søndag 9. juli 2023

Natthuset av Jo Nesbø

Når det kommer en ny bok i Harry Hole-serien så er det gull, men jeg er minst like glad når Jo Nesbø kommer ut med noe utenom det vanlige. Heldigvis har det blitt litt sånt etter hvert, og han greier absolutt å unngå å kopiere seg selv. Denne gangen er det grøss som gjelder, og gjett om jeg var spent på denne!

Forlaget om handlingen:
Det går mange rykter om det ubebodde Natthuset. Da fjorten år gamle Richard flytter inn hos sin tante og onkel i utkanten av den lille byen Ballantyne, får han høre de nifse og spennende historiene. 

En høstkveld ringer han og kameraten Tom til Natthuset fra en telefonkiosk. Etterpå er det ingen som tror på Richard når han forteller at telefonen sugde Tom inn i røret mens Richard så på.

Richard overtaler en annen kamerat til å bli med å undersøke hva som skjer i Natthuset, men når også denne gutten forsvinner står den allerede ensomme Richard helt alene. Den eneste som tror ham er Karen - den rebelske og populære jenta i klassen som han er hemmelig forelsket i.


Natthuset er en roman om ensomhet, mot, ondskap, vennskap, undergang og håp. Om det vi kan se og det vi ikke kan se. Det er historien om det mørke huset i den enda mørkere skogen.

Denne boken er delt i to deler, hvor handlingen utspiller seg, i en amerikansk småby, med 15 års mellomrom. I begynnelsen undret jeg meg over om det er en ungdomsroman Nesbø har skrevet denne gangen, for alt stemte med det. Helt sikker på at dette ikke var en bok for ungdom, var jeg ikke før jeg begynte på andre del, og da falt mye på plass. 

         Da dør de, sa Fatso. 
        Jeg har skjønt det, sa Frank. Men de dør vel ikke alle sammen?
        Jo, sa Fatso. Alle sammen.
        Pøh, sa jeg.
        De tre andre så spørrende på meg. Men hva mer skulle jeg si? Jeg visste fint lite om magicicadaer, jeg visste bare at det var temmelig irriterende at Frank og Jenny uten videre slukte de drøye historiene til en fremmed, mens de åpenbart ikke trodde et ord når jeg fortalte om, for eksempel kjøttetende telefoner. Og dessuten, jeg hadde ikke vært redd.

Hvorfor Richard flytter til sin onkel og tante kommer ikke frem før mot slutten, dette og flere andre spørsmål gir leseren litt å gruble på underveis. 

Jeg er en ganske sensitiv leser, og de rundt meg kan lett se på meg hvilke følelser som regjerer. Ansiktet mitt gikk fra muntert undrende i første del, til strålende fornøyd og spent i fortsettelsen. Jo Nesbø greier å begeistre med sin skrivestil, og ikke minst fortellerkunst, som er helt på høyden i denne boken.

Ja, det er en spesiell bok dette, langt fra Harry Hole, Macbeth, og de to blodbøkene, noe jeg setter stor pris på. Fantasy, skrekk og horror har sine elementer med i denne historien, men det er en venneløs og ganske ensom gutt, som har hovedrollen. Sammenhengene åpenbarer seg, som sagt utover i romanen, og kan du akseptere at mennesker kan bli sugd inn i et telefonrør, så er jeg sikker på at du vil ha glede av årets Nesbø-utgivelse.

Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2023
Sider: 219
Kilde: PDF fra forlaget

8 kommentarer:

  1. Hmm... jeg begynte på denne på lyd for en stund siden men jeg skiftet fort over til noe annet for jeg trodde dette var en ungdomsbok. Fikk litt sånne vibber underveis. Jeg får det ikke helt til med Nesbø jeg, nå har jeg ikke lest noen av Harry Hole bøkene ennå, og de jeg har lest har vært lettleste og ikke fullt så gode bøker deriblant Kongeriket som jeg syntes begynte veldig bra. Med min erfaring fra de bøkene jeg har lest så forstår jeg ikke helt hva det er med Nesbø som er så bra og som "alle" liker. Jeg har tydeligvis begynt i feil ende og av den grunn muligens fått et feilt inntrykk, boken er jo kort så godt mulig jeg lytter ferdig en dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje dette er din inngang til Nesbøuniverset? det skjer noe halvveis, og da faller alt på plass. Som du ser, undret jeg meg også, men fikk uttelling for tålmodigheten min.
      Jeg liker at han varierer, har likt det andre han har skrevet også, ikke bare HH.
      Også Doktor Proktor da, Sondre var stor fan, så vi leste alle sammen :)

      Slett
  2. har inte läst något av Nesbø tidigare, men den här blir jag nyfiken på. tack för makebiten!

    SvarSlett
  3. Det låter verkligen som en annorlunda roman. Takk for smakebiten!

    SvarSlett
  4. Denne lastet jeg ned på Kindle før jeg dro til Rhodos, og der ligger den...
    Høres spennende ut, så jeg får ta meg på tak, eller vente til den kommer på bib i papir.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en artig liten sak, rett og slett gøy å lese :)

      Slett
  5. Høres ut som litt for mye fantacy for meg. Men Nesbø er jo en eminent forfatter, så tiden får vise om jeg kommer til å les den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje du blir nysgjerrig nok, eminente forfattere får til det meste vet du :)

      Slett