onsdag 16. august 2023

Den kongelige kidnappingen av Ulrik Høisæther

Ulrik Høisæther er en bankmann med befalsskole, som i 2011 henga seg til litteraturen. Da debuterte han med spaningsromanen Pokerfjes, og året etter kom Rene hender. Nå, en del år senere ser vi starten på en ny serie? Flere bøker er i alle fall hintet om, kanskje vi møter Frans Nansen igjen?

Forlaget om handlingen:  
Skaugum, tidlig vår, klokken 04:41. Syv menn i svarte uniformer tar livet av kronprinsfamiliens gardister og bortfører den norske arveprinsessen. Hele Norge settes i alarmtilstand. 

De norske beredskapsinstansene henvender seg til politietterforskeren Frans Nansen, som har en utpreget fortid i spesialstyrkene og helt spesiell kompetanse. 

Men Nansen har sin egen lille datter å ta vare på, og etter han mistet sin kone i brann, har han bekjempet sine indre demoner med overspising. Ikke før kronprinsen selv henvender seg til ham som statsoverhode og som far, innser Nansen at han må ta på seg det umulige oppdraget: 


På egen hånd skal han krysse grensen i nord, finne prinsessen og – det vanskeligste av alt – få henne med seg tilbake til norsk territorium. I live.

Her møter vi den "umulige" helten, en smellfeit politioverbetjent, som pleier sorgen over den døde kona, og har som hovedoppgave i livet å være en god far for sin morløse datter. Det er mye snakk om fedmen hans i begynnelsen av boken, noe jeg syntes var så utidig, at jeg holdt på å legge den fra meg.

Noe holdt meg igjen, og etter hvert som jeg hører om alle bragdene til mannen med heltenavnet Nansen, skjønner jeg ganske tidlig, at han kommer til å få det til. Det er vel ingen som tar livet av prinsessen som skal bli dronning i landet vårt?

Med seg på laget, når han skal over til Russland og redde prinsessen, er ambassadør Wendelbo. Nikolai er førti, ugift og barnløs og bare hjemme på ett av to årlige pliktbesøk hos sin, meget utrivelige gamle mor, som nå har begynt å surre.

Det er jo en genial ide russerne har fått, kidnappe prinsessen for å få Norge til å flytte litt på delelinjen i Barentshavet. At lille Norge skal huse en superhelt av dette kaliberet, som egenhendig greier å lose prinsessen hjem igjen, er jo nesten ikke til å tro.

Som dere skjønner, dette ble for mye for meg, lite troverdige karakterer og alt for lav respekt for russerne, som fremstår som like dumme som ambassadøren. 

Ulrik Høisæther har satt sammen et troverdig men ganske gjennomsiktig plott, han skriver med god driv, og det er ingenting å si på spenningsnivået. Men karakterene ble for endimensjonale for meg, og vår kommende dronning, nei hun dreper vi ikke i en kriminalroman. 


Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2023
Sider: 368
Kilde: Leseeksemplar

2 kommentarer:

  1. Nå er har jeg kommet meg hjem etter en fantastisk uke og opplevelser i Polen ang. utstillingen osv. Så nå er jeg tilbake i blogg-verden igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre. Har sett bildene du har lagt ut på fb, det er ut som du har opplevd masse på denne turen. Velkommen tilbake!

      Slett