tirsdag 7. mars 2023

Firdaws - en kvinne på nullpunktet av Nawal El Saadawi

Tolv bøker fra boken 1001 bøker du må lese før du dør, skal leses i år, og dette er en av dem. 1001-lesesirkelen har en kategori i hver måned, og denne boken har jeg plassert i mai, hvor kategorien er "wild card" - les hva du vil fra listen. Ebokhyllami hadde en omtale av boken som fikk meg til å rydde plass for den, noe jeg ikke angret på.

Fra bakpå boken: 
Dette er historien om en fattig arabisk bondepikes katastrofale møte med islams mannsverden. For Firdaws er et bare en vei: hun giftes bort til en velstående, gammel og gjerrig mann, som ser det som naturlig at kvinnen tuktes til underkastelse. En dag får Firdaws nok. Sterkt mishandlet forlater hun huset, og tvinges til å prostituere seg. 

Prostitusjon gir henne egenverd fordi hun ikke lenger er noens eiendom, og økonomisk uavhengighet slik at hun ikke behøver å innordne seg en manns makt. Men en kvinne kan ikke ustraffet sette seg utenfor det patriarkalske samfunns lover og regler.

Forlag: Tiden (utgått)
Utgitt: 1975/på norsk 1984
Sider: 151
Kilde: Biblioteket

Nawal El Saadawi var lege og opposisjonell aktivist. Hun giftet seg tre ganger, og gjennom hele livet kjempet hun for kvinners rettigheter. Etter å ha lest denne boken, måtte jeg google litt, og sannelig fikk hun et langt og innholdsrikt liv. Hun døde for to år siden, 89 år gammel. 

I forordet til romanen forteller forfatteren at hun skrev denne boken etter å ha møtt en kvinne i El Qanaterfengselet. Dit reiste hun for å observere karaktertrekk hos kvinnelige forbrytere, noe som absolutt er en interessant innfallsvinkel for en (annen) roman.

Boken er delt i tre, del to er den lengste, og her forteller denne kvinnen fortelleren møtte, sin historie. Det livet hun ble tvunget til å leve er hjerteskjærende, vi vet at kvinnesynet mange steder er helt på tryne, men det er først når en leser en historie som denne, at en skjønner hvor ekskluderende det kan føles å ikke ha en egen vilje.

Og du må ikke tro at de kvinnene som jobber på kontor har det bedre enn en prostituert! Forfatteren gir fine bilder på hvordan kvinner berøves sin frihet midt i det tilsynelatende frie samfunnet de lever i.

Firdaws er en lettlest bok, mitt eksemplar har tykke ark med store fonter, så lesingen gikk fort unna. Historien er fengslende, og så er det opp til leseren, å vurdere om hun skildrer virkeligheten sånn som den var, eller om hun legger til litt. Boken gjorde inntrykk på meg, så jeg støtter Mariannes anbefaling om at dette er en historie å få med seg☺


Les gjerne ebokhyllami og Bokmerker sine fine omtaler av boken!

4 kommentarer:

  1. Denne hørtes spesiell og spennende ut. Takk for tips til 1001 bøker. Jeg har ikke kommet i gang enda, har bare notert meg noen titler så langt. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får hive deg med, det finnes sikkert mye på lydbok også :) Hentet min aprilbok på biblioteket i dag, jeg liker å ligge litt i forkant, elles dabber engasjementet av (ref. 2022)

      Slett
  2. Så flott at du trekker fram denne boka. Jeg kjente ikke til den! Det er så mange kvinneskjebner i verden, så mye undertrykkelse som foregår! Bra at kvinner skriver om kvinner. Gratulerer med kvinnedagen! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne boken passer virkelig godt i dag, takk for fine ord, og gratulerer med dagen selv :)

      Slett