fredag 31. mars 2023

En kort historie om kunst av Andreas Kolle

Er du klar for en perfekt innføring i verdens kunsthistorie? Det var jeg, og sannelig fikk jeg meg en lærerik og ikke minst morsom leseopplevelse. Andreas Kolle har nemlig en plan, som er å gi leseren lave skuldre, når det gjelder evnen til å forstå, og glede seg over kunst. 

Fra bakpå boken: 
En kort historie om kunst forklarer på en klar og enkel måte både kunst og kunsthistorie for deg som har ønsket å lære mer om dette, men har syntes at det var vanskelig.

Boken gir deg en gjennomgang av kunsthistorien fra antikken og frem til i dag, refleksjoner rundt hva kunst er og hvordan leseren selv kan få en bedre opplevelse av kunst på museer. Den tar deg også med på en reise til alle de viktigste museene hvor verkene henger. Med Andreas Kolles gode og forklarende tekst om mesterverk av store og kjente kunstnere som Michelangelo, Rembrandt, Leonardo da Vinci, Vincent van Gogh, Munch, Picasso og Andy Warhol. 

Min bok lå fremme på spisebordet i et par uker, og hver dag leste jeg litt, som jeg fikk fordøyd til neste økt. Dette var en fin måte å gjøre det på, i tillegg til at jeg hver gang jeg leste, ble i godt humør.

Boken har en muntlig fremtoning, hvor forfatteren snakker direkte til leseren, heier frem, kommer med råd og trøster der det trengs. Jeg tror dette må være den gøyeste sakprosaboken jeg har lest.

Teksten er delt i tre, forfatteren forklarer raskt hvordan han har kokt ned det enorme materialet, og hvordan du som leser selv kan velge bort, det som ikke føles viktig. 

Boken inneholder en kunsthistorisk gjennomgang, men det er også en øvingsbok for den som studerer et kunstverk, som viser hvordan farger, maleteknikker og lys kan si oss mye. I racerfart beveger vi oss fra 1300-tallet frem til vår tid, hvor vi ender med kitschmaleren Odd Nerdrum og Jeff Koons sin skulptur av Michael Jackson og apen Bubbles.

Jeg har storkost meg med denne boken, den følger kunsthistorien, men dveler ikke ved unødvendige detaljer. Målet her er at leseren skal kunne danne seg en helhet, og se de lange linjene, samtidig som ærefrykt for kunstforståelse forhåpentligvis viskes ut litt. 

Boken anbefales på det varmeste!

Forlag: Kontur
Utgitt: 2023
Sider: 224
Kilde: Leseeksemplar

4 kommentarer:

  1. Høres enkel og fin ut! God påske til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det som er det fine med boken, at den gir en enkel oversikt, for oss som trenger å få det inn med te-skje :)

      Slett
  2. Takk for at du gjorde oss oppmerksom på denne boka. Jeg har lest en del kunsthistorie oppigjennom og har noen bøker. Men denne virker fristende. God påske! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt at omtalen fanget din oppmerksomhet. Jeg har vært gjennom kunsthistorien flere ganger, og husker litt mer for hver gang, så denne boken ble en bekreftelse på det jeg husker, og påminnelse om det som har gått meg hus forbi.
      God påske til deg også!

      Slett