mandag 10. april 2023

Jakten - ny spennende krim fra Bernard Minier

Jeg har lest litt krim i påsken, hvorav denne ble den siste, og meste spennende av dem. Jakten er den syvende boken i serien hvor Martin Servaz leder an. Jeg har lest hele serien, og fryder meg hver gang det kommer et nytt kapittel i denne spennende serien.

Forlaget om handlingen: 
En hjort springer ut av skogen i lyset fra fullmånen. Men de livredde øynene er ikke dyreøyne. For det er ikke kun storvilt som blir jaktet i Ariègeskogen.

En ung mann blir funnet død, naken, med ordet "rettferdighet" skåret inn i brystet. Drapet danner opptakten til en marerittaktig thriller, der etterforsker Martin Servaz må kjempe mot sine egne demoner, samtidig som han og kollegaene merker de politiske spenningene og politiets svekkede status i det franske samfunnet på kroppen. Det handler om hevn, frykt og pur menneskelig ondskap i Bernard Miniers sjuende roman om Martin Servaz.

Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2022/på norsk 2023
Sider: 461
Kilde: PDF fra forlaget

Bernard Minier er en mester i å gi full gass fra begynnelsen av historien. Lyden, og ikke minst lukten av redsel når leseren, når en naken gutt, kun ikledd et dyrehode, slippes løs i skogen, og jages i døden av en gjeng fanatikere. Mannen som setter en stopper for jakten, er en førti år gammel tinderkunde, på vei hjem til sin kone, dessverre står ikke livet til den jagede til å redde, og Martin Servaz og kumpanene hans, blir satt på saken.

Servaz, Samira og Vincent får en ny kollega på teamet sitt, Katz var nylig ferdig med politiskolen, og skal nå gå i sin fars fotspor.

Hele denne historien gjennomsyres av folks økende mistillit til myndighetene. Krefter gjennomsyret av vold, viser avsky for maktstrukturer og truer rettsstaten. I Toulouse opplever innbyggerne vandalisering av offentlig eiendom, påtente biler og gjengoppgjør. 

I små drypp får vi høre om enkelte av statsapparatets uspiselige påfunn, noe som ikke i sin helhet forklarer bruken av murstein og molotovcocktail, men balanserer volden på en troverdig måte. 

Gjennom hele boken hører vi fra Afghanistan, Kongo og andre land hvor de franske styrkene har vært inne. Det er bakgrunnen til ugjerningsmannen som bygges opp, i litt for lange sekvenser etter min smak, men med informasjon som absolutt forklarer hvordan denne lederen kunne gå i bresjen for det som utspiller seg. 

Som om ikke dette var nok, historien bærer preg av nedstengningen, som var aktuell for et par år siden. Det ble litt vel mange referanser til dette, men Minier går mer i dybden enn de fleste som bruker koronaepidemien i bøkene sine. Siden handlingen dreier seg mye om de fattige vs. de som har alt de trenger, så gir enkelte av koronaproblemene gode bilder på hvordan de fattige ble rammet.

Martin Servaz følger vi gjennom hele serien, og også i denne boken skjer det noe på det private planet, at det kommer en bok til, det er det i alle fall ikke tvil om. 

Jeg likte Jakten veldig godt, den har med jevne mellomrom noen kraftige spenningstopper, bare et par "avhandlinger" som kjedet meg litt, trakk vekk en prikk på terningen. Jeg som liker å lese bøker hvor handlingen speiler samfunnet i dag, synes Jakten var helt formidabel. Minier er engasjert i samfunnsspørsmål det er det ikke tvil om. Mens jeg leste denne hardkokte krimmen, kunne jeg kikke opp på nyhetene, og se ville opptøyer i Frankrike, så hvis jeg utelater et par detaljer, så vil jeg påstå at rammen rundt historien er troverdig til tusen.

Denne må du lese!


Serien i rekkefølge: 
Jakten

7 kommentarer:

  1. Definitivt MÅ lese !!! Phuuhh... Jeg sliter med de to bøkene jeg holder på med nå. Tvangslesing i ytterste og øverste potens... Jeg er her, bare ... tilbakelent ;-) Håper du hadde en fin påske Tine. Tilbake til hverdagen og regnet her lenger sør på vestlandet...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tvangslesing er noe dritt, men av og til må det til (selv om det som kjent, ikke er noen skam å snu)
      Jeg hadde en kjempefin påske, fina været vet du, det redder det meste, også har jeg så koselige svigerforeldre som tok godt vare på oss.
      Håper du hadde en super påske selv, nå gleder jeg meg til neste omtale fra deg, kanskje det er på en av de to vriompeisene du holder på med :)

      Slett
  2. Har denne på vent. Søstra mi lånte den i påska, så da tok jeg med andre bøker nordover. Gleder meg til den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Han holder koken, den godeste Minier, du har noen spennende kvelder foran deg :)

      Slett
  3. Har ikke lest alle bøkene hans, men de fleste. Får lese meg opp i sommer for liker dysterheten i serien hans.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette er virkelig dystre saker. Jeg likte også skildringene av det franske samfunnet, som er temmelig røffe, reelt er det nok, men kanskje, forhåpentligvis ikke, helt troverdig.

      Slett