fredag 4. januar 2019

Bokliste Jan - Des 2019

For å holde orden på hva jeg har lest lager jeg i år igjen en oversikt over leste bøker, du finner den igjen på høyre side på bloggen. I fjor leste jeg 195 bøker, noe som er litt mer enn året før, men det er ikke et mål for meg å lese mer. 
I mange av omtalene mine vil du se at jeg har merket med "leseeksemplar". Det betyr ikke at jeg er kjøpt og betalt av forlaget, men at de har ønsket å sende meg boken, i håp om at jeg vil lese og blogge om den. Mine tanker om bøkene er min ærlige mening om det jeg har lest.

Håper noen har lyst til å følge bloggen også i år ☺

Forfatter - tittel og terningkast
(fargene indikerer ny måned)


  1. Roar Sørensen - Mørkets blod - 5
  2. Peter May - Coffin road - 5
  3. Paulus Hochgatterer - Dagen da min bestefar var helt - 5
  4. Mattias Edvardsson - En helt vanlig familie - 5
  5. J.D. Salinger - The catcher in the rye - 5
  6. Nadine Gordimer - Et eget liv - 5
  7. Pedro Carmona Alvarez - Buktalerens rike - 5
  8. Claudio Fava - Ti minutters stillhet - 6
  9. Lucinda Riley - Månesøsteren - 4
  10. Zadie Smith - Hvite tenner - 5
  11. Målfrid Jensen - Farmor er hippie - 4
  12. Håkan Nesser - De venstrehendtes forening - 5
  13. Vidar Sundstøl - Hullet han krøp ut av - 3
  14. Domenico Starnone - Bånd - 5
  15. Rebecca Wexelsen - Hotell Montebello - 5
  16. Sylvia Plath - Glassklokken - 4
  17. Toril Brekke - Kobrahjerte - 6
  18. Elfride Jelinek - Pianolærerinnen - 4
  19. Margaret Skjelbred - Hadde jeg vinger - 5
  20. Klara Hvaberg - Lene din ensomhet langsomt mot min - 6
  21. Kazuo Ishiguro - Resten av dagen - 5
  22. Haruki Murakami - Drapet på kommandanten I - 6
  23. Toril Brekke - Alle elsket moren din - 5
  24. Elisabeth Noreback - Si at du er min - 4
  25. Camilla Bøksle - Det er vakrest når det skumrer - 5
  26. Miguel de Cervantes Saavedra - Don Qujiote - 4
  27. Helle Helle - de - 2
  28. Marta Breen - Om muser og menn - 5
  29. Margaret Atwood - Penelopiaden - 5
  30. Gordon Hølmebakk - Karavane - 5
  31. Wisława Szymborska - Livet er den eneste måten - 3
  32. Ali Smith - Vinter - 5
  33. Anne Svärd - Vera - 5
  34. Terje Bjøranger - Business - 5
  35. Tommi Kinnunen - Skår - 6
  36. Simone de Beauvoir - Det annet kjønn - 4
  37. Victoria Bø - Jeg et meg et land - 5
  38. Bernard Minier - Ikke slå av lyset - 4
  39. Hjort og Rosenfeldt - En høyere rettferdighet - 5
  40. Anne Hege Simonsen - Kjærlighet og mørke - 5
  41. Bjørn Esben Almaas - Den gode vennen - 4
  42. Sara Stridsberg - Kjærlighetens Antarktis - 5
  43. Nordahl Grieg - Friheten - 5
  44. Mikael Niemi - Koke bjørn - 6
  45. Mareike Krügel - En nesten perfekt dag - 5
  46. Line Baugstø - Egne rom - 4
  47. Marianne Magelssen - Kjære gud, kommer du snart? - 4
  48. Gabriela Mistral - Alle skulle bli dronning - 4
  49. Reidar Müller - Skogens historie - 5
  50. Yrsa Sigurdardottir - Galgen - 5
  51. Camilla Grebe - Dvalen - 5
  52. Kristine T.G. Hardeberg - De uskyldige - 4
  53. Toni Morrison - De blåeste øyne - 4
  54. Maria Sand - Malurtveien 10 - 5
  55. Eva Aagaard - Døtre - 5
  56. Camilla Lackberg - Gullburet - 3
  57. Rosa Ventrella - Historien om en anstendig familie - 4
  58. Fred Vargas - Eremittedderkoppen - 5
  59. Alexander Bertin Øyhovden - Nå solen med en finger - 6
  60. Belinda Bauer - Bristepunktet - 6
  61. Anders de la Motte - Sensommer - 5
  62. Ian McEwan - Saturday - 4
  63. Anders de la Motte - Høstdåd - 5
  64. Trygve Kalland - Hundene i Raqqua - 5
  65. Anders de la Motte - Vinterild - 6
  66. Jonny Halberg - Trass - 3
  67. Sverre Henmo - På vei hjem - 5
  68. Benedicte Meyer Kroneberg - Ikke bli borte - 6
  69. Jon Kalman Stefansson - Historien om Àsta - 6
  70. Agnes Matre - Iskald - 4
  71. Donatella di Pietrantonio - Arminuta - 4
  72. D.B. John - Nordstjernen - 5
  73. Per Schreiner - Beistet - 4
  74. Sunniva Lye Axelsen - Herfra til Hiroshima - 4
  75. En sommer med Nedreaas - 6
  76. Courtney Summers - Sadie - 5
  77. Torborg Nedreaas - Trylleglasset - 5
  78. Voltaire - Candide - 4
  79. Jørgen Jæger - Judasskuddet - 6
  80. Domenico Starnone - Spøk - 5
  81. Torborg Nedreaas - Musikk fra en blå brønn - 5
  82. Jo Nesbø - Kniv - 6
  83. Katherine Webb - Spor i støvet - 4
  84. Lucinda Riley - Sommerfuglrommet - 3
  85. Anna Skjervum - Kvelertak - 3
  86. Torborg Nedreaas - Ved neste nymåne - 5
  87. Aravind Adiga - Hvit tiger - 5
  88. Gøril Emilie Hellen - Portnerboligen - 6
  89. Makki og Gallienne - En sommer med Victor Hugo - 5
  90. Jesmyn Ward - Det som reddes kan - 3
  91. Kristine Storli Henningsen - Den som elsker deg høyt - 4
  92. Hogne Hongset - Vindbaroner - 6
  93. Heather Morris - Tatovøren i Auschwitz - 3
  94. Jonathan Franzen - Frihet - 4
  95. Knut Hamsun - Victoria - 4
  96. Èric Vuillard - Dagsordenen - 5
  97. Sara B. Elfgren - Norra Latin - 5
  98. Helen Flood - Terapeuten - 5
  99. Debora Levy - Svømme hjem - 4
  100. Philip Roth - Nemesis - 5
  101. Marie Aubert - Voksne mennesker - 5
  102. Hanif Kureishi - Gabriels gave - 5
  103. Rebecca Fleet - Husbytte - 5
  104. Torborg Nedreaas - Av måneskinn gror det ingenting - 5
  105. Knut Hamsun - Barn av tiden - 5
  106. Jonas Mostrøm - Til døden skiller oss - 4
  107. Jan-Erik Fjell - Gjemsel - 4
  108. Helga Feiring - Delt omsorg - 4
  109. Jens M. Johansson - Lavterskeltilbud - 4
  110. Ketil Bjørnstad - Tyvetallet - 5
  111. Linnèa Myhre - meg meg meg - 6
  112. Ingeborg Askeland - Margretesirkelen - 5
  113. Monika N. Yndestad - Ulmebrann - 6
  114. Stina Jackson - Sølvveien - 5
  115. Gard Sveen - Drømmenes gud - 5
  116. Heine Bakkeid - Vi skal ikke våkne - 5
  117. Roar Sørensen - Djevelens øyne - 6
  118. Thomas Erikson - Omgitt av idioter - 5
  119. Anne Østby - Havsang - 5
  120. Marianne Storberg - Brevet fra Betsy - 4
  121. Kari Stai - Stormen - 6
  122. Anne B. Ragde - Datteren - 6
  123. Anne Holt - Furet/tverbitt - 5
  124. Margareth Atwood - Tjenerinnens beretning - 5
  125. Margareth Atwood - Giledas døtre - 5
  126. Jon Fosse - Det andre namnet - 3
  127. Agnes Ravatn - Dei sju dørene - 5
  128. Maja Lunde - Przewalskis hest - 4
  129. Myriam H. Bjerkli - Stella Polaris - 4
  130. Marianne Storberg - Bli hos meg - 4
  131. Aina Basso - Ungen - 5
  132. Sofia Nordin - Alt skal brenne - 6
  133. Emelie Schepp - Broder Jakob - 4
  134. Torkil Damhaug - Se en annen vei - 5
  135. Owen Davey - Popp-up Dinosaur - 5
  136. Stella McCarthy - Gruppen - 5
  137. Kjersti Ericsson - Hun, han og kvinnekampen - 6
  138. Marit Eikemo - Hardanger - 5
  139. Erland Kiøsterud - Stillhetens økologi - 4
  140. Trude Teige - Aldri tilgi - 4
  141. Ian McEwan - Maskiner som meg - 4
  142. Mimir Kristjansson - Mamma er trygda - 5
  143. J.M. Coetzee - Elizabeth Costello - 4
  144. Chris Tvedt - Formildende omstendigheter - 5
  145. Ida Hegazi Høyer - ene barnet - 4
  146. Hilde Lindset - Du kan ikke skylde på rever - 5
  147. Asil Erdogan - Skjellmannen - 4
  148. Peter May - Drapet på Entry Island - 4
  149. Sissel Gran - Inni er vi alltid unge - 5
  150. Asil Erdogan - Byen med den røde kappa - 5
  151. Vigdis Hjorth - Henrik Falk - 6
  152. Nina Lykke - Full spredning - 6
  153. Jussi Adler-Olsen - Offer 2117 - 3
  154. Margaret Atwood - Den blinde morderen - 4
  155. Liv Køltzow - Melding til alle reisende - 4
  156. Matias Faldbakken - Vi er fem - 4
  157. Merethe Lindstrøm - Fuglenes anatomi - 4
  158. Toni Morrison - De andre - 4
  159. Pierre LeMaitre - Rosy & John - 4
  160. Jan Guillou - Den andre dødssynd - 4
  161. Dag Solstad - Ellevte roman, bok atten - 4
  162. Dag Solstad - 17. roman - 4
  163. Dag Solstad - Roman 2019 - 4
  164. Gillian Flynn - En hjelpende hånd - 5
  165. Camilla Grebe - Skyggejegeren - 5
  166. Margaret Atwood - Oryx og Crake - 6

9 kommentarer:

  1. Jeg tror du er gæern - 195 bøker - det er en halvdagsjobb bare det å følge bloggen din :-)
    Men det kommer jeg til å gjøre i 2019 også!
    Godt nytt bokår, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig, der fikk jeg meg en god skratt :) Det er veldig kjekt å følge din blogg også, og at du følger med her hos meg er jo gull. Riktig godt nyttår til deg også, gleder meg til å følge deg videre :)

      Slett
  2. Vanvittig produksjon du har i løpet av et år! Jeg trodde jeg hadde lest mye med mine 166 og jeg har heller ikke skrevet om alle ennå. Jeg har også begynt på 5 bøker i år og lest ferdig to av dem. Jeg skulle ikke motta så mange leseeks i år men har fått 2 allerede første uken men det kommer ikke til å fortsette i det tempoet gjennom året.

    Godt nytt leseår, Tine! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Beathe, gleder meg til å lese med deg i år også. Skal jeg greie målene mine, blir det ikke mange leseeksemplarer jeg trenger, men tiden vil vise hva som skjer :)

      Slett
  3. Jøje meg så mange bøker. Helt herlig :) Selv om jeg kanskje ikke er så flink til å kommentere vil jeg absolutt følge deg i 2019. Jeg har lest en bok så langt og er superfornøyd :) God helg <3

    SvarSlett
  4. Godt nytt leseår Anette, kjekt at du følger med, selv om du ikke alltid har noe å tilføye :)

    SvarSlett
  5. Det var ryddig og systematisk. Beundringsverdig. Så store ambisjoner kan jeg ikke sette meg. Skulle det være noe mål for 2019, måtte det være å omtale en bok rett etter at den er lest. Men jeg tror ikke jeg kan greie det. Men at jeg skal hygge meg mye med gå-lesingen min, det kan jeg love meg selv. Videre å lytte mer på fransk-kursene som ligger på iPhone.

    SvarSlett
    Svar
    1. Struktur er liksom min greie :) Har ikke hatt konkrete lesemål på lenge, kun årsprosjekt, og det er disse jeg vil prøve å utvikle i år. Jeg er også glad i å gå og lese, har vært i Stoltzen i morges med lyd på øret, og nå skal jeg gå bort til biblioteket og hente to bøker jeg bestilte i går kveld, med lyd på øret selvfølgelig :) God lørdag Randi!

      Slett
  6. Ler litt av kommentaren til Bjørn og halvdagsjobben hans :) Når det er sagt, alltid kjekt å lese innleggene dine. Noen ganger kommentert, andre ganger bare lest. Følger deg of course inn i nytt år med store ambisjoner på eget nivå. Skal over 100 bøker i år, nådde 92 ifjor og kjenner energien fra nettopp å ha startet på et nytt år med 365 nye muligheter. Flott (?) bilde fra Stolzetopp, hehe. Alt du får tid til! Ha en fin helg Tine!

    SvarSlett