onsdag 25. september 2019

Brevet fra Betsy av Marianne Storberg

Brevet fra Betsy er Marianne Storbergs debutroman fra 2011. Mitt første møte med denne forfatteren var Eplehagen fra 2016, en roman jeg likte veldig godt. Takk Kleppanrova for at du gjorde meg oppmerksom på at Brevet fra Betsy har tematikk rundt kunst og kunstnere, da var jeg igang! Romanen er glimrende lest av Haakon Strøm.

Forlaget om handlingen:
Det er våren 1847 og den unge Hjalmar Kjerulf har langt fremskreden lungetuberkulose. I en fattigslig leilighet i Bonn blir han pleiet av billedkunstneren Hans Gude og broren, komponisten Halfdan Kjerulf. Vi følger familien Kjerulf fra brødrenes barndom fram til Hjalmars sykeleie. Det er en fortelling om en families fall, men også om viljen til å forsere motstand, om pågangsmot og troen på det gode - og om en begavet kvinne som uforutsett forbitrer et vennskap og tilintetgjør en manns drømmer.

Denne historien fortelles gjennom to handlingstråder som ikke står så langt fra hverandre i tid. Romanen begynner med slutten, når Hjalmar Kjerulf er dødssyk, men vi tas med tilbake til oppveksten hans.

Gjennom hele handlingen møter vi kjente navn fra denne tiden, blant andre Hans Gude og Johan Sebastian Welhaven, som har viktige roller i romanen. Det er trist å høre om Kjerulffamiliens problemer etter at far i huset gikk bort. De måtte flytte fra det behagelige livet i stor villa, og inn i en trang leilighet. Flere av ekteparets barn døde, men Halfdan vokste opp og ble en anerkjent komponist.

Brevet fra Betsy er et livsdrama, men historien er fortalt i et rolig og neddempet toneleie, noe som gjorde lytteopplevelsen behagelig. Tidskoloritten males ut på en overbevisende måte, og gjør romanen lærerik så lenge en har i bakhodet at det er en roman.

Nå gleder jeg meg til å høre Marianne Storbergs nyeste roman Bli hos meg ☺


Utgitt: 2019
Spilletid: 10:09
Kilde: Lytteeksemplar

2 kommentarer:

  1. Jeg synes etterordet var viktig for å få den fulle forståelsen og det er så bra når det blir lest opp også, det er ikke bestandig. Noen ganger låner jeg boka for å sjekke slike ting. Flink dame til å skriv, også er det morsomt å få vite litt sånn småsnadder om kjente kunstnere! Slike små fortellinger som gir kunstnerne litt mer liv elsket elevene mine ofte å høre om, når jeg underviste.
    Takk for link.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset Ingun, boken var veldig fin. Skjønner godt at elevene dine ble mer "våken" når du serverte sånne svisker i historietimen :)

      Slett