søndag 19. november 2023

Jeg er Sylv - et teaterstykke om Sylvia Plath av Cecilie Løveid

Da jeg for noen år siden leste Glassklokken av Sylvia Plath visste jeg ikke noe om hennes biografi. Jeg har lest meg opp etter det, men med Cecilie Løveids teaterstykke, som kom i bokform nå i høst, har jeg fått et levende bilde av hvordan Sylvia Plath hadde det i livet sitt med diktermannen Ted Hughes. Jeg er SYLv hadde urpremiere på Nationaltheatret 19. august 2023 - der skulle jeg ha vært...

Forlaget om boken:

Jeg er SYLv er et ekspressivt og drømmeaktig skuespill om den legendariske poeten Sylvia Plaths liv og altfor tidlige død. Cecilie Løveid er en av Norges største nålevende dramatikere, med et unikt formspråk. 

I drømmeaktige, ekspressive glimt maner hun frem sin særegne tolkning av Sylvia Plaths overstrømmende indre liv og tragiske ferd mot selvmordet. Plath kom til å bli en feministisk martyr, Hughes Elizabeth IIs hoffpoet. Historien om Sylvia Plath og Ted Hughes fortelles her gjennom en auksjon over tingene deres, ukronologisk, men ubønnhørlig.

Forlag: Kolon
Utgitt: 2023
Sider: 160
Kilde: Leseeksemplar

Det er unektelig spesielt å lese et teaterstykke, med scenehenvisninger og det hele. Dette skuespillet er i tre akter, som fokuserer på Sylvia Plaths samliv med mannen Ted Hughes. 

Stykket setter stemning med en scene fra gravplassen i London hvor Sylvia er begravet. Her blir også Birøkterlaget presentert, som gir leseren en fin rød tråd, videre i lesingen. 

Så i andre scene er vi på auksjonen hvor alle eiendelene til ekteparet ble solgt. For hver artefakt som bankes gjennom av auksjonarius, får leseren et kikkhull inn i livet deres, for det er ikke på auksjonshuset vi befinner oss, det er i begivenhetenes midte. Som her, en liten sykepleieruniform skal under hammeren, mens anekdoten tar oss med til Massachusetts, november 1940:

OTTO PLATH ligger i en seng og dør, hans professorverdighet er borte. Diabetes og amputert fot. Birøkterutstyret henger ved sengen. Han stønner, ynker seg. Sylvia Plath som liten pike-sykepleierske sitter og passer på Daddy, tegner. Lille Sylvia gjør Hitler-hilsen.

Overgang til:

Alle kommer fra begravelsen til Otto Plath. OMA serverer knödel og strudel rett fra stekeovnen. Sylv har funnet Daddys belte, leter i taket etter et sted å henge seg. Tar Daddys belte, prøver på å feste det et sted. Store skygger, uhygge, gråt

AURELIA PLATH
Min datter er gal!
Min datter er gal!

PLATH
Taket kunne kommet ned til meg
Senk taket!

En er liksom midt oppi dramatikken når en leser dette stykket. Cecilie Løveid skriver med så god rytme, at jeg lot meg suge inn i teksten, og slapp ikke boken før jeg hadde lest hele. Det er ingenting sentimentalt over denne fremstillingen, selvmordstanker var ikke noe hun utviklet da hun bikket tredve. Sylvia Plath var en prøvet kvinne hele livet, men hun sto opp for seg selv, og beit fra seg, på en måte som fikk meg til å rette ryggen.

Ektemannen, den høyt aktede hoffskalden Ted Huges var gift med Sylvia Plath i 7 år, frem til hun tok livet av seg i 1963. Han var nok ikke en enkel mann å være gift med, en scene fra en periode han holdt seg med tre kvinner:

Susan og jeg gikk for å elske
Helt ukomplisert
I vår gamle brudeseng som sto der hos en venn
Jeg gikk ikke hjem til meg selv igjen
Sylvia kunne jo godt finne på å komme hit

For å dø i min seng

Jeg gikk ikke tilbake
Jeg gikk ikke hjem
Jeg kunne ikke gå hjem
I tilfelle Sylvia var kommet dit allerede 
for å dø
Jeg så for meg at hun la seg i sengen min
for å dø 
Jeg gikk bare rundt 
Jeg fet ikke 
Er det jeg som er morderen?


Den beste leseopplevelsen er den hvor jeg hungrer etter mer, når jeg er ferdig med å lese. Jeg er Sylv ga meg en sånn opplevelse. Boken blir lagt i haugen for "skal leses igjen", og jeg gleder meg allerede ⚅


Ted Huges og Sylvia Plath


19 kommentarer:

  1. Denne høres jo ut som en bok jeg bør lese etter å ha fått lånt meg Glassklokken som jeg hentet på biblioteket i går. Har litt mange halvferdige bøker og lydbøker akkurat nå, men den må nok komme seg fram i køen. God søndag, her er det -12 i dag. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. For et sammentreff, kanskje du rett og slett skal lese denne før Glassklokken :) Minus 12? her er det pluss 6 i dag, og vi er på vei ut på tur. Ha en fin søndag Ingun!

      Slett
  2. Jag läste några teaterstycken i tonåren, och det är speciellt. Plath själv har jag funderat att läsa något av. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er litt spesielt å lese teaterstykker, men når det er skrevet så godt som dette, så er det en sanselig opplevelse. Jeg anbefaler deg glassklokken og som Randi under minner meg på Eufori, den finnes sikkert på svensk :)

      https://tinesundal.blogspot.com/2022/03/eufori-en-roman-om-sylvia-plath-av-elin.html

      Slett
  3. Jeg kan anbefale romanen "Eurofi" av Elin Cullhed, som handler om Sylvia Plath. Den kom i fjor på norsk. Den gjorde med meg at jeg måtte lese Glassklokken, som jeg ikke hadde lest før.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den har jeg lest Randi, enig med deg den er veldig bra :)

      Slett
    2. Jeg har akkurat lest Eurofi, og den var så bra at jeg hopper på Glassklokken. Den er også på 1001 bøker lista, så da blir det to i et smekk. :)

      Slett
  4. det låter som en bok jag vill läsa. har läst en del om SP och även av. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  5. Denne ser jeg frem til å lese, har den i bunken min. Men jeg prøver å prioritere de leseeksene jeg har sagt ja til eller spurt om en periode nå.

    Sylvia P har fascinert meg siden jeg var ung og leste Glassklokken. Har du lest Eufori av Elin Cullhed? Det er en litterær fantasi over Sylvias liv. Jeg likte den godt.
    Kom for et par år siden på norsk. Svensk forfatter.

    Å ja, skulle gjerne sett teaterstykket..

    Ønsker deg en fin søndag ettermiddag og kveld Tine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skrev kommentar før jeg leste de andre kommentarene, og ser Eufori er nevnt tre ganger.. vel, det får nå bare være så:)

      Slett
    2. Det skjer med meg også, kommenterer ofte før jeg leser de andre kommentarene. Godt vi er enig om at Cullhed sin bok var bra :)
      Ergrer meg over at jeg ikke stakk til Oslo da stykket gikk, er "venn" med Nationaltheatret nå, så den glippen skal jeg ikke gjøre igjen.
      Nå er jeg inne i en periode hvor 1001-bøker skal få fokus, og derved også bibliotekbøker/Storytel. De mest interessante leseeksemplarene er lest, får komme tilbake til de som skal leses i runde to etter høstslippet.

      Slett
    3. Skjønner godt den ergrelsen.. Kan ha det sånn jeg også. Men uansett får man ikke med seg alt. det koster jo med en helg i Oslo også..
      Er glad jeg fikk med meg Miss Saigon sist helg, den bestemte jeg meg for å se, allerede i vår.

      Du leser så kjapt og mye, jeg henger etter på alt for tiden. Tviler på at det blir en 1001- på meg i november også. Maybe desember, skulle lest en til, så har jeg i alle fall lest 6 i år. Det skal jeg være fornøyd med. Har du tips til en kort og lett bok? Har en del her, men de blir alltid lagt tilbake i hylla/stabelen. Ishiguro, Houllebesque.. de er der.. men..

      Slett
    4. De korteste 1001-bøkene jeg har lest i år er Etter skjelvet 157 sider (mann, asia) Vanære 219 sider (mann, afrika) og Firdaws på 151 sider (kvinne, )
      Du har mye på gang for tiden, så seks bøker blir bra, jeg har kommet til seks, så jeg gjør en innsats for å få litt flere, sånn på tampen av året :)

      Slett
    5. Takk for tips Tine. :) Vanære har jeg lest. Firdaws har jeg kikket på før, og har egentlig kjøpt på Bookis, av en dame som ikke har levert den enda.. Etter skjelvet, skal ta en titt.

      Sant det, ja.. må hele tiden prioritere.

      Slett
    6. Ser forresten at jeg leste Etter skjelvet selv som 1001-bok, i januar. Det sto i ditt innlegg som jeg søkte opp, haha ;)

      Slett
  6. Tack för smakbiten, det är lite underligt att läsa dramatik. Jag har läst några kurser litteraturvetenskap, där har jag provat att läsa teater.

    SvarSlett
  7. I'm grateful for the positive and uplifting tone that permeates your content.

    SvarSlett