onsdag 8. februar 2023

Sekten av Camilla Läckberg og Henrik Fexeus

Camilla Läckberg og Henrik Fexeus viste seg å være en bra match. Den første delen i denne serien heter Mentalisten, den likte jeg så godt at jeg gjerne ville fortsette å lese det dette radarparet kom ut med. Er ikke like begeistret denne gangen som sist ☺

Forlaget om handlingen:
Sekten er andre del i serien om etterforskeren Mina og mentalisten Vincent. En liten gutt forsvinner fra en barnehage på Södermalm. Politiet kobler bortføringen til en annen sak og mye tyder på at tiden er knapp dersom de skal redde vesle Ossian. 

Det er først da Vincent tar kontakt med Mina og påpeker en sammenheng politiet har oversett, at etterforskningen skyter fart. Mina forsøker på sin side å gjenopprette forholdet til datteren som er blitt influenser og talerør for en bevegelse som får stadig flere tilhengere. Ganske raskt forstår Mina at datteren er med i en sekt med gruvekkende hensikter. Sammen med Vincent forsøker hun å få datteren ut og avprogrammert. 


Saken som politiet i Stockholm skal etterforske i denne historien, burde vært en enkel match. Dessverre så er det ikke det, og jeg har mine tanker om hvorfor. 

Christer har hunden med seg på jobb, så fokus er hos Bosse, og i tillegg sniker han seg til å spille sjakk i arbeidstiden. Peder har fått trillinger, så hans hode er opptatt av å være pappa, tydeligvis hele døgnet, også på jobb. Julia har en baby på 6 måneder hjemme, det er en til de grader uvillig ektemann som skal passe, noe han ikke mestrer. Ruben har et sexfikseringsproblem som han er under behandling for, og så har vi Mina Dabiri da, som strever med renslighetsfobien sin, forholdet til datteren (som tror hun er død) og alt mulig annet. 

Den erfarne leser skjønner jo at det ikke blir noe fremgang i etterforskningen før Mina og Vincent stikker hodene sammen, men vi er halvveis i den lange boken før dette skjer. Läckberg og Fexeus vet å bygge ut karakterene sine, men det får være måte på. Frem til halvveis har det ikke vært spennende, bare mye snakk hvor de river seg i håret. De avhører folk, og sammenligner med et lignende drap som skjedde et år tidligere, men de finner ikke ut noen ting. 

Tittelen indikerer at handlingen har noe med en sekt å gjøre, og det stemmer på en prikk. Heldigvis er det ingen klaustrofobiske scener hvor mennesker er hjernevasket, eller må gjøre skrekkelige ting. 

Liker du krim hvor fokus er på de personlige historiene til karakterene, og du slipper å bli skremt vettet av, så er Sekten et godt valg - for meg ble dette litt skuff...

Camilla Läckberg er kjent for krimromanene fra Fjällbacka der hun selv er oppvokst. Hun har solgt over 30 millioner bøker i til sammen 60 land. Henrik Fexeus er en svensk mentalist, forfatter og programleder. Siden 2005 har han vært en hyppig gjest i media, som ekspert på kroppsspråk og ikke-verbal kommunikasjon.

Forlag: Bonnier
Utgitt: 2022
Sider: 636
Kilde: Leseeksemplar

4 kommentarer:

  1. Jeg har aldri helt falt for Läckberg, og ser at jeg gav meg etter ei bok fra henne - Englemakersken. Mulig jeg plukker henne opp på ny, men da blir de sannsynligvis med første boka i Fjällbacka-serien. Den jeg leste var nr 8, og det var kanskje ikke et sjakktrekk?

    SvarSlett
    Svar
    1. Englemakersken leste jeg også (i 2012) ga den en 5`er på terningen. Bare du holder deg unna Gullburet, så er Fjällbacka-serien verdt å lese fra begynnelsen :)

      Slett
  2. Har veldig lyst til å lese Mentalisten, da jeg selv også har hypnoterapiutdanning. Gøy å lese sånt.:)
    Sekter interesserer meg også som tematikk, men denne boka ser litt langdryg ut. Er det noe likt det Camilla Lackberg skrev i Heksen (?), den var så treg og pratsom at jeg ikke orket å lese den ferdig..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser at jeg har kommentert akkurat det, at boken kunne vært kortet ned. Samme sted lovpriser jeg de siste hundre sidene :)
      Les Mentalisten, den var veldig bra, også med tanke på dine preferanser.

      Slett