mandag 23. september 2019

Stormen - ny fortelling om sjarmørene Jakob og Neikob

Den forrige historien om Jacob og Neikob ga meg bakoversveis, men sannelig greier ikke Kari Stai å begeistre igjen. Hun har en helt klar agenda med bøkene sine, men det går ikke på bekostning av barnas leseglede. Søndag møtte Oda, jeg og en haug andre barn og voksne, Kari Stai på biblioteket i Bergen.

Forlaget om boken:
Bestevennene Jakob og Neikob steller i hagen då Spinnvill fyk forbi på veg til fabrikken.
– Kan du verkeleg lage alt mogleg? spør Jakob og Neikob.
– Alt mogleg på ein blunk, svarer Spinnvill.

Jakob og Neikob blir imponerte og fyller opp huset med billass av alt mogleg. Men kor skal Neikob få plass til pusterommet og boltreplassen no? Då Stormen kjem og tek Jakob og Neikob opp i lufta, oppdagar dei noko dramatisk. Kloden har forandra seg. Han er full av søppel.


Med Jakob og Neikob i klimatrøbbel har Kari Stai tegnet og skrevet en høyst aktuell barnebok. Vi voksne har alle et ansvar for at den oppvoksende slekt tar klodens helse på alvor, og med Stormen har Stai gitt oss et godt verktøy for påvirkning i riktig retning.


Etter to år med meg på lag har barna på min avdeling blitt godt kjent med, og veldig glad i Jacob og Neikob. Jeg har byttet til småbarnsavdeling, men i forrige uke var jeg på gjesteopptreden hos 5-åringene "mine", med Stormen under armen.
Ungene var superbegeistret, og samtalen gikk livlig etter endt lesning. Selvfølgelig er det spinnvilt å lage massevis av ting, og fabrikker ville de ikke ha, men de ramset opp en hel del ting, som jo er veldig kjekt å eie ☺

Boken skiller seg (heldigvis) ikke fra de andre bøkene, den har store fine streker, klare farger og enkle tegninger. Positive Jakob er seg selv lik, men heldigvis har vi Neikob som med sine "nei" reflekterer litt dypere. Med sin sure munn og stadige nei virker han negativ, men det er han som får  forklart hvordan ting henger sammen.


I tillegg til hovedpersonene møter vi Spinnvill og Stormen, og et våkent barn fikk øye på Tyven på et av bildene. Kari Stais verden utvider seg stadig, noe også fanskaren hennes gjør. Oppmøtet på Bergen Offentlige Bibliotek i dag viste at det ikke bare er barna i barnehagen, min lille Oda og jeg selv som er fan.

Vi som møtte frem fikk høre om bakgrunnen hennes, at hun tidlig begynte å tegne, og at det var som ungdom ønsket om å leve av tegning, fikk det til å krible i forfatterdrømmen. Hun leste boken for oss, og for meg som i alle år har simultanoversatt til bokmål, var det kjekt å høre den lest sånn som den skal leses. Etterpå fikk vi tegneark og fargestifter, og ble oppfordret til å fullføre en tegning med våre tanker om hva som befinner seg i havet.



Jeg har omtalt tre av bøkene i serien tidligere:
Alle Andre
Naboen
Det tomme rommet


Forlag: Samlaget
Utgitt: 2019
Sider: 33
Kilde: Leseeks

4 kommentarer:

  1. Så kjekt at du og Oda fikk møte forfatteren! :-) Var nok stas for liten og stor tenker jeg. Har lest et par av disse bøkene men ikke alle, men jeg ligger litt etter med barnebarn! :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare vent til barnebarna begynner å strømme på, da vet du hva du må lese :) Ja det var kjekt å møte henne, håper hun får en fin turnè med boken sin. Ha en super tirsdag Beathe :)

      Slett
  2. Spennende med en ny Jakob og Neikob-bok, og ekstra kjekt å få møte forfatteren! Jeg er bokansvarlig i "min" barnehage og denne skal jeg få tak i :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldige barnehagen din som får høre om disse to skjønningene :)

      Slett