onsdag 15. mars 2023

Johannes` åpenbaring av Jonny Halberg

Jonny Halberg har gitt ut en rekke bøker siden novelledebuten i 1989. Johannes` åpenbaring er den ellevte romanen hans, og i tillegg har han vært medforfatter av to filmmanus. Den siste romanen, som kom ut i fjor er en fengslende beretning som tar mellommenneskelige forhold helt på kornet. 

Forlaget om handlingen: 
Tidligere standupkomiker Johannes Kaupang reiser tilbake til Skatøy for å begrave faren sin. Faren, en folkekjær lege, har hengt seg på sitt eget kontor. 
Johannes og faren har mange års uvennskap bak seg, og under forberedelsene til begravelsen dukker det opp brev som faren har skrevet om livet sitt på Skatøy. Johannes begynner å undersøke hva faren egentlig har drevet med, og hvem han var bak den ulastelige menneskevenn-fasaden. 

Han får etter hvert øye på en mann han ikke kjenner, og som er styrt av krefter han ikke vil vedkjenne seg. Samtidig nærmer bisettelsen seg. Johannes har et anstrengt forhold til både slekt og andre på øya, relasjoner som ikke blir enklere etter farens død.


Etter å ha knivet med faren, nær sagt hele livet, lærer Johannes ham å kjenne etter han er død. Rett etter faktisk, for det er i uken før begravelsen, når han blakk og nyskilt har reist hjem til sin mor på Skatøy, at han finner ut av hva som kan ha bidratt til at faren skapte dårlig stemning i oppveksten hans.

En forfyllet onkel og hans kone, kommer kjørende i bobilen sin, og slår seg til på tunet. Han har aldri hatt noe positivt å si til Johannes, og etter han gjorde seg morsom på farens bekostning på scenen, ble det verre.

Lokalsamfunnet på Skatøy er lite, menneskene lever tett på hverandre, og mange har minner om legen som nå er død, og Johannes blir litt overrasket over hvordan de nå i sorgens stund byr på seg selv. I begravelsen måter han igjen barndomsvenner og -uvenner, og han undrer seg over hvor forandret enkelte har blitt:

            Det smalt i inngangsdøren. Inn i lokalet kom en kvinne rundt de førti. Hun hadde på seg bomberjakke. Hedvig fikk øye på meg og vinket. Jeg gikk bort og ga henne en klem. 
            Hvem er det? sa hun og nikket mot pastoren.
            Jan Ragnvald Gjeipe. Han var med på hytteturen den gangen, sa jeg.
            Hun så nøyere på ham.
        
    Er han blitt pinsevenn? sa hun.
        
    Han er blitt pastor. Jeg aner ikke hvordan det gikk til, sa jeg.
            

Jeg koste meg med denne romanen. Den har sterke dialoger, og handlingsmettet til tusen. Karakterene er troverdige og måten Halberg har komponert romanen gjør at jeg frydet meg over hver ny vending som dukket opp. Den døde faren har en viktig rolle i historien, og er tydelig til stede med sin dagbok, og andre dokumenter som Johannes finner. 

Forlag: Kolon
Utgitt: 2022
Sider: 238
Kilde: Leseeksemplar

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar