torsdag 23. mai 2019

Arminuta av Donatella Di Pietrantonio

Det er tydelig at det er mange forfattere som har latt seg inspirere av Ferrantes skildringer av oppvekst i Napoli, for dette er langt fra den første boken jeg leser hvor jenters oppvekst i Italia på 70-tallet skildres.

Fra forlagets introduksjon:
Den tilbakeførte Arminuta, er en 13 år gammel jente som plutselig og uten å forstå hvorfor, blir ført tilbake til sin biologiske familie etter å vokst opp i en annen, fjern beslektet familie. Jenta kommer fra en trygg og beskyttet tilværelse i en villa ved stranden i en litt større kystby. Familien hun trodde var hennes, var velstående, moren kjærlig og omsorgsfull, faren politimann, hun hadde venninner, fritidsinteresser og fine klær.
Livet i den nye familien er helt annerledes. Det er rotete og kaotisk, mange barn, møkkete og liten plass til henne. I begynnelsen deler hun seng med sin sengevætende lillesøster, Adriana. Det er masse husarbeid som hun absolutt ikke har noen erfaring med og lite mat. Noen av de nye søsknene er fiendtlig innstilt, den nesten voksne storebroren på sin side er alt annet enn broderlig interessert og det er gjensidig.

Heldigvis er plottet originalt, og det tydelige spørsmålet hovedpersonen stiller seg er, "hvorfor er jeg her?" og "hvor er mor?" engasjerer til videre lesning.

Det er litt av en overgang Arminuta må tåle, når hun uten forvarsel blir flyttet fra sin behagelige oppvekst ved havet, til familien som sitter i langt trangere kår. Ikke får hun vite hvorfor heller, og det siste hun så av moren var at hun lå syk i sengen, og ikke ville se henne.

Vel fremme i den fattige familien blir det lillesøsteren Adriana som tar seg av henne, men hun merker godt at hun er helt annerledes enn barna på det nye stedet. Lærerinnen på skolen oppmuntrer henne til å styrke de allerede gode karakterene, og hjelper henne så hun kommer seg bort og inn på en god videregående skole.

Arminuta er en velskrevet roman, språket er levende og vi får atter en gang skildret betydningen av den italienske dialekten, som går igjen i "disse romanene". Karakterene er gode, og intrigene som bygges føles troverdig.

Nøkkelelementet i historien er tilhørighet, det er noe hudløst og sårt over Arminutas ensomhet, når hun skal prøve å finne sin plass i den store familien. Dette er en historie som utvikler seg hele veien, den avsluttes elegant, etter å ha nøstet opp alle løse tråder. Romanen anbefales gjerne videre!


Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2019
Sider: 192
Kilde: Leseeksemplar

5 kommentarer:

  1. Ja,det er vel slik at noen faller for fristelsen til å skrive noe lignende når en serie har blitt så populær. Har ikke hørt om denne før men leser en annen bok fra samme sted og noenlunde samme tidsperiode. Nå har jeg ikke lest Ferrante ennå så kaskje det er på tide.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ferrante må du få med deg, det er vel hun (han?) som har satt dagsorden for "disse bøkene" :)

      Slett
  2. Tematisk høres denne spennende ut. Man vet jo at mange adoptivbarn/ fosterbarn tror at oppveksten deres hadde vært bedre hos biologiske foreldre og drømmer om hvor lykkelige de kunne vært der. De vil ikke skjønne hvorfor de har fått et nytt hjem, selv hvor mye man forklarer dem det.
    Denne skal jeg nok ta en titt på, takk for tips!

    SvarSlett
  3. Takk for boktips. Leser gjerne denne boka ser jeg etter omtalen din. Fint å lese ialiensk litteratur. Nå skal jeg lese et par tyske bøker. God helg!

    SvarSlett
  4. BEST ONLINE LOVE SPELL CASTER Å FÅ DIN EX LOVER, HUSBAND, WIFE, GIRLFRIEND ELLER BOYFRIEND BACK. Legg til ham på WHATSAPP: 2349083639501
      -Email- blackmagicsolutions95@gmail.com
    Hei der, mitt navn er Darci Lyne, jeg leser en postkommentar på nettet av en Los Angeles-basert journalist, avslører hvordan han permanent varde svak oppretting og rask ejakulasjon 2 måneder etter at hans kone forlot ham og han sa også at doktor NOSA gjør sin ex- kone kommer tilbake etter 2 år av separasjon. Jeg kontaktet den samme Dr. NOSA på grunn av mine utfordringer i livet, jeg har disse kraftige intensjoner om at ting vil fungere for meg, jeg trodde på vitnesbyrd er det virkelige livet beviser. Jeg skjønte at det ville være fint å dele her som jeg vet det vil inspirere andre også. Jeg var så heldig å komme over BLACK MAGIC SPELLS Caster personlig kontakt
     -Email- blackmagicsolutions95@gmail.com
    Jeg er ikke sikker på at jeg kunne ha gjort det uten han. Jeg ville ha gitt opp og trodde at fordi mannen min var å se noen andre og han sa at vi var ferdige. Etter at Dr.NOSA lunset en Magic Love-spell, ringer mannen min på mobiltelefonen, og han kommer tilbake hjem. Takk så mye for å bringe hjem mannen min hjem etter 3 år med separasjon. Vi er for alltid gjeldsbetalt. I dag vitner jeg med glede og lykke til verden ... også, det kan du
    WhatsApp med ham-- 2349083639501
    * Love Spells Win-Back Ex lover
    * Suksess og forfremmelse magisk stavemåte
    * Lucky Charm - Business Star
    * avdelinger - Beskyttende Hook
    * forbannelseoppløsning
     * Skilsmisse problemløsning?
      * En løsning på sykdom og sykdommer i kroppen
    * vil ha en kjærlighet for en ny elsker?
    * åndelig rensing
    * fruktbarhet magi - frø av kvinner
    * Barnløs problemløsning?

    SvarSlett