søndag 6. august 2023

Skriften i vannet av John Ajvide Lindqvist

Det er alltid spennende med første bok i en ny serie, og når det tar til de grader av, som det gjør her, så kan jeg ikke si annet, enn at jeg gleder meg til bok 2 i serien Blodstormen. Boken ble nominert til årets krim og årets bok i Sverige, så jeg er ikke den eneste som har latt meg begeistre.

Forlaget om handlingen:
Midtsommeraften. Solen skinner i skjærgården, og forretningsmannen Olof Helander har utenlandske gjester. Bordet på bryggen er dekket med det fineste serviset, snapsen går unna, og stemningen er på topp. Idyllen er total idet en åpen båt glir inn mot bryggen. 

To maskerte menn reiser seg, og et halvt minutt senere er den pittoreske scenen byttet ut med et blodbad.

Den suksessfulle forfatteren Julia Malmros har fått et attraktivt tilbud om å skrive en bok: den neste delen i den fremgangsrike Millennium-serien. Hun får hjelp med research av den mystiske hackeren Kim Ribbing. De er et umake par, men blir raskt tiltrukket av hverandre.

Julia Malmros befinner seg i sitt sommerparadis i skjærgården, når hun blir vitne til angrepet på Olof Helander og hans familie. Boken hun har skrevet svarte ikke til forlagets forventinger, så avtalen har gått i vasken, og siden hun har en fortid som politietterforsker, kan hun ikke holde seg borte når ugjerningsmennene skal finnes.

To menn gjør livet hennes litt komplisert, samtidig som de tilfører boken en god dose humor, for sammen er de til å le og grine av. Jonny Munther er nå sjefsetterforsker i Stockholmspolitiet, og den som får Helandersaken på bordet. Han er også eksen til Julia, og forholdet dem i mellom er ikke helt ryddet opp i.

Den andre mannen, og den karakteren i boken, som jeg virkelig fikk sansen for, er Kim Ribbing. En ganske så skadet ung mann, men med kvaliteter som det var interessant å høre om.

            Det var den ene gangen han åpnet seg. En drøy time satt Kim i en lenestol rett overfor Martin Rudbeck og fortalte om overgrepene og torturen han hadde blitt utsatt for i barndommen, mens han klødde seg kraftig på sine arrete armer. 
Da han var ferdig, gikk han ut på toalettet og spydde.


Skriften i vannet har elementer som politikk, drap og overgrep mot barn, men også fine bilder av et psykisk prøvet voksent menneske og ikke minst vennskapelig kjekling mellom to som en gang kjente hverandre godt. 

Det har seg nemlig sånn at Jonny Munther er en traust og ganske lat mann, litt treg i avtrekkeren er han og, så inders inne vet han at i saken han nå skal etterforske, trenger han ekskona sin fart og ekspertise. Når han i tillegg er litt sjalu på Kim, som han aner har en fot innenfor hos Julia, får leseren litt å humre av.

En mer velskrevet krim skal du lete lenge etter, det er lett å følge historien og forfatteren snubler ikke en eneste gang. Jeg gleder meg til neste bok i serien, for aldri har 480 sider blitt slukt så fort. I år skulle jeg bare ha Kindel med på ferie, men jeg var halvveis i denne da vi skulle reise, og jeg greide ikke la den bli igjen hjemme.  

Boken anbefales gjerne videre - terningkast

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2023
Sider: 480
Kilde: Leseeksemplar

15 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Jag har fortfarande inte läst något av honom, trots att han är svensk...

    SvarSlett
  2. Tack för smakebiten jag håller på att läsa den nu.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy, da vet jeg at du har spennende dager :)

      Slett
  3. Veldig bra bok. Jeg lyttet til den i hvert ledige øyeblikk. Ser frem til neste bok i serien. Akkurat lest ferdig bok nummer to til Bagger. Bra den også, men ikke så bra som førsye synes jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du også likte den. Jeg holder på med Bagger nå, er litt skeptisk til repetisjoner av forrige bok, og det er det litt av her, men foreløpig synes jeg den er like bra som sist (har akkurat landet på Færøyene)

      Slett
    2. Den er jo skrevet i samme form. Gled deg til du kommer gjennom tollen. Da begynner boka 😃

      Slett
  4. läste hans första bok trots att det inte alls är en genre jag brukar gilla. men jag uppskattade den. har dock inte läst vidare. tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Han skriver veldig bra, dette er første bok i ny serie, så kanskje det frister?

      Slett
  5. Tack för smakbiten! Har läst många av hans böcker en inte denna än.

    SvarSlett
  6. Just den här har jag inte läst men många andra, gillar hans skräckböcker!

    SvarSlett
  7. Tror du likte denne et hakk bedre enn meg, men jeg likte den godt, og er interessert i oppfølgeren. Selv foretrekker jeg ham som horrorforfatter. Syntes midtpartiet ble noe slow.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kanskje det. Nå skjønner jeg hva de som har lest ham, har lest. For meg var han ny med ny serie, men jeg likte godt dette :)

      Slett
  8. Denne fikk jeg lyst til å lese da jeg leste anmeldelse første gang. Siden har det vært veldig forskjellige meninger om den, har jeg sett.. Men jeg har likevel lyst til å lese den: Hjelper på med din begeistrede omtale også:)
    Håper du har hatt en fin helg Tine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart du må lese den, du kommer til å like den!
      Helgen har vært rar, jeg har ikke kunne røre meg siden jeg kom hjem fra Irland forrige søndag, hånden er nummen fremdeles, og beina er pyton. Jeg kan skrive en lang liste over kroppens signaler, men nå har jeg gjort mitt for at den skal få slippe å bevege seg.
      Ny uke, må til pers i barnehagen igjen, så det får gå som det går :)
      Ha en fin mandag Anita!

      Slett