fredag 25. desember 2020

1001-lesesirkel 2021

De siste årene har Elida arrangert en lesesirkel som hadde fokus på å lese en utvalgt bok hver måned, fra boken 1001 bøker du må lese før du dør. Elida gir oss en konkret utfordring hver måned, og litt hjelp ved å bidra med liste over bøkene, hvor vi kan dobbeltsjekke utgivelse og nasjonalitet. 

Jeg har vært en ivrig deltager, og er veldig fornøyd med å ha lest 12 bøker også i år. Håper mange blir med på nye utfordringer fra Elida også i 2021. 

Denne siden finner du igjen på høyre side av bloggen, hvis du er nysgjerrig på hvordan jeg holder koken med lesingen. Er du nysgjerrig på hvilke bøker som har kommet på denne gjeve listen, så kan du ta en titt her!


Kategoriene for 2021 ser sånn ut:

Januar: Bok utgitt mellom 1961 og listas ende
Denne er også en klassiker!
Siden den var så rask å lese leser jeg også Jazz av Toni Morrison fra 1992

Februar: Forfatter fra Afrika

Mars: Kvinnelig forfatter


April: Forfatter fra Amerika (nord-, mellom- og søramerika)
Dette er også en klassiker!

Mai: Bok utgitt mellom listas begynnelse og 1799

Juni: Forfatter fra Europa
Dette er også en klassiker!

Juli: Bok på minst 500 sider
Dette er også en klassiker!

August: Forfatter fra Asia
Dette er også en klassiker!

September: Mannlig forfatter
Dette er også en klassiker!

Oktober: Victober (1837-1901)


November: Bok utgitt i ditt fødselsår
Hundre års ensomhet av Gabriel Garcia Marquez fra 1967
Dette er også en klassiker!

Desember: Bok utgitt mellom 1901-1960
Dette er også en klassiker!

20 kommentarer:

  1. Dette bli spennende Tine. Vi leser en del av det samme bøkene neste år og det gleder jeg meg til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig kjekt å høre, kan nesten ikke vente med å ta fatt :)

      Slett
    2. Hehe, se jo at du allerede er i gang med Houllebesque ;)

      Slett
    3. Har lånt og lasta den ned jeg også nå.:)

      Slett
    4. Ja, fikk den med meg hjem fra biblioteket før jul, og klarte ikke legge den fra meg, da jeg først var begynt. Gøy at vi tjuvstarter på 2021 begge to Anita :)

      Slett
  2. Jeg har lest alle - minus februar - og du har så mye å glede deg til :)
    Jane Eyre er den eneste vi skal lese felles. Gleder meg til prosjektet.
    Nyt romjula!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig kjekt å høre, jeg kvier meg litt til Jane Eyre, har prøvd noen av disse viktorianske "dameromanene", men aldri greid å fullføre, så jeg går på med krum hals :)
      Håper du leser og skriver av hjertens lyst i romjula :)

      Slett
    2. Da jeg leste Jane Eyre første gang (40 år siden) foraktet jeg den med ungommelig vrede. Da jeg leste den som 40 åring ble jeg glad i Jane og boken. Fascinerende ... Lettere å lese enn feks Stormfulle høyder.
      Spent på din videre reise i klassikernes verden :)

      Planen er å lese og skrive til hjertet blir slitent, men jeg fikk en Nintendo Switch i gave - og nå er jeg hekta på Animal Crossing ...

      Slett
    3. Godt å høre at du gjør andre ting innimellom. Jeg har latt klassikerne i fred i dag, og leser Rasende binne som er en blodfersk roman, som kommer ut til neste år.

      Slett
    4. Rasende binne har jeg lest. Liker du den?

      Slett
    5. Tja, er halvveis og venter enda på at den skal bli spennende... Likte hennes to første mye bedre :)

      Slett
  3. Eg gler meg til å følge klassiker-reisen din i 2021 :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, kom gjerne med innspill, for det er ikke bare Janne S. Drangsholt sine klassikere jeg vil lese, jeg vil lese ALLE :)

      Slett
    2. Eg skal definitivt gira opp min klassikerlesing i 2021 så tips vil det nok kome :-)

      Slett
  4. Her var det mange kjente navn, men langt fra lest alle. Jeg har også Charlotte Bronte på lista. Leste Dostojevski boka tidligere i år og hundre års ensomhet har jeg lest flere ganger.Jeg har ikke fått ferdig lista enda. Ha en fortsatt fin romjul.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å se listen din, veldig kjekt at vi er så mange som hiver oss på Elida sin utfordring. Jeg har begynt på Dostojevski, men så sviktet Bookbites, den spilte de samme 10 minuttene om igjen og om igjen, så jeg må prøve igjen senere.
      Fortsatt god romjul til deg også Ingun :)

      Slett
  5. Spennende liste Tine. Du har mange der som jeg allerede har lest, og så har vi en felles. Det var litt morsomt. Trekkoppfuglen til Murakami. Den har jeg faktisk (som Murakami-elsker) ikke lest ennå :-) Gleder meg til å delta på 1001-lista igjen. Det er lenge siden jeg var aktiv der (selv om jeg har vært med en måned hist og en måned pist, men det gjelder ikke).
    Er lynklar for 2021. Har lest litt før jul og i jula nå, men her har det vært fullt hus med unger (og kjærester) på overnatting (som betyr 2 uker frem til 4.1 på Bed and Breakfast, svingdører og alternativt check-in for middag). Med andre ord full røre, akkurat som jeg liker det (for kortere perioder - rart hvor vant man blir til å bo "alene" - dvs barnefritt)
    Ser virkelig fram til omtalene dine av de bøkene jeg allerede har lest :-) Ha en flott på-tampen-av-2020-uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenkte akkurat det samme da jeg fikk øye på Trekkoppfuglen hos Drangsholt. Nå har jeg den klar i hyllen, og gleder meg til å lese den.
      Vi har også bodd helt alene, med yngstemann i militæret for tiden, skal si man blir "middelaldrende" av det :) Godt med liv og røre innimellom, nyt det!
      Det blir kjekt å møtes i vår felles interesse bøkene, gleder meg over hver omtale du legger ut, og inne minst kommentarene du tar deg tid til å skrive. Takk for det gamle Marianne!

      Slett
  6. Gode titler du har funnet frem! Gled deg til Frankenstein, Americanah og Jane Eyre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Birthe, godt å høre at jeg har valgt meg ut noe bra :)

      Slett