søndag 28. mai 2023

Brytninger - noveller av Tonje A. Lissandrin

Forfatter Tonje A. Lissandrin har gjort det mange kalde nordboere drømmer om, nemlig bosatt seg i Italia. I 2021 leste jeg hennes diktsamling Rød sone, som var sterkt preget av koronaepidemien vi var inne i. Den likte jeg godt, så jeg hadde gledet meg til novellene som årets utgivelse, Brytninger består av.

Forlaget om boken: 
En kvinne våkner av to mannsstemmer. Hva skjer om hun følger dem? En lege er på vei til historiens første obduksjon og får en hodeløs opplevelse. Klarer kjendisen å komme seg ned fra fengselstaket? Hvem er speilbildet til kvantefysikeren? Og hvorfor står det «Ne fodias» på en gravstein i Venezia? Lyset bryter, bølgene bryter, menneskene bryter opp og ut. Gjennom Venezias kanaler, vestover mot vitenskapen, østover mot Adriaterhavet, sørover mot Roma og innover mot erkjennelsen. Dette er en novellesamling om menneskers flukt mot noe som ligner på frihet. Hvem er de?

Forlag: Liv
Utgitt: 2023
Sider: 133
Kilde: Leseeksemplar

Er du klar for litt dyster 1500-talls stemning fra Venezia? Sånt suger jeg til meg, og det var med stor begeistring jeg leste den første novellen i boken, hvor smakebiten under kommer fra. Det er 13 desember, og fortelleren befinner seg på Lucias gravsted, Sankta Lucia altså...

Kvinnekadaveret må være flere dager gammelt.
         Professorens kremt redder meg. Blikket hans roterer oppover forsamlingen, han ber om ro. Det anatomiske teater er en trekonstruksjon: en bratt tribune i seks etasjer med ornamentale gelender. Egentlig er det plass til 300 mann her, arkitekten har sannsynligvis tenkt på yrkesfriheten som en gang skal komme. 
Alt er en innsirkling av begivenheten nederst i midten.
Blikkene roterer som vann mot sluk.
Bordet og kadaveret.
Et manglende hode
snur seg mot
meg

Jeg skal unngå å gå i detalj på de andre novellene, men kan røpe at jeg i bokens løp tok rotta på en skikkelig mannssjåvinist. Jeg var på et gammelt gravsted for pestdøde hvor jeg fikk innblikk i befolkningens forråtnelsesprosess, og til alt overmål møtte jeg et rastløst lik med en murstein i munnen.

Flere av novellene gir et tidlig hint om en tragedie, eller annen detalj som, kommer til å forløse historien. Det går ikke lang tid, før jeg leser historiene med forventning om overraskelse eller latter mot slutten. Sånn skal noveller være, dette er skrevet helt etter min smak. I tillegg til god oppbygging av historiene, tas vi med til forskjellige geografiske steder, spredt i tid utover mange hundreår.

Det er en fryd å lese om historiske personligheter som Medusa, Caravaggio, Dante, Casanova og mange flere. Novellene er ofte mørke, som den første, men flere er virvlende morsom, eller erotisk så det holder. 

For en lesefest dette var! Brytninger sladrer om forfatterens innsikt i litteraturhistorien, samlingen er velskrevet til tusen, variert og spennende. Er du tøff nok til å sette deg ned med en medrivende novellesamling, hvor du mot slutten roper etter mer?
Du er herved advart ☺

God pinse alle sammen!

16 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Inte den perioden som lockar mig mest, men du skriver så man blir lockad ändå :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. 1500-tallet preger ikke novellesamlingen spesielt, den strekker seg frem til nåtid, med emojis og greier. Takk for fine ord, skjønner at begeistringen min skinner igjennom :)

      Slett
  2. Ja den låter väldigt lockande!

    SvarSlett
  3. Har lest de tre første, men de ble litt for makabre for min sarte sjel.. Du kjenner meg;) Patologisk, dissekrering, likrester, etc..
    Er resten i samme sporet? Måtte legge den fra meg, skjønner du..

    SvarSlett
    Svar
    1. Neida, resten er ikke i samme sporet, men synes du virkelig det ble makabert? det er jo mest hint, tror din gode fantasi har spilt deg et puss Anita :)

      Slett
    2. JA. Jeg er veldig visuell og har livlig fantasi, og akkurat sånt som dette, takler jeg dårlig, skjønner du.

      Slett
    3. Alt med obduksjonssaler og sånt, frastøter meg.. Det er det jeg skummer forbi i krimbøker også.

      Slett
  4. Svar
    1. Takk skal du ha. Har kost meg hos sønn og barnebarn i Haugesund. Kjørt til og fra med lydbok på øret, med et mye mer makabert tema enn det Tonje L. tar for seg. (ja det er den ved siden av her..)
      Fortsatt god søndag til deg også!

      Slett
    2. Takk :) Har bare surret i dag jeg., har vært så trøtt, måtte legge planene mine til side, og har lagt inn del annonser istedet, og lest ferdig en bok, samt intstagrammet den. Og nå er det tid for mat igjen:)

      Slett
  5. låter som något jag skulle vilja läsa. helt ny författare för mig. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  6. Säger man kadaver på norska om en död människa? På svenska används ordet endast om döda djur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan du si, jeg tenkte ikke over det da jeg leste, men det brukes nok helst på dyr ja. Det er nok noe med stemningen i novellen, og tilstanden på liket som gjør at benevnelsen passer.

      Slett
  7. Wow! Jeg er veldig glad i noveller. Og nå er det lenge siden jeg har lest en bok som er ordentlig godt skrevet. Så denne må jeg få tak i. Takk for at du gjorde oppmerksom på den! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommer du helt sikkert til å like, gøy at du fikk øye på omtalen :)

      Slett