søndag 23. februar 2020

Den tause pasienten av Alex Michaelides

Som seg hør og bør en av årets nyutgivelser, var køen på biblioteket eviglang, men den gikk fortere enn antatt, for plutselig var det min tur til å lese Den tause pasienten. Forventningene mine var høye, det er det ikke tvil om, og det synes jeg er skummelt, for fallhøyden blir så stor.

Forlaget om handlingen: 
I Den tause pasienten møter vi Alicia Berenson som skriver dagbok for å utløp for følelsene sine – men mest for å berolige Gabriel, bevise for ektemannen at hun har det bra. Det siste hun vil, er å være til besvær for Gabriel eller gjøre ham ulykkelig på noe vis. Inntil hun en kveld skyter ham fem ganger i ansiktet og aldri mer sier et ord.

Seks år etter tragedien dukker det opp en ledig stilling på institusjonen The Grove der Alicia er innlagt. Psykoterapeuten Theo Faber er overbevist om at han kan få Alicia til å snakke, noe ingen andre har klart. Mens vi følger Theo Fabers jakt på Alicias minner, får vi innblikk i Alicias dagboknotater.

Ingen spoiler!

Woao! Andpusten og litt sliten reiser jeg meg fra lesestolen på terrassen. For en slukebok jeg har vært gjennom, dette var 378 spennende sider. Den tause pasienten er Alex Michaelides` debutroman fra 2019, og for en debut han har gjort - denne må du lese!

Historien fortelles fra flere vinker, både psykoterapeuten Theos kamp for å "vekke" Alicia og bakgunnen for tilstanden hennes, som skildres via dagboknotatene hennes.

Persongalleriet er fargerikt, både kollegene til Theo og menneskene Alicia omgikkes med før hun ble innlagt er fremstilt på en troverdig, men litt creepy måte. Leseren holder pusten, og får den ene etter den andre i vrangstrupen. Jeg likte måten vi kommer innunder huden på hovedpersonene våre, vi får kjenne på angsten deres, og etterhvert som vi lærer om bakgrunnen deres, få sterk medfølelse med dem.

  Alicia stirret på meg med et uutgrunnelig blikk og uten å blunke. Minuttene gikk. Det virket mer som en utholdenhetsprøve enn en terapitime.

Alex Michaelides har skrevet handlingen til flere kjente filmer, og det kan en nesten merke når en leser Den tause pasienten. Både plottet, oppbyggingen av spenning og måten dialogen flyter på, vitner om at dette med letthet kan overføres til film.

Er du klar for en "må bare lese ferdig bok", så er Den tause pasienten midt i blinken. Tror du meg ikke? klikk på lenkene under her for kritiske og reflekterte omtaler.


Bjørnebok, Artemisia, Medbokogpallett og ebokhyllami har lest og likt boken
noen flere? ☺☺


27 kommentarer:

  1. Läste denna i somras och jag blev väldigt besviken. Tyckte den var förutsägbar och lite tråkig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ahh, takk, trodde jeg var alene om denne reaksjonen.

      Slett
  2. Denne likte jeg også veldig godt, en slukebok så absolutt. Er spent på hva du syntes om "På stedet mil", den leste jeg for et par år siden og er vel den boken av Smith jeg ikke har fått det helt til med. Ha en fin søndag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre at du har lest og likt den Beathe. Sliter litt med å følge med på lesingen din, så det er veldig gøy at du deler noen glimt her :) Begynner å Ali Smith nå, måtte få unna litt fjelltur og litt bollebaking først.

      Slett
    2. Ja,denne likte jeg veldig godt. Registeringen av lesing foregår på excel etter et program jeg fikk av Marianne for et par år siden og så er jeg jo på bokelskere.no fremdeles og den listen er helt oppdatert. Har bakt boller jeg også, både vanlige og glutenfrie, samt tatt et strøk med maling på Joachim sitt rom. Nå er det et par timer med ski på tv før middag og boller med krem til dessert.

      Slett
    3. Jeg har ikke brukt den følger-greien på Bokelskere, men nå følger jeg deg i alle fall :) Skal huske å gå inn der og se, med jevne mellomrom :)

      Slett
  3. Og ikke bare kommer vi inn under huden på hovedpersonene - de kryper inn under huden på leseren også ...
    Takk for link :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt sagt! Nettopp slik det var , de kommer krypende under huden 😂😱😳

      Slett
    2. Jeg leste ferdig boken rett før jeg gikk på kino og så The lighthouse i går. Hadde trodd filmen var spooky, men denne boken var mye mer creepy.

      Slett
    3. Ehe,, akkurat.... og Lighthouse har jeg bare sett trailer av, og den var spooky nok den, det uværet og fyret..

      Slett
  4. kände inte till den här boken alls. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  5. Den här kom på svenska förra året och den står oläst i hyllan. Har både fått den rekommenderad och inte ;-)

    SvarSlett
  6. Dette var ikke ei bok for meg, kan hende det var lydbokformatet, men etter som tida har gått, tror jeg kanskje jeg bare synes den var dårlig. Umulig å vite.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan hende oppleseren ødela for deg, for dårlig er den ikke :)

      Slett
  7. Nr 71 i køen på biblioteket - og det er uker siden jeg startet i den køen. Etter Artemisias omtale. Det er moro med bøker som gir leserene så totalt ulike leseopplevelser.
    Glad for at du hadde en god og spenennde lesing av denne boka.
    Ha en fin uke, Tine

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg rykket fort frem i køen, kanskje biblioteket kjøpte inn mange flere bøker da de så hvor populær den er. Du kan glede deg :)

      Slett
  8. Jepp! Noen ganger innfrir hypen, som i dette tilfellet . Spennende bok, bra du likte den!

    SvarSlett
  9. Det lät som en läskig historia! Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvarSlett
  10. Tack för en intressant smakbit.

    SvarSlett
  11. Jaså, kanske jag borde se på den en gång till om du gillade den så mycket?

    SvarSlett
  12. Den lät ju väldigt spännande!

    SvarSlett
  13. Ny bok och ny författare så tack för smakbiten. Ha en fortsatt trevlig vecka kram Nina

    SvarSlett
  14. Känner inte till den boken. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  15. Denne høres spennende ut, så tenker den må på listen. Takk for smakebiten.

    SvarSlett
  16. Den har jag läst, och den var inte så dum, ganska spännande. Tack för smakbiten!

    SvarSlett