søndag 29. januar 2023

Andre tider av Ali Smith

Andre tider kan regnes som en appendix til Ali Smiths fire bøker Høst, Vinter, Vår og Sommer. Disse fire romanene tar leseren med på en øyeåpnende rundtur i vår egen samtid, med et spesielt skråblikk på Brexit. I Andre tider, som kom på norsk nå i år, gir hun oss et mye lysere blikk på verden, til tross for av vi også er tilbake til middelalderen. 

Forlaget om handlingen:
I 1500-tallets England blir en foreldreløs, omstreifende jente tatt inn av og satt i lære hos en kvinnelig smed. Det er mørkt i landet: Epidemier herjer, brutalitet og barbari råder, og jenta rammes hardt. Hun holdes oppe av smedkunsten og et vennskap fra uventet hold. 

Fem hundre år senere har en ny epidemi rammet England og verden. Den aldrende faren til Sandy Gray, en kunstner midt i livet, er innlagt på sykehus. Restriksjoner gjør at datteren knapt kan komme på besøk, og hun har også sluttet å ha besøk selv. Hun har i det hele tatt sluttet å bry seg, om noe. Helt til hun får en mystisk telefon fra en fjern bekjent hun knapt husker. 

Kvinnen trenger Sandys hjelp til å løse en gåte - en gåte som henger sammen med en gammel lås smidd i senmiddelalderen.

I går (28/1) hadde jeg en ting på programmet. Ali Smiths nye bok lå og ventet i lesekroken, og den gledet jeg meg til. Men først måtte jeg gni søvnen ut av øynene og plukke inn avisen fra dørmatten, og sannelig hadde ikke  Bokmagasinet en flott omtale av boken. 

Med morgenkaffe og skyhøye forventninger leste jeg om den halvt depressive Sandy Gray, som får en telefon fra Martina Inglis, en bekjent fra college. Hun forteller henne en historie fra en hjemreise hun nettopp har hatt, og om noen ord hun etterpå har hørt gjennom veggen. Denne kvinnen og hennes familie skal få en frustrerende rolle i historien videre. 

Etter å ha lest meg et godt stykke inn i boken, undret jeg meg litt over når vi blir tatt med tilbake til middelalderen og denne unge smedlærlingen. Det er nemlig kunstneren Sandy Gray som er fortellerstemmen vår, en kvinne som i vår nåtid, tar seg av sin sykehusinnlagte far. 

Sandys hverdag er en rød tråd som hekler sammen et knippe med historier. Romanen fremstår som leken og håpefull, den oser av empati, for migranten spesielt, men det strekkes forbi og utover det. 

Jeg likte godt det kapitlet, som startet med de klassiske ordene fra den engelske vitsetypen "knock knock, who`s there? Her møter vi en studievenninne av Sandy, som virkelig trenger hjelp med sin analyse av et dikt av E.E. Cummings. Fornøyelig, verdt en dobbel gjennomgang.

Elise Winterthun i Bokmagasinet: I lys av årstidskvartetten, kan man kanskje tolke: Hva som skjer med menneskene som banker på døra di, er opp til deg. Historien skrives kontinuerlig. Så sant som det er sagt, og det er mange som banker på dører i denne romanen.

Så "endelig" tas vi med til den mørke middelalderen, hvor pesten allerede har sveipet over landet, men dessverre ikke tatt med seg befolkningens overtro og uvitenhet. Empati er ikke ordet som springer frem her, selv om også denne sekvensen har små drypp av nærhet og mellommenneskelighet.


De var tre stykker som kom på døra ved portforbudstid. De reiv opp døra. Guds fred, sa den ene. Hold beina, sa den andre. Jeg ordner bikkjene hvis det blir bråk, sa den tredje.
          Og så gjorde de det. 
          De hadde ikke gjort det hvis hun ikke hadde vært en dyktig håndverker. De gjorde det med henne fordi hun kan mye mer enn å smi en kniv.
          Jenta ligger i grøfta der de slengte henne. Nå som det er morgen, kan hun se at det er ei grøft hun ligger i.


Ali Smiths fornøyelige lek med ord og språkbruk, bød først på litt irritasjon, men da jeg knakk koden var det bare gøy: Emm ge enn - ja hva kan vel det bety? skriver jeg det på en annen måte skjønner du det med en gang: Må Gå Nå - helt min humor det der ☺
I te-jobben, litt lettere den der, og med handling fra pandemien og alle som jobbet hjemmefra, falt ordet garasjefra, helt naturlig.

Høye forventninger til tross, jeg ble ikke skuffet. Dette er en roman med mye driv, det skjer noe hele tiden, og selv om historien som et hele, kan virke litt fragmentert, så henger alt godt sammen. Ali Smith gir oss mye å tenke på, litt universell humor tar følge med koronatematikken, og flere av karakterene er artige å bli kjent med. En mer gjennomarbeidet og innsiktsfull roman skal du lete lenge etter - denne må du lese!

Ali Smith og Linn Ullman ble intervjuet av Ole Torp i Bergen i mai 2022


Forlag: Oktober
Utgitt: 2021/på norsk 2023
Sider: 210
Oversetter: Merete Alfsen
Kilde: Leseeksemplar

13 kommentarer:

  1. Ja,sant denne var bra? Leste den på engelsk i fjor men den norske utgaven ligger heldigvis klar på Allbok, noe leseeks var ikke så enkelt denne gangen.
    Liker også veldig godt humoren til Smith. Slo av en ørliten prat med henne på Litteraturhuset i fjor og for en herlig dame.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig bra var den, etter å ha kjøpt Companionpiece i sommer og ikke greid å komme inn i den, var det en fryd å lese den norske oversettelsen. Skal lese den på engelsk igjen, skjønner ikke hva som skar seg.
      Ali Smith er morsom, det er gull verdt å se forfattere i levende live, og Ali er virkelig en skjønning :)

      Slett
  2. Flott omtale - skulle gjerne ha lest Ali Smith, men finner ingen lydbok,

    SvarSlett
    Svar
    1. Er de ikke lest inn enda? må fri til Storytel, jeg skulle gjerne lyttet meg gjennom alle fem bøkene :)
      Ha en fin søndag Randi, nå kler jeg på meg "bergensbunaden" og skal ut på tur i plaskregnet, håper det er finere der du er - god tur til deg også, mitt spreke forbilde :)

      Slett
    2. Har sjekket min BoobBites ja - ikke funnet noe. Ruskevær her også, men fikk en vårlig fornemmelse da en stor flokk gråtrost nettopp flakset og skvaldret på tunet her. Blir nok snart utetur, nå med Krittmannen på øret - har hatt CD-ene liggende i flere år. Ganske engasjerende. God Søndag til deg.

      Slett
    3. Herlig med vårtegn så tidlig, jeg elsker fuglesang :) God tur, kos deg med Krittmannen, den er spennende!

      Slett
  3. tack för smakbiten, gillar Ali Smith

    SvarSlett
  4. Jag har verkligen lust att läsa Ali Smith, hon är bekant men inte läst ännu.

    SvarSlett
  5. Ali Smith står på den lååånga läslistan….tack för smakbiten!

    SvarSlett
  6. Jeg har ikke helt fått det til med Ali Smith. Jeg leste en en av bøkene i Årstidskvartetten i fjor eller forfjor. det var noe med det fragmenterte som jeg ikke liker så godt. Og så forventet jeg nok mye. Men alle bøker passer jo ikke for alle, uansett hvor kritikerrost de er.
    Hørte henne på Lillehammer også. Artig dame. men bøkene får jeg kanskje prøve meg på på nytt en gang, ikke nå.
    God søndag Tine:) Her er det innedag og ute plasker det ned. I går snødde det, så det er en periode med vekslende vær for tiden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har rett, alt er ikke for alle. Nå må det sies at denne femte boken er mye "lettere" enn de andre, litt eventyr og undring, men tydelig delt opp.
      Godt å høre at det ikke bare er Bergen som blir høytrykksspylt i dag. Jeg har vært ute en tur tidligere, og skal på kino om litt, men da tar vi bussen, til i alle fall :)

      Slett
  7. den boken lägger jag till min jättelånga läslista. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  8. Jag har bara läst Höst av Ali Smith, blev inte sugen på att läsa mer tyvärr. Tack för smakbiten.

    SvarSlett