tirsdag 6. juni 2023

Verden blir ikke den samme av Janne Haaland Matlary

Forfatteren imponerte meg stort da jeg i fjor på denne tid, leste hennes bok Demokratiets langsomme død. Det har blitt mye sakprosa etter denne boken, nysgjerrigheten på samfunnsspørsmål blomstret, og jeg kjenner at det gjør godt å forstå litt bedre, hvordan verden er skrudd sammen.

Forlaget om boken:
Russlands krig i Ukraina utfordrer vår vante verdensorden. Den avdekker hvor naive mange i Norge og Vesten har vært, og den forandrer vår hverdag mer enn vi vil ta innover oss, lenger framover enn vi vil tenke.

Janne Haaland Matlary er tilbake med en bok om et tema hun har jobbet med som professor i en årrekke. I Vesten har vi tenkt at et samarbeid med Russland vil føre til fred og forsoning. Nå ser vi at vår nye sikkerhetspolitiske hverdag handler om konfrontasjon, i bred forstand. Konfrontasjon om energi, handel, nyhetsbildet, informasjon, verdier og territorium. Det som står på spill, er hele vår vante verdensorden.

Matlary analyserer hvilke vidtrekkende konsekvenser dette får for oss fremover. Vil FN, USA, Europa og Norge bestå prøven? 

Når prisene stiger, energikrisen er et faktum og det blir nødvendig å innta et virkelig langt perspektiv, vil vi klare å holde sammen – og å holde på våre verdier, demokratiet og menneskerettighetene? Eller vil de antidemokratiske kreftene vinne frem også hos oss?

Bokens fremtoning er hard som flint, et pansret kjøretøy peker rett på deg, og fonten er i krigstyper. Dette er helt på sin plass, for det er en tøff fremtid vi gir videre til våre barn, og ansvaret peker på hver enkelt av oss. Og så er den fersk, jeg leste den i begynnelsen av juni 2023, og enkelte av detaljene som skildres er fra mars samme år. Mer brennaktuell enn det går det ikke an å bli.

Matlary analyserer her på en enkel og lettfattelig måte, hvorfor verden ikke kommer til å vende tilbake til sånn den var, før krigen mellom Russland og Ukraina. Her settes denne krigen inn i en større sammenheng, og leseren skjønner at Putin ikke er i krig med Ukraina men med Vesten, og det får en jo til å føle at trusselen rykker noen hakk nærmere oss.

Vi kan lese om hvordan Europas militære nedtrapping har gjort Putin modigere, og hvilken effekt avskrekking har, både på maktsyke politiske ledere, men også i mindre skala. Etter å ha lest denne boken håper jeg at Norge snart følger NATOs krav om at alle land skal ha et forsvarsbudsjett på 2% av BNP. Det er vel få av oss som har vært for at dette "kjedelige" budsjettet skal økes, men nå dere, nå trengs det!

I første kapittel får vi en historisk gjennomgang, fra Napoleons kriger på begynnelsen av 1800-tallet og helt frem til i dag. Hun setter søkelys på hvordan nyvinninger som jernbane, fly, telegraf, maskingevær etc. har endret krigføringen. Har vi denne bakgrunnskunnskapen, og en forståelse av hva "den kalde krigen" gikk ut på, vil en også begynne å forstå det som skjer nå. 

Det er mye å ta innover seg, når en leser denne boken. Jeg måtte dra hardt i bremsene da jeg skulle skrive om den, for engasjementet var vekket, og her var mye jeg ville sette på trykk. Derfor avslutter jeg omtalen med en liten stikkordsliste: 

  • Hvorfor sender egentlig USA og Europa våpen til Ukraina?
  • Kan vi risikere at Europa får opprør i gatene og valg av populister?
  • Energipriser, inflasjon, høyere rente og priser
  • Hun forklarer hva strukturell og nominell makt innebærer 
  • Det som står på spill: Suverenitet (selvbestemmelse) demokrati, ytringsfrihet
  • Konsekvensene ved krigens slutt, og faktorer som bestemmer krigens utfall


Mot slutten gir Matlary oss noen fine historier, som skildrer hvorfor en vent og se strategi, ikke alltid er det smarteste. Status quo kan fort bli sjakk matt...

Kunnskap er makt heter det jo så fint, og selv om jeg ikke får mer makt av å ha lest denne boken, vil jeg ha mer forståelse for det politiske bildet som flimrer mot oss hver dag. Jeg sitter kanskje ikke like trygt i go`stolen, og føler nok litt mer uro for fremtiden, men jeg våger å tenke tilbake på den kalde krigen og si "det har jo gått bra før".

Janne Haaland Matlary skriver lettfattelig om politikk og krigføring. En trenger ikke kunne noe om dette fra før, du trenger faktisk ikke interessere deg for det heller, for boken tar utgangspunkt i hverdagen vår, sånn som vi opplever den her og nå, og du vil bli glad for innsikten du får, ved å lese boken.

Verden blir ikke den samme anbefales på det aller sterkeste!

Forlag: Kagge
Utgitt: 2023
Sider: 237
Kilde: Leseeksemplar

5 kommentarer:

  1. Interessant dette. Har lest noen anmeldelser av boka, og tenker at også denne må leses kritisk. Har fulgt med i media, aviser siden krigen startet og tenker jeg har en viss bakgrunn, men slike bøker kan helt sikkert gi enda mer perspektiv.
    Synes du boka virket preg av hastverksarbeide? Noen har kritisert den for det. Samt andre ting, politisk slagside, men det tenker jeg ofte slike bøker vil ha. Politikk og krig er aldri objektivt når det gjelder det store bildet av årsaksammenhenger med mer. Uten at jeg skal begi meg inn på å diskutere et så ladet og vanskelig felt..

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er interessant absolutt, og skremmende. Men, jeg er enig med deg at en skal alltid være en kritisk leser. Hun forklarer sine synspunkter på en lettfattelig måte, men konklusjonene hennes er nok ikke nyansert. Lytter en til debattene som dreier seg om dette er det greit å så med seg meninger fra begge sider.
      Hastverksarbeide vil jeg ikke si dette var men så er jeg ingen litteratur- eller samfunnsviter. For meg ble det en skremmende og tankevekkende leseopplevelse, som jeg er glad jeg har fått med meg :)

      Slett
    2. Det er bra. Viktig at man forstår mer av alvoret.. Og helt enig at man bør få med seg perspektiver fra begge sider, og midt i mellom .

      Slett
  2. Takk for fint lesertips, denne boka har ikke kommet på biblioteket enda. Jeg prøver å ikke be om lese eksemplar for de blir ofte liggende ulest lenge, men med book bites og biblioteket må de tilbake kjapt, noe som passer meg best har jeg funnet ut. Ha en fin helg .:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøver på det samme, men denne gangen kunne jeg ikke vente. Har 5 bibliotekbøker hjemme nå, så det er bare til å kjøre på :)

      Slett