fredag 3. august 2018

The Nobel Women - nytt leseprosjekt frem mot oktober 2019


Det er Beathe, som på bokhjertet sitt har inspirert meg til å være med å lese alle de 14 kvinnelige nobelprisvinnerne frem mot prisutdelingen i oktober 2019. Det er Beathe som har laget den fine oversikten som blir mitt redskap for å komme i mål.

Nobelprisen i litteratur ble delt ut for første gang i 1901, og tilsammen 107 forfattere har mottatt prisen. At bare 14 av disse er kvinner er rett og slett skammelig, og jeg er mer enn villig til å gjøre ære på disse ved å lese en bok av hver frem mot neste utdeling. Litt underlig er det at det ikke var noen kvinnelige mottakere på 70- og 80-tallet, de to tiårene hvor kvinnene virkelig kom seg opp og frem. Jeg har markerer forfatternavnene med store fonter etterhvert som jeg leser og er nå oppe i 9 av 15.

Selma Lagerlöf (1858-1940) Sverige. Fikk prisen i 1909 og var den første kvinne noen gang til å vinne prisen. Jeg valgte meg Gôsta Berlings saga fra 1891.

Grazia Deledda (1871-1936) Italia.  Fikk prisen i 1926, det kan se ut til at ikke noen av bøkene hennes er oversatt til norsk.

Sigrid Undset (1882-1949) Norge.  Fikk prisen i 1928. Jeg leste Kristin Lavransdatter før jeg så DnS sin oppsetning i 2018, og på oppfordring fra ArtemisiaAnita leste jeg Jenny, og var strålende fornøyd med det.

Pearl Buck (1892-1973) Amerika Fikk prisen i 1938. Første bok ut i leseprosjektet! 
Den gode jord fra 1931, en bok jeg likte veldig godt.

Gabriela Mistral (1889-1957) Chile. Fikk prisen i 1945. Jeg fikk låne Alle skulle bli dronning av Beathe og var fornøyd med å lese den.

Nelly Sachs (1891-1970) Tyskland. Fikk prisen i 1966. 

Nadine Gordimer (1923-2014) Sør-afrika. Fikk prisen i 1991. Jeg valgte meg romanen Et eget liv, og leste den i januar. 

Toni Morrison (1931-) Amerika. Fikk prisen i 1993.  Jeg valgte meg essaysamlingen De andre, og angret ikke på det. 

Wislawa Szymborska ( 1923-2012) Polen. Fikk prisen i 1996. Hun har skrevet en rekke diktsamlinger, flere av dem er oversatt til norsk, og jeg valgte meg Livet er den eneste måten.

Elfride Jelinek (1946-) Østerrike. Fikk prisen i 2004. Pianolærerinnen finnes på 1001-listen, så det gjorde valget enkelt. 

Doris Lessing (1919-2013) Iran. Fikk prisen i 2007. Jeg har lest Det synger i gresset, etter å ha lest Ellikken sin omtale av boken, en bok jeg gjerne anbefaler videre.

Herta Müller (1953-) Romania. Fikk prisen i 2009. (I dag ville jeg helst ikke møtt meg selv Åslaug)

Alice Munro (1931-) Canada. Fikk prisen i 2013. Jeg har hørt novellen Bjørnen gikk over fjellet, som jeg var fornøyd med, og lest novellesamlingen Uvennskap, vennskap som jeg ikke likte nok til å gidde å blogge om en gang. 

Svetlana Aleksijevitsj (1948-) Ukraina. Fikk prisen i 2015. 

Olga Tokarczuk fikk prisen i 2018, og med det har vi 15 kvinnelige mottakere av Nobelprisen i litteratur. Jeg hadde ikke lest noe av henne før, men begynt på Løperne, som viste seg å bli en utfordring, før jeg leste Før plogen din over de dødes knokler, som falt i smak.

For meg som normalt leser nye bøker, er dette en spennende "øvelse". Bare det å skaffe seg bøkene er en utfordring, og tematikk, steder og skrivemåter er så forskjellige i disse bøkene at det er en fryd. Jeg har begynt å lese, og første bok ut fikk meg til å glede meg til fortsettelsen.

15 kommentarer:

  1. Interessant prosjekt. Skal bli kjekt å følge dere. Som deg har jeg lyttet til Bjørnen, som jeg likte godt nok. Ellersh har jeg egentlig ikke trykket Munro til mitt bryst, og "alltid" irritert meg litt over at det ikke var Margaret Atwood som fikk den Nobelprisen. Ifølge meg (og sikkert et par andre) så er hun en mye dyktigere og allsidig forfatter. Men ok, så sitter jeg ikke akkurat i Nobelkomitéen og har noen påvirkning heller da ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syntes at Munro skriver godt og hun fortjener plassen på listen, men jeg syntes også at det er rart at en forfatter som Atwood IKKE er der.

      Slett
    2. Munro som er fra Canada, du må da like henne :) Kjenner henne ikke godt nok til å sammenligne henne med Atwood, de er vel forfattere litt utenfor "mainstream" begge to. Skulle gjerne hatt deg i Nobelkomiteen :)
      ...og Beathe, helt enig JA til pris til Atwood!

      Slett
    3. Ja jeg er nesten programforpliktet til å like Munro, og har faktisk også virkelig prøvd. Men hun verken fenger eller fanger meg slik som Atwood gjør. Munro er for meg same same but different, mens Atwood er helt spesiell i mine øyne. Kanskje hun rett og slett MÅ få prisen. Sånn helt til slutt i forfatterskapet? Jeg får se å komme meg inn i komiteen ;)

      Slett
  2. For et spennende prosjekt. Lurer nesten på om jeg skal hive meg med. Om jeg ikke får lest alle jeg ikke har lest, så hjelper det jo å ha lest et par til..

    Før har jeg lest Doris Lessing, Sigrid Undset, Toni Morrison, Nadine Gordimer, Wislawa Zymborska. Tror jeg har lest Selma Lagerløf, men det er i tilfelle lenge siden, kanskje ikke en hel bok, men bruddstykker..

    Har Svetlana A i hylla, samt Alice Munroe, burde kanskje lest dem..

    Det er jo helt merkelig at så få kvinner har mottatt Nobelprisen i litteratur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har jo lest mange fra før, og har du et par i hyllen så er du jo med :) Enig med deg at det er rart at det er så få kvinner som har mottatt prisen.

      Slett
    2. Jepp, jepp.. skal se om jeg får laget innlegg om det. Og at det ikke blir enda en greie som jeg ikke greier å følge opp...jfr bokhyllelesesirkel- men dette kan jo slås sammen.

      Slett
  3. Så kjekt at du hiver deg med,Tine! Det kan jeg like. Jeg trodde jeg hadde Gøsta Berlings men det viste seg å være to andre serier jeg hadde av henne.
    Når det gjelder Grazia Deleddas bøker så er de visst å finne i norsk utgave på biblioteket selv om de ikke er å finne i butikkene etter det jeg har fått med meg.
    Har lest noe av både Gordimer og Morrison men ikke skrevet om dem så de tenker jeg at jeg leser noe av, det samme med Munro som jeg liker godt som forfatter.
    Skal bli kjekt å følge med deg og spennende å se hva du syntes om de ulike bøkene du leser etter hvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette var kjekt, og mye mer "tilgjengelig" enn diktene til Anita :) Biblioteket har vært redningen når det gjelder disse bøkene, skal se etter Grazia når jeg leverer tilbake Den gode jord i morgen. Første bok ut var i alle fall en suksess, så jeg gleder meg til fortsettelsen :)

      Slett
  4. Eg har nyleg lest Herta Müller, og har tidlegare lest Sigrid Undset (både Jenny og Kristin), Nadine Gordimer og Toni Morrison. Når det gjelder Munro og Atwood så er det faktisk merkelig at Atwood ikkje er på den gjeve lista, men om ho holder ut nokre år til så har ho framleis ein sjanse. Så lenge ikkje nobelkomiteen gir den til til dømes Bob Dylan (!).

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har lest flere enn meg før dette prosjektet. Håper Atwood får pris før hun legger inn årene, Bob Dylan får bare ikke fiske den fra henne :)

      Slett
    2. Bob Dylan har allerede fått prisen, men eg ville mykje heller gitt den til Atwood.

      Slett
    3. Når du sier det, så husker jeg det. Gjorde tydeligvis ikke særlig inntrykk :)

      Slett
  5. Se ikke bort fra at jeg også hiver meg med, men har litt mange baller i lufta akkurat nå ang. prosjekter, utstillinger osv.
    Jeg har lest masse av S. Undset, flere av S. Lagerløf og Doris Lessing har jeg i bokhylla, men det er lenge siden.
    Utrolig få kvinner som har fått denne prisen, men slik er det: Menn elsker og støtter andre menn og kvinner har vært ettergivende for menn i alle tider.
    Det må det bli slutt på!
    Det er det mitt kvinneprosjekt handler om også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra kvinneprosjekt, girlpower lenge leve! Gøy om du hiver deg med, blir spennende å få tips om bra valg av bok fra de forskjellige vinnerne :)

      Slett