søndag 27. januar 2019

Kobrahjerte av Toril Brekke

Etter å ha lest ferdig Kobrahjerte måtte jeg ha en pustepause. For en roman! Skulle ikke forundre meg om dette forblir årets beste leseopplevelse, for denne historien hadde absolutt alt.

Forlaget om boken:
Året er 1965. Agathe er 16 år og begynner på musikklinjen på Nissen, men er mest opptatt av å bli voksen fort. Hun vil forstå hvorfor moren fikk et barn hun ikke ønsket seg. Hvorfor kusinen Madeleine er så mismodig, selv om hun er forlovet med den vakre Ahn Jean. Og hvordan det er å være Inger, bestevenninnen som ble utsatt for overgrep da hun var tretten år. Nøkkelen til kunnskap må ligge i å miste dyden, tror Agathe, og hun leter etter en passende kandidat.

Agathe får raskt mer kjærlighetserfaring enn hun hadde tenkt seg. Med nyervervet kunnskap kaster hun seg både inn i Oslos utelivsmiljøer og de store politiske diskusjonene på midten av 60-tallet. Men får de nye, overveldende erfaringene Agathe til å forstå seg selv, moren og venninnene bedre?

Når en leser forlagets introduksjon til boken, kan en tro at dette handler om en tenårings famlende seksualitet. Det gjør det ikke, for her møter vi en ung reflektert kvinne som ønsker å forstå, både seg selv og menneskene rundt seg.

Fra sin kusine i Paris får hun, sammen med en beskjed, tilsendt boken Le deuxième sexe (Det annet kjønn) av Simone de Beauvoir. Beskjeden lyder "få deg en elsker", noe Agathe finner litt underlig, siden hun aldri har hatt en kjæreste.

Beauvoirs roman handler om kjernefamiliens tvangstrøye og mennenes dominans, det er en feministisk roman, som gjør sterkt inntrykk på hovedpersonen vår, siden hun selv lider under at moren har stukket av fra familien. Kjernefamilie og likestilling er sentrale tema i boken, men den ene karakteren er vietnamesisk og vi befinner oss i 1965, så tematikken strekkes lengre enn som så.

Karakteroppbyggingen er helt formidabel i denne historien. Vi møter først en ung jente som er stille og usynlig. Hun er ikke deprimert, men melankolsk og likeglad med det meste. Hun føler nederlaget på kroppen når hun ikke tør å gjøre det hun vil, og spør seg selv hele tiden "vil jeg være tydelig i verden?"

I fortsettelsen dreier handlingen seg vekk fra Agathes person, og over på de store spørsmålene. Hun melder seg ut av statskirken og nekter å gå med Nei til atomvåpen merke, selv om hun er motstander av atomvåpen. På skolen går de politiske diskusjonene varm, og fremdeles ble betegnelsen "kommunist" slengt etter de som hadde en mening hvor dette kunne hefte seg. Hun forstår at mormoren og morfaren er uenige i sentrale spørsmål, og voksen som hun er, ber hun dem om hjelp til å gjøre seg opp sin egen mening.

Kobrahjerte er en roman med høy fremdrift, teksten er lineær uten tilbakeblikk og digresjoner, så leseren kan gi all oppmerksomhet til det som skjer. Romanen er handlingsmettet, alle karakterene er der av en grunn, og har en viktig rolle. Mot slutten begynner spenningskurven å peke merkbart oppover, og selv om avslutningen er temmelig avklart, satt jeg igjen med tanker om at det egentlig var litt trist det som skjedde på slutten.

Toril Brekke bruker et nydelig språk i romanen sin, og greier med denne historien å fengsle meg totalt. Etter endt lesning følte jeg at hun har røsket litt i meg, og fått meg til å tenke.


Jeg kan ikke si annet enn at denne MÅ du lese! 


Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2019
Sider: 288
Kilde: Leseeksemplar


18 kommentarer:

  1. Å, så spennede! Toril Brekke har skrevet så mye bra,så denne boka må jeg låne når den kommer ut. Ha en nydelig søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Se der ja, jeg visste ikke at den var så fersk, utgivelse fredag 25 januar. Du har noe å glede deg til, og jeg skal sporenstreks lese noe mer av Toril Brekke, for dette var glimrende :)

      Slett
  2. Jeg fikk denne i hus for et par dager siden, gleder meg. Liker hennes bøker godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har en riktig godbit å se frem til, gleder meg til å høre hva du synes. Jeg som ikke har lest noe av henne før, kunne godt tenke meg å høre hva som anses som hennes beste bok (til nå...) ?

      Slett
  3. Hei du! Her har jeg bare skummet med et halv øye, men fikk med at du er begeistra. Jeg likte «Alle elsket moren din» så jeg gleder meg til å høre denne som lydbkmed tid og stunder :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så først i dag at den er lest inn, og det av forfatteren selv. Gled deg til denne, tror jeg må lese Alle elsket moren din i kjølvannet av denne flotte leseopplevelsen :)

      Slett
    2. Klart du må lese/ høre om barndommen til Agatha også! Anbefaler lydboka for det gir utvilsomt en ekstra dimensjon å høre forfatteren lese sin egen roman!

      Slett
    3. Boken er bestilt på biblioteket, så jeg er snart i gang. At jeg leste en oppfølger og hadde en så flott leseopplevelse med denne, beviser at boken trygt kan leses uten å ha lest den første boken, men hvem vil gå glipp av litteratur som dette :)

      Slett
  4. Skulle til å spørre om man måte lese første boken i serien først, men ser nå at du ikke har lest den. Tror jeg leser den andre først så det blir "riktig" rekkefølge ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjør det, for hvis den er like god som denne her, har du to herlige bøker å glede deg til :)

      Slett
  5. Har lest et par bøker (minst) av Toril Brekke, bl.a. en fra Løkken, gruvearbeidertiden, basert på historiske fakta- den var veldig bra. Må google tittel.. hm, lurer på om den het Bergskatt. Og så har jeg lest Marmor, som jeg likte godt. Hun har jo skrevet en hel masse. Noterer meg Koral, siden du er så begeistret.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kobrahjertet. (ikke Koral, aner ikke hvorfor det ble det..)

      Slett
    2. Ja, hun har skrevet en masse, og jeg undrer meg over hvorfor jeg ikke har oppdaget henne før. Sjekker ut Marmor etter jeg har lest Alle elsket moren din :)

      Slett
  6. I en fjern fortid var Toril Brekke en kollega av meg, da vi begge jobbet som typografer i Aftenposten. Jeg leste de første bøkene hennes, men har dessverre ikke har lest noen fra nyere tid. Anmeldelsen din fristet meg til å ta en titt på de nyere bøkene hennes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du har lest om boken her, og fikk lyst å fornye bekjentskapet med hennes (forfatterskap)

      Slett
  7. Aldri lest noe Toril Brekke, og ble litt skuffet over at det var 2019bok (siden jeg er midt i nomineringslesing), men fint også, for da har jeg god tid til å lese den første, først. Kronologislave som alltid. Er jeg helt på jordet når jeg trodde Brekke skrev krim?

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at hun har gått under radaren til flere, nå er vi i alle fall på :) Skal hente en bok av henne på biblioteket nå etterpå. Nomineringslesing ja, hadde helt glemt det der :) Har masse å velge i, så det går nok greit.

      Slett
  8. Jeg har aldri lest noe av Toril Brekke jeg heller, men denne gjør meg nysgjerrig. Skal legge den på minne om jeg kommer over den i e-bib.

    SvarSlett