onsdag 29. november 2023

Nattskolen av Karl Ove Knausgård

Karl Ove Knausgård imponerer igjen! Etter å ha lest to flotte bøker om kunst og også hans berømte trilogi, var jeg spent på hva Knausgård kom med denne gangen. At han igjen tar oss med inn i kunstens verden, og til og med til London på den tiden jeg bodde der, var et kjempepluss, for min del.

Forlaget om handlingen:
«Nattskolen» begynner i 1985, da en ung mann fra Norge flytter til London for å studere fotografi. Han heter Kristian Hadeland, og han er ambisiøs, ærgjerrig og skånselløs av natur. 

Vi følger hans første år i storbyen, gjennom mange nederlag, men også noen viktige møter. Særlig betydningsfull skal den ti år eldre nederlenderen Hans vise seg å bli. Hans er besatt av teknologi, fra fotografiet og grammofonens spede begynnelse til datamaskinenes langsomme overtakelse av virkeligheten. 

Samtidig treffer Kristian også Vivian, som er teaterregissør og som skal sette opp Doktor Faustus av Christopher Marlowe, en forestilling hun ber Kristian om å ta bilder for. 


I romanens andre del møter vi Kristian igjen fireogtyve år senere, da han er en framgangsrik kunstner med en større retrospektiv utstilling i New York på trappene. Han har nådd sine mål, men til hvilken pris?

Romanen handler om liv og død, språk og ensomhet. Romanen er handlingsmettet og full av betraktninger som jeg kan kjenne meg igjen i. Den spesielle personligheten til hovedpersonen viser en dønn ærlig person, som ikke går på akkord med sine egne følelser, meninger eller behov. Han er ærlig mot seg selv altså, ikke alltid mot andre mennesker.

Kristian møter nederlandske Hans i London, og når Hans stiller spørsmål rundt Kristians tolkning i kunsten, legger det seg en intensitet over forholdet deres. Hans er ikke enkel, kanskje ligner de to hverandre for mye? mellom dem befinner det seg en ladet taushet, som gjør Kristian ukomfortabel.

En gang i begynnelsen av romanen viser det seg et sterkt lys på himmelen, men noe mer okkult enn dette preger ikke menneskene i denne boken. 

Myten om hvordan Faust solgte sjelen sin til djevelen av Christopher Marlowe, er noe Kristian i tankene stadig kommer tilbake til. Når Kristian stikker til London, blir faren så sur at han kaller ham en fullblods narsissist, og den greske myten om Narkissos  skal følge handlingen tett. Shakespeare hører naturlig med når det er snakk om Christopher Marlowe, han som var samtidig med Shakespeare og kanskje, kanskje ikke, skrev noe av det som er gitt ut i Shakespeares navn. 

Handlingen er bygget opp rundt disses tankegods, men det er kunsten som er den bærende tematikken, mønstre, dybde, form, lys, eksponering og estetikk.  Hva skal til for at Kristian skal lykkes som kunstner i London, må han også selge sjelen sin til djevelen?

I del tre har det gått 24 år, Kristian stiller ut på MoMa i New York og har blitt en internasjonal anerkjent kunstner. Han er gift med Jelena og har fått lille Leo, som nå er 6 år. Mennesker har forsvunnet for Kristian, og en dag tror han at han ser Hans, fra hans studietid i London. Han forteller Jelena: "Jeg møtte en mann som var interessert i det okkulte, og som forsvant". 

I et intervju i forbindelse med utstillingen i NY, avslører han detaljer rundt en uheldig episode da han var ung i London, og dette skal få fatale følger for hans liv fremover.

Gjennom romanen byr Knausgård på mange kloke refleksjoner, hans karakter sier ting som "nærværet som er selve tidens kjerne" - og jeg blir sittende å famle rundt dybden i denne uttalelsen. Han kan også spørre: Hva er tid? atter et mysterium en kan grave seg langt ned i.

Er du på jakt etter en roman som kan få deg til å tenke dype tanker, da er Nattskolen midt i blinken for deg. Den er innsiktsfull og engasjerende, ikke bare for de som liker kunst, men for alle som vil lære litt mer om sjelens dybder.

Jeg anbefaler gjerne Nattskolen videre ⚅


Mine omtaler av:


Forlag: Oktober
Utgitt: 2023
Sider: 411
Kilde: PDF fra forlaget

6 kommentarer:

  1. Denne gleder jeg meg til, må bare lese bok 3 i mogenstjerneserien, "Det tredje riket", for som jeg skjønner er dette bok 4 i serien. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Om dette er en del av det jeg kaller trilogien, så henger de veldig løselig sammen, men uansett er det greit å få med seg Det tredje riket :)

      Slett
  2. Ikke fått begynt på denne ennå, men det stemmer som Ingun sier, dette er fjerde boken i Morgenstjerneserien som kanskje skal romme syv bøker, i hvertfall fem om jeg ikke husker feil. Er vel kanskje bare noen av tema som "binder" denne sammen med de andre, og så kan det jo være at disse karakterene dukker opp i en senere bok for det vi vet. Ser uansett frem til å lese den :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å få det bekreftet, selv om jeg ikke tvilte på Inguns ord. Uansett er denne serien gromgod, og denne boken den beste, i mine øyne, så jeg gleder meg til fortsettelsen :)

      Slett
  3. Denne har jeg nettopp kjøpt, og gleder meg sånn til å lese. Men jeg har halve Ulvene- og Det tredje rike igjen før denne... Det blir Maraton i desember, tenker jeg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Knausgårdmaraton er ikke å forakte :)

      Slett