torsdag 21. september 2023

Skjebnedøgn av Jørgen Jæger - lanseres i dag torsdag 21 september!

Skjebnedøgn er den fjortende boken i serien om den koselige lensmannen Ole Vik i Fjellberghavn. Jeg har lest alle bøkene i serien og har for lengst forventet å gå lei, men nei jeg gleder meg fremdeles til hver nye bok. Alle historiene har en høy nerve men også fine skildringer av mellommenneskelige forhold, og et tydelig samfunnsengasjement, så interessen for hva som vil komme til å skje, holdes intakt.

Forlaget om handlingen: 
Susanne Skogen plages av en truende stalker og etterdønningene fra sitt forrige forhold. En solskinnsdag i juli finner politiet en ukjent, død mann utenfor huset deres - og sønnen til Susanne er sporløst forsvunnet. Samme helg blir lederen for miljøorganisasjonen World Warriors skutt og drept under en demonstrasjon foran Stortinget. Flere av medlemmene i organisasjonen viser seg å være i livsfare. Cecilie Hopen aner en sammenheng, og den nervepirrende jakten på en nådeløs bakmann begynner. Mens Ole Vik har permisjon for å pleie sin hardt skadde kone, må Cecilie innhente drapsmennene før det er for sent.

Forlag: Bonnier
Utgitt: 2023
Sider: 414
Kilde: Leseeks

Firehundreogfjorten sider er ingenting når lesingen flyter så lett som her! Jeg som pleier å notere litt mens jeg leser, skrev ikke et ord på blokken, for historien er så logisk og ryddig fortalt, at det ikke er noe å undre seg over underveis.

Etter å ha lest alle bøkene i serien, var bakgrunnen godt kjent for meg, så også skrivemåte og språkføring. Dette ga meg en følelse av å "komme hjem", men tro ikke at jeg satt trygt i go`stolen, for handlingen bød på spenningstopper som virkelig fikk opp pulsen.

Historien starter ca 14 dager etter at politistasjonssjef Marte Mellingen ble utsatt for et attentat som nesten tok livet av henne (forrige bok). Hun er innlagt på sykehus, så Ole Vik og familien deres har sitt fokus på hvordan det skal gå med henne. Marte M. har tidligere fått nytt hjerte via organdonasjon, og dette temaet dukker også opp i denne handlingstråden, uten at jeg skal røpe på hvilken måte.

Et annet tema er mennesker med psykisk sykdom, og deres behandling eller mangel på behandling. Vi får innsyn i hvordan ubehandlet sykdom kan slå ut, og hvordan pårørende kan stå veldig alene, når myndighetene ikke tilbyr hjelp der det sårt trengs.

Cecilie Hopen får nok å bryne seg på, med et skuddoffer, to drept på annet vis, og en mordbrann. I likhet med flere andre bøker jeg har lest i det siste, finnes det også miljøkrigere i denne historien. Polariseringen blir tydeligere i samfunnet vårt, og det skinner gjennom i bøkene jeg leser, noe som er skremmende i seg selv.

En annen liten detalj som krydrer handlingen er sekvensen hvor en av karakterene er ihuga fan av dyre klokker. Dette er visst blitt en greie i enkelte miljøer har jeg skjønt, at denne lille detaljen dukker opp her, viser hvor skarpt blikket er, på vårt samfunn slik vi opplever det.

Historien har en fin rød tråd som er artig å følge, til tross for at jeg forsto fra første tygg, hva som var i enden av denne tråden. Når du har lest boken, skjønner du hva jeg sikter til.

Jørgen Jæger holder virkelig koken, jeg tar hatten av for ham og hans 14 bøker i denne serien. Handlingen har sosialt engasjement, humor og spenning i akkurat de mengdene jeg liker. Relevante vinklinger og uventede vendinger gjør Skjebnedøgn til en bladvender av høy karakter. 

Denne må du lese

Sjekk ut Tour de Jæger - tidenes mest ambisiøse forfatterturne - du kan lese om det på siden Krimlitteratur.no

Artemisias Verden og Henningbokhylle har også skrevet om boken,
og kjenner jeg Jæger-fansen rett, vil det dukke opp mange flere omtaler.


Har du lyst å lese hele denne fine serien finner du rekkefølgen her!

4 kommentarer:

  1. Flott annmeldse,Tine. Fint gjort av Jørgen og gi ut boka på bursdagen min. Liker variasjonen som han har fra bok til bok. Limt inn din omtale i min. Ha en fin dag, Tine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant, det tenkte jeg også, gratulerer med overstått :) Skal finne frem til din og lenke, når jeg har landet, det er tøft å være på jentetur i Berlin i fire dager :)

      Slett
    2. Alltid tøft å lande etter tur. Takk for lenke. Ha en søndag. Nå leser jeg Chris Tvedt her og vet ikke helt hva jeg synes om den enda.

      Slett
  2. Fin anmeldelse . Skjønner du er glad i bøkene til Jæger. Det er også noe spesielt med bøker fra egen by:) Takk for link Tine.:)

    SvarSlett