søndag 16. april 2023

Ett minutts stillhet av Cecilie Enger

Det har blitt mange bøker av Cecilie Enger på meg gjennom årene, den første var Mors gaver som jeg leste for ti år siden. Enger skriver variert, men alltid treffer hun meg i hjertet med romanene sine, også denne her.

Forlaget om handlingen:
Den aldrende Åsta Cooper har bestandig fulgt sin engelske diplomatmann rundt i verden, men synes hun finner et større rom for utfoldelse da hun blir kjent med den førti år yngre Ane Knutsen. De bor begge i Warszawa. 

De diskuterer, leser romaner høyt for hverandre, går i museer. Så rammes Åsta av hjerneslag og mister tilgangen til det engelske språket, det språket mannen hennes snakker, og som har vært hennes eget i nesten et halvt århundre. 

Tilbake er bare barndommens norsk, fra en oppvekst i en helt annen tilværelse. Og en fortærende avhengighet av Ane for å bli forstått og oversatt til omgivelsene.


Premisset for handlingen er at hovedpersonen har levd hele sitt voksne liv på engelsk. Mannen hennes har ikke behøvd å lære seg norsk, så når engelsken forsvinner og bare norsken er tilbake, får de en utfordring.

Mangelen på språk gjør at Åsta må presses til det ytterste før hun er i stand til å huske de hendelsene som har formet livet hennes, men som hun valgte å lagre, mer eller mindre ubehandlet, langt baki bevisstheten. 

I nåtid befinner paret seg i Warzawa, og når Åsta får hjerneslaget, er det den polske logopeden Kowalski, som hjelper henne. Hun blir anbefalt å ansette en norsktalende hjelper, noe de også gjør. Det er fint å lese om hvordan de arbeider med språket, og ikke minst forholdet som utvikler seg, mellom Åsta og Ane, den tretti år gamle damen som tok utfordringen. 

                Tap av språk, sier Kowalski, er intet mindre enn tap av
verden. En sjelelig katastrofe.


Romanen er handlingsmettet og byr på små spenningstopper, eller skal jeg kalle dem rystelser, underveis. Dette siste kommer i Åstas tilbakeblikk til barndom og oppvekst, hennes litt anstrengte forhold til foreldrene og halvbroren, og ikke minst til hesten Frøya og norsklæreren hun hadde på gymnaset. 

                Mor aksepterte lesingen min, sa at hun så jeg hadde glede av den. Bare en gang nevnte hun at man skulle passe seg for å tro at man var bedre enn andre bare fordi man leste bøker. Jeg husker at jeg frydet meg da hun sa det. Kanskje fordi jeg ønsket å påføre henne mindreverdighetskomplekser. Jeg forstod ikke da, at hun hadde dem fra før.


Hva er det som gjør at vi tenker og føler som vi gjør? hvorfor sier vi det vi gjør i ulike situasjoner? kan en grunnleggende følelse av mangel på kjærlighet i livet være et svar på dette, eller kanskje det er feighet?

Slike spørsmål dukker opp flere ganger underveis i romanen, med små pekere, som lar leseren selv få gruble litt over mulige svar.

Jeg likte denne romanen veldig godt og koste meg spesielt med de litterære samtalene Åsta hadde med norsklæreren sin. En enorm skuffelse tidlig i livet, skal vise seg å presse seg frem, nå når Åsta har blitt sytti år, og er rammet på den måten hun er. 

Ett minutts stillhet krever ro og tid for ettertanke mens man leser, for det er litt av hvert å tenke gjennom her. De mange episodene som rammer inn romanen, gjør den medrivende på en litt intens måte. Jeg likte slutten veldig godt, og anbefaler gjerne boken videre!

 

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2023
Sider: 192
Kilde: Leseeksemplar

11 kommentarer:

  1. Takk for tips om ny bok. Jeg har også lest minst fem av bøkene hennes og liker de veldig godt. Han en fin søndag Tine !

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har en liten godbit å glede deg til her :)

      Slett
  2. Behovet av att ha ett språk kan inte nog understrykas. Takk for smakebiten!

    SvarSlett
  3. tror att jag skulle tycka om den boken. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  4. Låter som en intressant bok. Vad hemskt att tappa ett språk och inte kunna kommunicera med sin familj.

    SvarSlett
  5. Tack för smakbiten. Verkar vara en intressant historia.

    SvarSlett
  6. Som språkintresserad blir jag superintresserad! Omslaget påminde väldigt mycket om den här: https://www.weylerforlag.se/bocker/dagar-i-tystnadens-historia/

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja visst lignet det, artig at du fanget det opp :)

      Slett
  7. Jeg ble nysgjerrig på forfatteren og starter gjerne med denne, men av de du har lest; hvilken synes du er best?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ga full pott på Det hvite kartet, og femmere til Mors gaver og Brødrene Henriksen :)

      Slett
    2. Takk! Da skal jeg sjekke dem og :))

      Slett