søndag 4. juni 2023

En fremmed banker på din dør - fortellinger av Håkan Nesser

Håkan Nesser er en fremdragende forfatter som jeg har fulgt hele mitt lesende liv, føles det som. I fjor mottok han Rivertonklubbens internasjonale ærespris, vel fortjent etter min mening. Boken jeg har lest denne gangen, er siste skudd på stammen, en samling av tre fortellinger, i kjent og kjær Nesser-stil.

Forlaget sier rett og slett om boken: 
Nesser demonstrerer sin eminente skrivekunst til fulle med disse tre fortettede krimfortellingene. Her er ingen overflødige ord, men Nesser klarer likevel å gå i dybden på menneskers psyke. Det skjer både drap og forbrytelser, men hva er det som driver mennesket? Hva er årsakene bak våre handlinger?

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2023
Sider: 336
Kilde: PDF fra forlaget


Dette er så nydelig lesning, en perfekt mix av filosofiske betraktninger, spenning og humor, alt skrevet i det lune språket som bare Håkan Nesser bruker.

Jeg likte alle tre novellene like godt, hver og en har et element av krim over seg, en forbrytelse eller et mysterium som skal nøstes opp i, men dette er ikke klassisk krim, på ingen måte. 

Til felles har de at vi befinner oss i vår nære fortid, på landsbygda et sted. Den fiktive byen Maardam er nevnt, og alle småstedene som dukker opp har tilsvarende, europeisknederlandsk-klingende navn, som ikke lar seg feste på kartet. Dette er Nessers univers, kjent for alle oss som har lest ham en stund.

Beundring heter den første novellen, som presenterer oss for Anna Kowalski. Hun befinner seg i et gørr kjedelig ekteskap med Herbert, som sammen med sin bror driver den lokale kartongfabrikken. Kort fortalt, 14 februar finner hun en konvolutt utenfor sin (eller kanskje nabodamens) dør, som viser seg å være en liten flørt. Dramatikk oppstår, ekteparet snakker mindre og mindre med hverandre, og Anna må konferere med sin (favoritt)svigerinne for videre aksjon.

Den andre novellen fortelles fra to vinkler, først Han så Hun, Han igjen, denne gangen 14 år tidligere, og så Han & Hun. Det høres kanskje forvirrende ut, men er det ikke. Når vi først møter vår forteller, den 65 år gamle, avdankede lektoren, som nå sitter på et lite torp, med to påtvungne islandshester som eneste selskap. "Noe" har skjedd i hans fortid, det hintes akkurat nok til at leseren får bange anelser til denne koselige gamle mannen, som tre ganger i uken tar bussen til nærmeste tettsted for å proviantere. 

Han begynner å kike på en ung jente som han stadig ser på bussen, og en dag følger han en innskytelse om å følge bussen helt til hennes holdeplass. 

Denne historien stopper brått, og den neste som heter Hun starter like plutselig. Her møter vi en mor som på sitt dødsleie gir datteren løsningen på familiehemmeligheten deres. Det hun får vite fører til at hun tar noen fatale sted inn i fremtiden.

Novellen strekker seg inn i den første med bare to små hint, men det gir leseren følelsen av en mulig sammenheng. Tanken på at alt henger løselig sammen, følger med inn i tittelnovellen som kommer til slutt.

I En fremmed banker på din dør møter vi Judith 45 og Nora 17. Mor og datter har verdens beste forhold, heldigvis, siden det bare er de to i familien. Nora har gjennom hele oppveksten spurt om sin far, uten at moren har svart at hun skal få vite det hun lurer på når hun blir myndig. Vi blir tatt med atten år frem i tid, til begivenhetene som startet Noras liv.

Videre øker spenningen, når bakgrunnen hennes avsløres, og leseren også skjønner hvorfor Judith har vært så hemmelighetsfull.

Jeg satt med et smil rundt munnen gjennom alle historiene, noen ganger i ren begeistring over språk eller oppbygging, for det er ikke tvil, Håkan Nesser er et geni med pennen. I smakebiten under får du møte den femti år gamle kriminelle som er på jakt etter en skatt:

        Jeg må komme på en plan, avgjorde han, men etter ytterligere to øl og en ny genever ga han opp. Forlot Hellenheule, gikk hjem til mamma for å spise middag og tenkte at om ikke annet, så fikk han vel bare vente til den kom. 
        Planen.
        Se tiden an, som det het. Hans paradegren gjennom mange år. 
        Verken Rom eller helvete ble bygd på bare en dag.


Mer medrivende langnoveller skal du lete lenge etter,
denne må du få med deg!

14 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten jag har inte läst så mycket av författaren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg blir like forbauset hver gang jeg hører at dere svensker ikke leser Håkan Nesser :)

      Slett
  2. Jag brukar gilla det jag läser av Nesser, han skriver verkligen bra. Han jobbade som svenskalärare på den skola jag gick på för 40 år sedan... Det är en sån författare som jag skulle vilja läsa mer av.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å ha nær kjennskap til ham da, jeg er litt starstruck :)

      Slett
  3. Tack för smakbiten! Har läst några andra böcker av författaren.

    SvarSlett
  4. läste en del av Nesser för många år sedan men det har inte blivit av på senare tid. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  5. Jag visste inte att Nesser skrev noveller också. Jag har bara läst De vänsterhäntas förening av Nesser, men skulle gärna läsa mer av honom.

    SvarSlett
  6. Håkan Nesser är en favorit och jag vill läsa allt han skriver.

    SvarSlett
  7. Nesser er (som du veit) favoritt hos meg óg. Gledar meg til å lesa denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er gøy å ha noen felles kjente :)

      Slett
  8. Jeg lånte og leste nettopp siste boken av Ahnhem og det ringte en svak bjelle på tittelen. En helt annen historie. Det viser seg jo selvfølgelig, at det er tittelen på en Håkan Nesser bok :-) Litt morsomt at da jeg logget meg inn for å poste innlegget mitt idag så hadde du lagt inn denne. Jeg skal så absolutt ta opp Nesser igjen, og kanskje begynne med disse tre krimfortellingene. Jeg har kun lest fire av bøkene hans tidligere. Nuh er det dags.

    Og ja, jeg leser og lever. Og plutselig ble det litt blogg også. Ikke verst - eller, ska sei... som vi sier her ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig sammentreff, var Ahnhem bra da? Godt å se at du er i full vigør, tenker at hage og katt tar litt tid, kjekt å se ditt blide åsyn, og at jeg får lirket deg utpå Nesserisen :)

      Slett
    2. Etter mange gode bøker fra Ahnhem, kun 4'ere og 5'ere, så var denne definitivt den svakeste. Jeg ble skuffet. En spinoff fra Fabian Risk-serien. Jeg ser Berit har lest og ment det samme som meg. Litt kjipt når favoritter skuffer, men hallo. De må da få lov til å ha ei dårlig bok innimellom. Men bare ei... :-)

      Slett
    3. Ett sideskjær er greit, håper han er på ballen igjen i neste bok :)

      Slett