onsdag 11. desember 2019

Offer 2117 - ny bok i Jussi Adler-Olsens serie om Avdeling Q

De fleste som har fulgt denne serien, ser med spenning frem til hver nye bok som slippes. Jeg var litt lunken til den forrige, men heftige omtaler som lover at han er på sitt beste her, gjorde at jeg heiv meg over denne.

Forlaget om boken:
I over ti år har Assad vært et gåtefullt kraftsenter i Avdeling Q. En kjedereaksjon av voldsomme hendelser bringer ham på randen av total kollaps. Bare Rose, som også har sine utfordringer, kan hjelpe Assad å fri seg fra de mørke demonene som vekkes til live av den spanske journalisten Joan Aiguaders dekning av en flyktnings tragiske død.
Utgitt: 2019
Spilletid: 16:40
Kilde: Lytteeksemplar

Dessverre ble heller ikke dette noen høydare for meg. Jeg hang meg opp i det overtydelige språket, hvor utstrakt bruk av adjektiver fikk meg til å føle at det er barn vi har med å gjøre. Humoren er også vekke, det var minimalt med kamelvitser og feilsiteringer fra Assad sin side, kun Carl sitt hårreisende kvinnesyn skinner gjennom, og det finnes ikke morsomt i mine øyne.

Historien er delt i tre, i tillegg til gjengen på Avdeling Q, møter vi den unge mannen i Barcelona som fortvilet forsøker å stable på beina et liv som journalist, og guttevalpen Alexander som sitter og spiller dataspill på gutterommet i Danmark.

Den siste historien byr på litt menneskelighet, hvor en kan se (men ikke føle) både foreldrenes fortvilelse over sønnen som, i deres øyne ikke duger til noen ting, og guttungen selv som av en eller annen grunn hater foreldrene sånn, at han vil ta livet av dem. Mangelen på kommunikasjon dem i mellom kunne vært et spennende tema i romanen, men dessverre blir bare forholdet deres konstatert, aldri reflektert over.

Avdeling Q har vært litt handikappet uten Rose som (ref. forrige bok) er satt ut av spill, men når juristen Gordon, som har forvillet seg inn på avdelingen begynner å få anonyme telefonhenvendelser, greier Assad å lokke Rose tilbake. Hun er nå helt "normal" og tilfører egentlig ikke historien så mye.

Det er Assad sin historie som fortelles her, og "endelig" får leserne vite det kanskje flere med meg har antatt hele tiden. Noe fælt skjedde i hans fortid, men sånn som jeg leser denne boken, er det mer det han gjorde mot familien sin som var grusomt, og det at han hele den tiden han har levd godt i Danmark, ikke har forsøkt å redde dem.

Den lange sekvensen med jakten på terrorister i Tyskland kjedet meg, for det var ikke tvil i min sjel om at alt kom til å gå bra med den involverte familien til Assad.

Ofte har Jussi Adler-Olsen et uttalt sosial engasjement i bøkene sine, men i Offer 2117 ble tematikken båtflyktninger og familieproblemer bare et vagt bakteppe. Boken er preget av et kraftig og for meg uforståelig behov for hevn, fra ting som skjedde for lenge siden. Hvis du har mage til å overse klisjèer og overdrivelser, og ikke er så nøye på at ting skal være noenlunde troverdig, så er jeg sikker på at du vil ha glede av denne krimromanen.


Les gjerne andre bloggere sine tanker om boken, for det ser ut som jeg er alene om å synes dette blir lite troverdig og alt for lite spennende til krim å være:

Artemisias Verden, Beroene og Bjørnebok



Serien i sin helhet:
- Kvinnen i buret
- Fasandreperne
- Flaskepost fra P
- Journal 64
- Marco-effekten
- Den grenseløse
- Selfies
- Offer 2117

6 kommentarer:

  1. Jeg har lest mange av Jussi, men er på en måte ferdig med han. Tror ikke jeg kommer til å lese denne. Har gitt bort hele serien fra bkhyllene mine også. Nå er det håndball, og sikkert en banal julefilm utpå kvelden. Bare koser oss inne. Fortsatt god adventstid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Stiller meg sammen med deg på denne Åslaug, jeg var ferdig, men trodde denne var bedre. Håndball og julefilm høres topp ut, jeg har sett The Crown på Netflix og strikket på jakken til min mann i kveld :)

      Slett
  2. Jeg likte boka, som du vet, og sånn er det noen ganger, at vi ikke liker det samme. Virker som du er litt lei av Avdeling Q og Jussi?
    Takk for link.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja du gjorde det, og din omtale, sammen med et par andre gjorde at jeg revurderte min skilsmisse med Jussi. Må innrømme at jeg ble skuffet, for her var det mye som ikke hang på greip i følge mitt hode. Vi kan ikke vinne hver gang vet du Anita :)

      Slett
  3. Har ikke lest denne for jeg hoppet av serien etter et par bøker, eller det blir ikke helt riktig å si for jeg har planer om å lese bøkene og tror jeg mangler èn av dem. Denne ligger klar men jeg må jo lese de kronologisk og da tar det en stund.

    Morsomt at vi begge lytter til "Vi er fem" akkurat nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kommer nok i havn, skulle visst hvilken bok du mangler før jeg flyttet :) Koser meg med Vi er fem, selv om utgangspunktet for handlingen, er litt vanskelig å svelge :)

      Slett