søndag 10. desember 2023

Bookerprisvinner 2023 er irske Prophet Song av Paul Lynch

Jeg tilbrakte deler av sommerferien på sykkeltur i Irland, ble godt kjent med landsdelen vi besøkte, og ikke minst hovedstaden Dublin. Opplevelsen bidro til at jeg har lest flere irske forfattere i år, enn jeg pleier, og jubelen sto i taket da det var irske Paul Lynch, som plukket ned Bookerprisen i år. 

Handlingen i korthet: 
En mørk våt ettermiddag i Dublin. Eilish Stack, mor til fire, åpner gatedøren og finner to offiserer fra Irlands nylig dannede hemmelige politi på dørstokken. De har kommet for å ta hennes mann Larry, som er lærer og aktiv i fagforeningen, med inn til avhør.
Irland faller sammen, befolkningen holdes nede av styresmaktenes nye tyranni, den nye linjen til de de som bestemmer er ikke til å tro, og menneskene er fremdeles litt naive. De slutter å stole på hverandre, rykter går og usikkerhet preger fellesskapet. 

Larry har i en tid blitt forfulgt av myndighetene, som ser på ham som en sikkerhetsrisiko, men han har trodd på retten til å si sin mening. Når han blir tatt inn til avhør, ser familien ham ikke igjen.

Eilish og mannen har fire barn fra 0-17 år, Eilishs gamle far sliter med demens, og siden hennes søster har flyttet til Canada, blir hun nå alene med omsorgen for en baby på 6 måneder, en 17 åring med sterk vilje, en far som ikke kan ta vare på seg selv, samt press fra jobben som forsker.

Tankegodset som skrives frem her er skremmende virkelighetsnært. Far til Eilish har klare øyeblikk innimellom, og kan spørre henne "Tror du på virkeligheten?" og etter hennes svar forklarer han:

"We are both scientists, Eilish, we belong to a tradition, but tradition is nothing more than what everyone can agree on - the scientists, the teachers, the institutions, if you change ownership of the institutions then you can change ownership of the facts, you can alter the structure of belief, what is agreed upon, that is what they are doing, Eilish."


Den røde tråden i romanen er Eilish sin kamp for å holde familien samlet, og få den bortførte ektemannen sin hjem. Det er en heroisk kamp, men det som skremmer livskiten av meg når jeg leser, er hvor tett opp til virkeligheten dette er lagt. Jeg tror at dette kan skje her hos oss, det har skjedd i mange land, og befolkningen er hjelpeløs. Tankene mine gikk både til jødeforfølgelse og til palestinernes kamp for frihet og sitt eget fedreland.

Prophet Song er handlingsmettet, men gir rom for refleksjoner. Spesielt i scenene hvor Eilish engster seg og går i gjentagende kamper med Mark, som ikke vil gjøre som moren sier. Det er få pustepauser, handlingen føles klaustrofobisk, selv om det (i begynnelsen av boken) tilsynelatende ikke skjer noe livstruende med hovedpersonene. 

Mot slutten hadde jeg nok fått opp "skjoldet", for handlingen føltes mer forutsigbar. Etter mitt skjønn kunne de siste hundre sidene vært komprimert litt, men for all del, med en så heftig tematikk, så er det på sin plass å slippe seg litt nedpå, mot slutten.

Det var veldig kjekt å lese årets vinner av Bookerprisen, en verdig vinner synes jeg, skrevet på et engelsk som var enkelt å forstå. Min engelske pocket har 309 sider (med stor skrift) 

Håper boken kommer på norsk snart, jeg vil nok lese den igjen ⚄

6 kommentarer:

  1. Den låter intressant! Jag har aldrig varit på Irland men skulle gärna åka dit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje du skifter mening når du leser denne boken, men ja, Irland er et fint land :)

      Slett
  2. låter intressant. smakfullt omslag också. skulle så gärna åka till Irland. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  3. Vi var också på Irland i somras, men det blev andra böcker köpta och lästa då. Låter som en intressant bok.

    SvarSlett
  4. Så flink du er som leser den på orginalspråket, et hadde jeg aldri klart. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er vant med å lese engelsk, men det går litt seinere enn vanlig :)

      Slett