lørdag 1. januar 2022

1001-lesesirkel 2022

De siste årene har Elida arrangert en lesesirkel som hadde fokus på å lese en utvalgt bok hver måned, fra boken 1001 bøker du må lese før du dør. Elida gir oss en konkret utfordring hver måned, og litt hjelp ved å bidra med liste over bøkene, hvor vi kan dobbeltsjekke utgivelse og nasjonalitet. 

Jeg har vært en ivrig deltager, og er veldig fornøyd med å ha lest 11/12 bøker i fjor. Håper mange blir med på nye utfordringer fra Elida også i 2022. 

Denne siden finner du igjen på høyre side av bloggen, hvis du er nysgjerrig på hvordan jeg holder koken med lesingen. Er du nysgjerrig på hvilke bøker som har kommet på denne gjeve listen, så kan du ta en titt her!

Jeg lot meg inspirere av Elidas ønske om å lese flere nobelprisvinnere, og har prøvd å pare denne listen med den over 1001-bøker, og kommet frem til en leseplan som jeg gleder meg til å ta fatt på. 


Kategoriene for 2022 ser sånn ut:
(og under kan du se hva jeg planlegger å lese)


Januar: Bok utgitt mellom 1961 og listas ende

Februar: Forfatter fra Afrika
(Nobelprisvinner i 1991)


Mars: Kvinnelig forfatter
(Nobelprisvinner i 2013)


April: Forfatter fra Amerika (nord-, mellom- og søramerika)
(Nobelprisvinner i 1993)


Mai: Bok utgitt på ditt fødselsår
Juni: Forfatter fra Europa
Ankomsts gåte av V.S. Naipaul fra 1987
(Nobelprisvinner i 2001)

(Nobelprisvinner i 1929)

Juli: Bok på minst 500 sider


August: Forfatter fra Asia

September: Mannlig forfatter
Steppeulven av Herman Hesse fra 1927
(Nobelprisvinner i 1946)


Oktober: Victober (1837-1901)
Kim av Rudyard Kipling fra 1901
(Nobelprisvinner i 1907)


November: Forfatter som har mottatt Nobelprisen i Litteratur
Til det trenger jeg denne listen til Elida
Om mus og menn av amerikanske John Steinbeck fra 1937
(Nobelprisvinner i 1962)


Desember: Bok utgitt mellom 1901-1960
Malone dør av Samuel Beckett fra 1951
(Nobelprisvinner i 1969)

11 kommentarer:

  1. Elida har en fin og interessant leseutfording. Du har valgt spennende titler. Jeg vet du klarer denne utfordringen i år også. På samme måte som jeg vet at jeg ikke gjør det. Så jeg tar en pause. Men ære til Elida som holder utfordringen :)
    The Bell Jar er en favoritt hos meg. Spent på hva du vil synes om Plaths roman. Ha en fin lørdag, Tine

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg valgte meg The Bell Jar da jeg så den i London, fordi jeg hadde fått med meg at du likte den så godt. Nå er jeg spent :) Elida er ikke streng, det er lov å delta på utvalgte måneder.

      Slett
  2. (Pssst! 2022 ;-)
    Jeg skal se om jeg får lest noen av månedene. Kanskje om jeg ikke melder meg på så får jeg lest flere? Jeg har ihvertfall mange bøker i hyllene jeg kan bruke. Jeg har kun lest Om mus og menn fra lista di. Den er god. Jeg er svært glad i Steinbeck. Anita sin liste passer temmelig godt med hva jeg selv har i hyllene, så kanskje jeg rett og slett "stjeler" tips derfra :)
    Selv om jeg ikke kommer til å skrive så mange omtaler i år så skal det jo leses, og blankt regneark ligger klart. Kanskje jeg klarer å registrere litt mer info om bøkene mine der enn hva jeg klarte i 2021. Har likevel klart å konkludere med at jeg er MYE flinkere til ikke å kjøpe bøker, men heller låne og bruke Storytel/Credits på Audible. Kanskje jeg finner noen 1001-bøker der?
    Ha en fin helg Tine. Vi har 365 mye muligheter foran oss :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart du må lese selv om du skriver andre ting, men du mener jo alvor med skrivingen din, så da er det viktig med fokus og stø kurs. Du er flink å bruke biblioteket, det er bra. Leseeksemplarer hoper seg opp og det irriterer meg, men når køen på biblioteket er så lang, så må jeg bare. Ellers er det biblikken på meg også. Høres ut som du er god på å lure deg selv til å få ønsket resultat uten å gå inn for det, kjenner meg godt igjen. Lykke til med lesing og skriving i det vakre året 2022!

      Slett
  3. Tusen takk for all ros! Eg heier som alltid på deg, og er alltid behjelpelig til å finne fram i den o store 1001-lista.

    Eg noterer bøkene dine i reknearket mitt, også gir du beskjed om endringer underveis.

    Godt nytt 1001-år :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den listen din er god hjelp, og jeg hadde stor glede av å pare den med nobelprislisten, klarte nesten alle :) Listen er nok ikke spikret, men med endringen jeg gjorde da jeg var våken i natt, så er jeg veldig fornøyd selv.
      Godt nytt 1001-år selv, det er gøy å leke med deg :)

      Slett
  4. Flott liste Tine::)
    Har lest Glassklokken av Plath og Steppeulven av Hesse. Veldig bra bøker begge to, i alle fall syntes jeg da jeg leste dem i ungdomstiden.

    Godt nytt år :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Glassklokken likte jeg godt også, sikkert en av grunnene til at jeg ville lese mer av henne :) Jeg får slite meg gjennom Lolita med forstørrelsesglass, heldige deg som har en nyere versjon :)

      Slett
    2. The Bell jar er jo Glassklokken. Har du ført opp feil tittel?
      Håper du får lest Lolita:)

      Slett
    3. Der gikk jeg fem på gitt, litt "lost in translation" der, takk for at du gir beskjed. Setter meg sporenstreks ned og finner en ny januarbok :)

      Slett
    4. Hehe, fort gjort. Måtte jo gjøre deg oppmerksom på det. Trodde du kanskje hadde ført opp feil bok.

      Slett