tirsdag 18. juni 2019

Kvelertak debutromanen til Anna Skjervum

Månedens debutant ble Anna Skjervum. Det var ikke mye jeg fant ut på nettet om denne unge kvinnen, nå forfatteren, fra Oslo, men skrive kan hun, selv om jeg famlet litt underveis.

Forlaget om handlingen:
Molly er en singel student i midten av tjueårene. Hun våkner en formiddag med en svak erindring om at hun har vært ute på byen. Følelsen av at noe er galt blir for påtrengende, og hun oppsøker venner for å kartlegge sine egne bevegelser fra den tapte fredagskvelden, en natt som om kort tid skal få store konsekvenser.



Forlag: Bokvennen
Utgitt: 2019
Sider: 217
Kilde: Leseeksemplar


Molly våkner uten truse, dette er ulikt henne og når flere spor av uregelmessigheter dukker opp, forsterkes uroen hennes. Hva skjedde egentlig kvelden før? Rammefortellingen er markert, og spørsmålet får sitt svar i en forrykende avslutning, men veien dit er lang og kronglete.

I mitt hode ble alt annet enn det som fører til svar på gåten oppfattet som forstyrrende elementer, og underveis gjennom jungelen av referanser (Dante, Proust, Munch, Van Gogh, Hamsun, Beauvoir...) sklei jeg litt utfor.

Hva gjør et annet menneskes tilstedeværelse med oss? einstøing som jeg er, tenker jeg at dette spørsmålet, som dukket opp i romanen, er mye mer interessant, og verdt en roman helt for seg selv, for hvem har ikke våknet opp med en aldri så liten blackout? I stedet får vi her, gjennom tilbakeblikk og henvisninger, en skildring av en helt vanlig ungdoms utfordringer i oppveksten.

Men, så kommer slutten og puslespillbitene faller på plass. Interessen min vekkes, og jeg forstår hva som har skjedd med Molly, og mye av det som har blitt fortalt underveis, gir en dypere mening.

Anna Skjervum har en flott språk, og fine tanker rundt det å være menneske, så jeg ser frem til neste bok fra henne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar