torsdag 5. januar 2023

1001-lesesirkel 2023

De siste årene har Elida arrangert en lesesirkel som hadde fokus på å lese en utvalgt bok hver måned, fra boken 1001 bøker du må lese før du dør. Elida gir oss en konkret utfordring hver måned, og litt hjelp ved å bidra med liste over bøkene, hvor vi kan dobbeltsjekke utgivelse og nasjonalitet. 

Jeg har vært en ivrig deltager, men i fjor datt jeg litt av mot slutten, så det er bare til å hive seg med i 2023 også. 


Denne siden finner du igjen på høyre side av bloggen, hvis du er nysgjerrig på hvordan jeg holder koken med lesingen. Lurer du på hvilke 1001 bøker det er du MÅ lese før du dør, så kan du ta en titt her!

Kategoriene for 2023 ser sånn ut:
(og under kan du se hva jeg planlegger å lese)

Januar: Bok utgitt mellom 1961 og listens ende
Først ut i år blir novellesamlingen
Etter skjelvet av Haruki Murakami fra 1999
Biblioteket

Februar: Forfatter fra Afrika
For noen år siden leste jeg Elizabeth Costello av den Sørafrikanske J.M. Coetzee. I år følger jeg opp med
Vanære, en bok som kom ut i 1999 og og ga ham Bookerprisen.
Biblioteket

Mars: Kvinnelig forfatter
Siden jeg likte Veien ved Boolavaun så godt, valgte jeg meg Anne Enright, og hennes roman
Sammenkomsten fra 2007
Biblioteket

April: Forfatter fra Amerika
Siden jeg nettopp har lest denne forfatterens siste bok velger jeg å lese Cormac McCarthys roman fra 1992
Alle de vakre hestene.
Biblioteket

Mai: Wild card - les hva du vil fra listen
Kjekt å ha full frihet den måneden en har bursdag :) En liten godbit ble anbefalt av Marianne, og jeg fant plass til Nawal El Saadavi sin roman Firdaws - En kvinne på nullpunktet fra 1975 denne måneden. 

Biblioteket

Juni: Forfatter fra Europa
Franske Michel Houellebecq har utfordret og forferdet meg i mange år, fjorårets roman Tilintetgjøre, gjorde ikke så sterkt inntrykk, så jeg prøver meg på
Plattform.
Biblioteket

Juli: Bok på over 500 sider
En skulle ikke tro at det skulle bli vanskelig å finne en bok på over 500 sider, men jeg ga meg ikke før jeg fant en forfatter jeg virkelig ville lese mer av. Virginia Woolf kvalifiserte, og hennes bok
Night and day fra 1919 er på 528 sider.
Kjøpt selv evt. Storytel 

August: Forfatter fra Asia
Den motvillige fundamentalist av Mohsin Hamid fra Pakistan. Boken kom på kortlisten til Bookerprisen og ble filmet i 2013.
Biblioteket

September: Mannlig forfatter
Jeg tror ikke jeg har lest Graham Greene før, så årets mannlige forfatter blir hans bok
Den stillferdige amerikaneren fra 1955.
Storytel

Oktober: Det er et lesemaraton som går for seg i oktober der du skal lese viktorianske bøker/verk gitt ut i Storbritannia eller Irland i årene 1837-1901 (altså i dronning Victorias regjeringstid). Lesemaratonet sin definisjon sier at du kan kun lese bøker/verk gitt ut av britiske eller irske forfattere, eller forfattere bosatt i Storbritannia og Irland, i årene 1837-1901. 
Jeg har tidligere lest Joseph Conrad, og velger meg nå hans roman
Lord Jim fra 1900.
Storytel.

November: Forfatter som har mottatt Nobelprisen - se denne listen
Siden jeg tidligere har lest en av denne forfatterens minst omtalte romaner, velger jeg meg i år William Faulkners bok
Absalom Absalom! fra 1936
Kjøpt selv.

Desember: Bok utgitt mellom 1901-1960
Jeg leste om Iris Murdock i Filosofidronninger, men har aldri nest noe av henne, så i desember valgte jeg meg hennes roman
Klokken fra 1958.
Biblioteket

16 kommentarer:

  1. Der er du alt i gang med liste, flott. Jeg leste Plattform,(mye sex) den stillferdige amerikaner (ok) og Vanære er flott. 'Jeg må se hva jeg finner etter hvert ,eller en dag jeg kan sette meg ned og studere lista. Jeg har tenkt å være med, selv om det bare ble 8 i fjor. Lykke til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er skissen til en plan laget, men jeg har lovet meg selv at det er ok å bytte ut bøker, hvis det blir et slit å komme gjennom den. Føler på meg at det du sier om Plattform, er grunnen til at jeg ikke har lest den...
      Takk for kommentarer til bøkene jeg har valgt meg, og lykke til med lesingen din :)

      Slett
  2. Lykke til med vala dine! Liker at du gir deg sjølv lov til å bytte bøker om det butter imot :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg måtte gi meg selv litt slack, tror det var en bok jeg hadde valgt som jeg ikke greide å lese, som gjorde at jeg falt av i fjor :)

      Slett
  3. Jeg er igang med første boka, på øret når jeg går tur. Valgte meg Kurt Vonnegut's Cat's Cradle. Tør ikke sette opp en hel årsplan, men heller velge ut for hver mnd. Er svært dårlig på å følge akkurat en sånn plan. Når det er sagt er det mulig jeg kopierer deg på langboka. Jeg har ikke lest akkurat den av Virginia Woolf. Godt tips, takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Spent på om du liker Kurt`en, han har jeg ikke lest noe av. En plan funker best for meg, sjekker ut om jeg finner boken på biblioteket, eller om den er på norsk, som jeg foretrekker. Gøy at du plukket opp et tips, er spent på den boken, men det skal være en av hennes mest "tilgjengelige", så det må da gå bra :)

      Slett
    2. Jeg elsket jo To the Lighthouse, så jeg håper jeg liker denne. Likte svært godt hennes stream-of-consciousness skrivestil der. Kan selvfølgelig ha blitt noe påvirket av at jeg leste boka under studiene og hadde Janne Stigen Drangsholt som entusiastisk foreleser :)

      Slett
    3. Jeg også elsket The Lighthouse, Marianne.:) Har også likt de andre bøkene jeg har lest av henne som feks Orlando og Mrs Dalloway. God sjanse for at du liker andre bøker av henne når du likte Lighthouse.

      Slett
    4. Jeg elsket To the Lighthouse på tredje forsøk, er ikke fan av soc-stilen, men jeg forsto det sånn at Night and day ikke er særlig preget av det.

      Slett
  4. Kult! Bra liste. Jeg har lest Vanære og den gjorde sterkt inntrykk på meg. Jeg skal også lage liste, greit å ha noe å rette seg etter selv om jeg ofte endrer bok. Eller er det å lage lista i seg selv som er gøy? Det og..haha.
    Den Woolf-boka har jeg ikke sett på norsk. Du leser den på engelsk? Murkami-novellene har jeg heller ikke lest, takk fot tips:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til Vanære, den ligger og venter på meg på biblioteket, men først skal jeg lese en krim, og novellene til Murakami, som jeg begynte på i kveld.
      Jeg flesket til og kjøpte meg Night and Day på ARK, den er på engelsk, men begynner jeg rolig, så kommer jeg nok inn i det (kanskje) Kan anbefale Murakami allerede etter to noveller :)

      Slett
    2. Så bra ang Vanære og Murakami:)
      Bruker å like novellene hans. Har nok sett Skjelvet i butikker, men det er av den gamle PAX-pocket-type med liten skrift, husker jeg rett. Faktisk bedre å låne på Bookbites, hvis jeg finner den.. Sjekker nå!

      Slett
    3. Min hardback fra biblioteket har stor skrift :)

      Slett
    4. Har bestilt den på bib, de hadde ikke på Bookbites.

      Slett
    5. Ser den er kort, så det er god sjanse for at jeg med den starter 1001-året med et brak :) (Skjelv?)

      Slett
    6. For en flott start, jeg har virkelig kost meg med den, har en novelle igjen (av 6) Tenk det er fredag i dag, god helg Anita!

      Slett