fredag 23. august 2024

Camping med minicamperen #Raidhoo

Utforskertrangen er stor hos oss, både herr og fru er glad i å oppleve nye ting, og ikke minst være mye ute. Vi reflekterte over hva vi bruker fritiden vår på, og kom frem til at det ble mye lesing (meg) og løping (gubben). Tidligere da vi kjørte lange veier for at Frode skulle være med på løp, snakket vi ofte om å få oss en vogn, men gjorde aldri alvor av drømmen. Det er fem år siden vi flyttet fra landlige omgivelser, og inn til Bergen, men huset vi bor i har garasje, og der fikk vi leie en ekstra plass. Utfordringen var at det var lavt under taket, max 2 meter, og med denne begrensningen ble Raidhoo et godt alternativ.

Siden jeg har hukommelse som en gullfisk trenger jeg en oversikt over hvor vi camper. Derfor lager jeg atter en liste på bloggen, som har litt turgreier fra før, til tross for at det meste er relatert til litteratur. Listen ligger øverst, og under kommer det litt bilder og tekst, mer etter hvert som vi farter rundt. Du finner igjen listen på høyre side i bloggen.

Tips om turer eller fine plasser å campe for en natt eller to,  mottas med glede, om du vil skrive noen ord i kommentarfeltet

1. Vika Feriesenter nord for Ålesund, returen fra Orkdal hvor vi hentet vognen
  2. Første campingtur gikk til Sundal Camping - tur inn mot Bondhusbreen
  3. Første overnatting i sommerferien Sandneset Camping utenfor Molde - Misundtrappene
  4. Svenningdalsvatnet Camping på tur fra Snåsa til Mosjøen, (villcamping)
  5. Davik Fjordparadis i Bremanger - to nydelige dager med fjelltur
  6. Oldevatn Camping i Olden - tur til Briksdalsbreen (se ferien her)
  7. Hardanger Feriesenter i Øystese - Frode halvmaraton, kunstmuseum og gullfisk
  8. Borgund Camping i Lærdal - med tur rundt Galdane
  9. Rosendal Hyttetun - med tur til Malmangernuten og Øykjafjell
  10. Garen Camping nesten på Hardangervidda - med heldagstur til Grytehorga 1223 moh
  11. Hvor går neste tur?
2024

Vi gikk ikke lenge gravid med planen om å kjøpe vogn, for da vi tok kontakt med leverandøren, viste det seg at vi kunne komme å hente vognen uken etter. Lett småeuforisk kjørte vi fra Bergen til Orkdal en fredag etter jobb, og følte oss som verdens rikeste da vi kjørte hjem med denne lille beautyen bakpå.

Sundal Camping i Hardanger, var et fredelig sted å øve prøve seg som campingfolk. Ryddig og ren campingplass, hyggelige mennesker som ønsket oss velkommen, og holdt fasilitetene rene. Vi søker oss til steder som er nær naturen og fremstår som rolig, trampoliner og musikk er ikke noe for oss.

Sandneset Camping utenfor Molde er utgangspunkt for de 4-5 sherpatrappene som er bygget på Otrøya. Frode gikk alle, mens jeg var med opp på Rørsethornet en av Norges lengste sherpatrapper. Vi anbefaler campingen, som var kjempefin, bare litt irriterende havtåke lot vente på seg før den forsvant. Utsikten fra Rørsethornet var upåklagelig, men det var langt ned igjen.

Svenningdalsvatnet Camping ligger på E6 litt sør for Trofors i Nordland. Her betaler man en hundrelapp på vips, og så kan en rigge seg til der en vil. Det var lite folk her, så vi fikk en god plass helt i vannkanten, og nøt solnedgangen i fjæresteinene.

Davik Fjordparadis - bilde tatt fra en fjelltopp

Davik Fjordparadis
nådde vi etter en "bomtur" ut på Bremangerlandet. Vi ankom dette strandparadiset sent, etter å ha besøkt Selja, Vestkapp og Kannestenen. Vi visste at det kun er to campingmuligheter her ute, og endte opp med villcamp.

Tidlig nestemorgen kjørte vi inn på fastlandet igjen, og landet i Davik. Beste campingen til nå, den hyggelige eieren kom med turtips til oss, en fin totimerstur tok oss godt opp i høyden, hvor vi kunne se tre fjorder møtes. Med så få gjester, ble dette en rolig opplevelse. Dusj/do var i beste klasse, på en plass som kunne tilby butikk og restaurant de fleste dager.

Et mektig skue som virkelig er verdt turen

Oldevatn Camping hadde vi sett bilder fra på facebook, så vi la oss til der, som siste stopp i sommerferien. Litt trangt og mye folk, men greie fasiliteter. Mye aktivitet i forbindelse med vatnet, som var gratis for de som bodde på campingen. Fin tur inn til breen - myyyye turister!

Hardanger Feriesenter
var bløt da vi la helgen til Øystese. Frode skulle løpe halvmaraton om søndagen, men vi satt opp camp allerede fredag, og tilbrakte lørdagen med å kjøre opp til Skårdalsvatnet hvor det er satt ut gullfisk. Vi var også innom kunstmuseet Kabuso og tittet på utstillingen der. Grei camping, veldig bløtt i gresset, greie fasiliteter og noen fine bobilplasser helt nede ved sjøen.

Regnet ble en utfordring, men justeringer er gjort til neste gang, og vi har blitt to racere til å pakke ned fortelt i regn, og funnet løsning på hvordan det kan tørkes til neste gang.

Borgund Camping er et av alternativene i Lærdal. Vi har bodd nede ved sjøen tidligere, men nå valgte vi Borgund som ligger nærmere Galdane, den nydelige rundturen på 11 km. som vi skulle gå.
En helg med bare "nesten"regn, en kjempefin tur og et koselig opphold på denne fine campingen. Rene fasiliteter og kjekke folk som hilste oss velkommen.

Stegastein, et populært turistmål

På veien hit valgte vi å kjøre over Aurlandsfjellet, og stoppet ved Stegastein. Vi overnattet langs veien, men det blåste sånn at vi i 5-tiden om morgenen valgte å kjøre ned til sjøen og sover noen timer videre. En grei erfaring å ta med seg videre i campinglivet ☺

Rosendal Hyttetun ble stedet vi opplevde litt etterlengtet sol, etter ukesvis med regn. Campingplassen hadde fin utsikt ut over fjorden, men stedet bærer preg av opparbeiding for plass til fastboende spikerteltbeboere. Lite sjarmerende, i tillegg var det veldig langt å gå, i stummende mørke på kvelden, for å komme til toalettene. Vi gikk opp på Malmangernuten 850 moh på lørdagen. Søndag gikk Frode opp på Øykjafjell, mens jeg besøkte Galleri Guddal, som hadde en kjempefin utstilling med Håkon Bleken.

Garen Camping på Hardangervidda/ Øvre Eidfjord

Første helgen i september kom sommeren tilbake, og vi suste opp på Hardangervidda, nærmere bestemt Garen Camping ved foten av Grytehorga 1223 moh. Campingplassen var kjempefin, og vi fant en fin plass nede ved elven Bjoreio.
På turen vår plukket vi 5 liter med krekling, som ble til likør da vi kom hjem. Gourmetmat i form av hver vår solide tunfiskbiff ble tilberedt på engangsgrill, anbefales på det varmeste med potetsalat. Nå på høsten må vi forholde oss til mørke og kulde på en ny måte, en utfordring vi tar på strak arm.
På returen om søndagen, stoppet vi ved Vøringfossen og menget oss med turistene på de fine turstiene de har anlagt der.