onsdag 20. november 2019

Formildende omstendigheter av Chris Tvedt

Det er alltid like spennende å finne ut hvilken tittel Chris Tvedt har valgt seg til den neste romanen, for de fleste bøkene hans skildrer detaljer fra straffeloven. Denne gang er det Mosebokens femte bud som gjelder, et bud som også finnes i vår lovgivning, men med ett unntak, for hvor går egentlig grensen?

Forlaget om handlingen:
En natt blir forsvarsadvokat Mikael Brenne vekket av en telefon. Det er en klient, Nina Sunde, som ringer, og hun er livredd. Noen har tatt seg inn i huset hennes. Mikael kaster seg i bilen, men da han kommer frem er det for sent. I stuen ligger Ninas eks-mann, skutt. 

Det ser ut som et soleklart tilfelle av nødverge og Mikael kjenner seg trygg på at han skal få Nina frikjent. Men det viser seg at hun ikke har fortalt sannheten.

Bak løgnene kommer en annen historie til syne, så grusom at ingen tror på den. Og selv om den skulle være sann, innser Mikael at det ikke er sikkert at det vil hjelpe Nina Sunde.

Formildende omstendigheter er den åttende boken i serien om Mikael Brenne, og for oss som har fulgt serien og kjenner karakteren, er det bare til å lene seg tilbake og nyte spenningen. Dette er krim med høyt tempo hvor det ikke legges vekt på dype karakteroppbygginger og lange innledende bihistorier.  Her følger vi handlingen som til tider byr på en god dose dramatikk, hvor selve hendelsesforløpet gir svar på det litt filosofiske spørsmålet, når er det lov å drepe?

Uten å ville røpe for mye kan jeg nevne at det er etter et kraftig vendepunkt godt uti historien at dramatikken virkelig eskalerer. Tilfeldighetene ville ha det til, at da jeg befant meg akkurat her i historien, var det tid for å feire Chris Tvedt og utgivelsen hans på Dr. Wiesner. På dette arrangementet snakket de om handlingen, og kommenterte dette originale "bruddet", men takk og lov satt de brems på, og røpet ikke det som skjer videre.

I tillegg til rammefortellingen følger vi livet på advokatkontoret og privatlivet til Mikael Brenne, og det er ikke mangel på dramatikk her heller. Chris Tvedt viser, som i tidligere bøker, et sosialt engasjement som jeg setter pris på, og belyser på en elegant måte kjente problemstillinger.

Er det velskrevet og underholdende krim du er på jakt etter, så få for all del med deg denne!


Serien med Mikael Brenne i rekkefølge:
Rimelig tvil - 2005
Fare for gjentakelse  - 2007
Skjellig grunn til mistanke  - 2008
Rottejegeren  - 2009
Dødens sirkel  - 2010
Den som forvolder en annens død  - 2016
Bevisets stilling - 2018

Les gjerne Gyldendals flotte intervju med Chris Tvedt!



Forlag: Lydbokforlaget
Utgitt: 2019
Spilletid: 10:54
Kilde: Lytteeksemplar

11 kommentarer:

  1. Ja, denne må jeg få med meg etterhvert. Liker bøkene hans. Har fortsatt Bevisets stilling tilgode, så jeg får lese den først. Har den her, lånt av min søster.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da kan du jo ta en dobbel, gled deg Anita!

      Slett
    2. Ja, må bare få lånt meg denne siste..
      Sikkert kortere ventetid på den enn to andre som jeg sjekket nå (Axel-biografien av Torgrim Eggen- 44 uker, og Full spredning - også mange måneder- Det gidder jeg ikke vente på. Får ønske meg Axel i julegave eller kjøpe den. Full spredning spør jeg om leseeks på)

      Slett
    3. Det er helt heise hvor lang tid det tar på enkelte bøker, ikke hjelper det at biblioteket tar inn ett eksemplar heller. Den lengste estimerte ventetiden min er nå 7 måneder, spørs om jeg gidder :)

      Slett
    4. Ja, nettopp. Tror de har tatt in 2 eks av Torgrim Eggens bok- som har fått enormt gode kritikker (6 i Adresseavisa) helt fra boka kom ut. Har stått flere uker på Marie Auberts bok også, og forsatt er jeg nr 31 i kø. Nina Lykkes bok - der står jeg som nr 367 i kø.

      Slett
    5. Nå reserverte jeg Tvedt-boka. Nr 24 i kø på 12 bøker. Da er det ikke så lenge å vente, såfremt ikke alle lånere har den i en måned hver..

      Slett
    6. 367!?! det er jo helt enormt, følger ikke bibliotekene med eller? Formildende omstendigheter får du jo lest om ikke lenge, akkurat nok til til å lese den før i serien :)

      Slett
  2. Ikke lest noe av ham ennå,men det er kanskje ikke så veldig overraskende. Når det gjelder Før plogen...boken så kan du sikkert låne den av meg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal bare se du hiver deg over bergenskrim etterhvert. Låner gjerne Plogen, kanskje vi kan møtes til uken :)

      Slett
  3. Heisan. Gleder meg til denne. Står på venteliste på biblioteket. Helt klart en av mine krimfavoritter.
    Jeg er nå i gang med Jan Mehlums 18. bok om Svend Foyn😂

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre :) Kø på biblioteket er noe herk, men jeg jobber med å vende meg til det. Kos deg med Foyn!

      Slett