den forferdelige historien. Men den kommer nok på ønskelisten til jul. Nå når vi har passert høstjevndøgn, har jeg begynt å notere meg bøker jeg kan ønske meg til jul :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kvinnene hadde ikke mye de skulle sagt på 1600-tallet, hvor nær sagt alt var skam og tabu. Det var i alle fall ingen som lyttet til Anna. God ide å sette denne på ønskelisten til jul :)

      Slett
  7. Eg las din anmeldelse rett etter eg hadde skrevet min, og tenkte her har Tine fått med seg mykje i romanen som eg ikkje fekk med meg i farten. Det er ikkje til å stikke under ein stol at denne romanen vart eit hastverksarbeid for eg måtte levere den på biblioteket i dag. Men så tenker eg at det er det fine med anmeldelser og ulike lesere at nokon får med seg ein ting, og andre noko anna. Så utfyller me kvarandre.

    Ha ei god veke, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Der så jeg at du har blogget om den, gleder meg til å lese. Er spent på hva du festet deg ved. Det hender jeg leser om kapp med biblioteket, så jeg skjønner farten din. Kjekt at vi utfyller hverandre denne gangen :)

      Slett