søndag 3. september 2023

En dag vil vi le av det - bok 2 om Tue av Thomas Korsgaard

I hjemlandet sitt er danske Thomas Korsgaard utropt til et av landets mest oppsiktsvekkende og overbevisende litterære talenter. Jeg leste Hvis det skulle komme et menneske med begeistring, og gledet meg over at neste bok i trilogien ikke lot vente på seg.

Forlaget om handlingen: 
Bok nummer to i trilogien om Tue, «En dag vil vi le av det», er fortsettelsen på fortellingen om Tue som forsøker å finne seg selv i en hverdag preget av ensomhet i en familie der de voksne ikke alltid klarer å være nettopp det, voksne. 

Det er en sterk roman om å vokse opp i fattigdom i utkanten av det danske velferdssamfunnet. Korsgaard tegner et portrett av en hardt prøvet familie med varme og respekt. Han skriver rett og slett slik at vi kan le av det, til tross for de sørgelige omstendighetene.

Forlag: Bonnier
Utgitt: 2023
Sider: 267
Kilde: Biblioteket 


Tue er 17 år, eldst av tre søsken og med to foreldre som oppfører seg som de er 17 de også. Mor har vært uføretrygdet lenge, hun har spilt bort pengene sine, og litt av andre penger også, men har fått hjelp. 

Nå har Lonny fått utbetalt en stor erstatningssum, for feilbehandling på sykehus, og er litt ovenpå. Far drev gård i den forrige boken, men nå har han solgt alle dyrene og utmarken, og fått seg jobb som gartner om sommeren, og slakter om vinteren.

Dessverre er Lars fremdeles voldelig, både mot Tue og sin kone, og det hjemlige klimaet er sterkt preget av den forferdelige måten de snakker til hverandre på. Små detaljer skildrer hvor ekle dette ekteparet er, både i språk og oppførsel. Den eneste "kjærligheten" de viser Tue, er å gi ham alkohol, hasj eller sovepiller.

            Jeg gikk gjennom stua, ut i hagen og ut på maisåkeren overfor huset vårt. Gikk så langt inn i den at jeg ikke kunne se ut. Lukka øynene og snurra rundt et par ganger. Jeg finner aldri veien ut - så lykkelig den tanken gjorde meg; jeg finner aldri noensinne veien ut.

Sidene går fort å lese, for historien engasjerte minst like mye som første delen av trilogien. Vi møter Tue i en sårbar alder, hvor han skal finne ut av seg selv på mange måter. Historien er vakkert skrevet, og handlingsdrevet, med så mange nydelige og vonde scener, at det nesten tar pusten fra en.

Denne må du få med deg!

9 kommentarer:

  1. den boken skulle jag verkligen kunna tänka mig att läsa. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Denne holder jeg på med, har kommet omtrent halvveis. Leste første boken da den kom. Ha en super uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre, jeg gleder meg til neste bok, håper den ikke lar vente på seg :)

      Slett
  3. Jeg har lyttet til disse bøkene, men siden vi fikk denne på bokmøte,vurderer jeg å lese den og neste på papir. Ja,disse foreldrene er ikke helt gode. Gode bøker dette :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er sånn litteratur som det er verdt å lese sakte for seg selv :)

      Slett
  4. En dysfunktionell familj med andra ord. Takk for smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt riktig observert. Litt mer oppvekst i denne enn den forrige, men fortsatt veldig bra.

      Slett
  5. Gleder meg til denne, står på bibliotekets venteliste..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ventelisten var lang i Bergen også, men plutselig fikk jeg napp på Bookbites.

      Slett