søndag 8. oktober 2023

Museum for mordere og redningsmenn av Simon Stranger

Søker du på Simon Stranger på bloggen min, så får du opp mange omtaler av bøkene hans. Jeg har vært begeistret hver gang jeg har lest ham, fra mitt første møte med forfatterskapet som var Mnem i 2014, via blant flere andre Det som en gang var jord, og frem til denne siste. Var du en av de mange som elsket Leksikon om lys og mørke, så vil du ha stor glede av å plukke opp årets utgivelse.

Forlaget om boken:
Dette er fortellingen om det jødiske ekteparet Rakel og Jacob Feldmann som blir drept av grenselosene de trodde skulle redde dem. Om Ellen Glotts familie som ble frarøvet enebolig, eiendeler og fremtidsdrømmer, før de ble jaget på flukt fra utslettelsen. 

To generasjoner senere skal Ellens barnebarn gifte seg med forfatteren Simon Stranger. Under et skrivearbeid om det norske folkemordet kommer Stranger over opplysninger om egen slekt, som gir nye perspektiver på det mørkeste kapittelet i moderne historie.

Romanen er utformet som et museum. Hvert kapittel er en sal, fylt med gjenstander, fotografier og minner. 


Til sammen danner de en mosaikk fra virkelighetens verden, der hver bestanddel avdekker en historie så merkverdig og makaber at den overgår fantasien. Museum for mordere og redningsmenn er en roman om ytterpunktene i det menneskelige, om skyld og ansvar, og om hvordan vi iblant kan være avhengig av fremmede for å overleve.

Aldri før har jeg sittet og stirret så lenge inn i pcskjermen, før jeg fikk fart på skrivingen, for hvordan skal jeg klare å formidle hvilken særegen og nydelig roman dette er. Ikke tenk, "andre verdenskrig, nei det har jeg lest nok om", jeg lover deg, denne historien vil du lese.

Vi begynner i en skog en halv dagsmarsj fra svenskegrensen, hvor to lik flyter opp fra bunnen av Skrikerudtjern. Det er en brutal start, og fra da av satt jeg klistret til boken. Vi går så tilbake i tid, får høre om Ellen, den unge jenten fra en velstående familie, som drømmer om å bli konsertpianist. Det gikk med dem, som med mange andre, nazistene konfiskerte huset deres, og de ble tvunget til å rømme.

Rammefortellingen er bygget opp rundt disse to handlingsforløpene, men her finnes flere sekundærhandlinger, som er viktige for romanen. Vi går litt frem og tilbake i tid, ikke langt, men nok til at vi får dannet oss et inntrykk av hvilke følelser og fortvilelse som fantes, ikke bare hos jødene, men også grenselosene som gjorde en livsfarlig jobb, med å redde flest mulig.

Skriveteknikken som brukes gjør at jeg kunne fordype meg i stillbilder fra denne tiden. I korte kapitler skildres mennene som laget lister over de som skulle om bord i Donau i 1942, og de svarte bilene som sto klar til å rykke ut, for å gjøre borgere om til fanger. Øyeblikksbilder, skildringer av et veggur, en kleshenger, gjenstander fra et bilverksted, brev og kort, tar oss med til Sachsenhausen og Grini, og viser hvordan små ting kan vekke opp minnene over det som skjedde den gangen.

Her tegnes et kart over antisemittisme fra antikkens Hellas, via Wittenberg på 1300-tallet og ikke minst Martin Luthers kamp mot jødene under reformasjonen. Spesielt det siste der, var nytt for meg.

Historien fortelles fra mange forskjellige utsiktspunkt, vi får forfatterens kommentarer, noen ganger er det gjetninger, som når han sier "jeg ser for meg", en fortsettelse av den dokumenterte hendelsen vi nettopp har lest om. På denne måten blir boken en roman med god flyt, hvor lesingen flyter lett og naturlig.

Det er flere togturer i denne romanen, først med de dramatiske hendelsene på Haldentoget. Vi får også høre om togturen fra Stockholm til Oslo i mai 1945, og litt om de togene vi alle assosierer andre verdenskrig med. Her bare i et lite glimt, som sier veldig mye.

Romanen blir personlig for forfatteren og hans kone, siden begge deres slekt har en rolle i historien. En mer gjennomarbeidet roman skal du lete lenge etter, alt henger sammen med alt, karakterene er faktiske personer, uten at romanen får noe snev av sakprosa over seg. Dette er spennende fra første til siste side, og selv om det ikke er noe sentimentalt over handlingen, sitter tårene løst, for her er mye menneskelighet og grufulle scener som går rett i hjerte på leseren.

Denne må du få med deg ⚅

Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2023
Sider: 366
Kilde: PDF fra forlaget

6 kommentarer:

  1. Ser frem til å lese denne, boken ligger klar og blir neste ut etter jeg har lest ferdig de jeg leser nå. Liker bøkene hans veldig godt :-)

    Ha en fin søndag,Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette var virkelig en godbit, god søndag til deg også :)

      Slett
  2. Denne ser jeg også frem til å lese, han skriver veldig bra. Gleder meg, God søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Han skriver veldig bra, og greier å variere tekstene sine. God søndag Ingun :)

      Slett
  3. Skummet fort, har denne på vent. Ønsker deg en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anita, du har en godbit i vente :)

      Slett